نرم افزارحسابداری صدگان

نحوه انتشار اوراق قرض‌الحسنه تشريح شد.

0 527

حسابداراپ

سنا- كارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اوراق قرض‌الحسنه به عنوان یكی از انواع صكوك به زودی در بازار سرمایه ایران منتشر می‌شود.

مجید پیره در خصوص اوراق قرض‌الحسنه افزود: این اوراق در گروه اوراق بهادار اسلامی غیر انتفاعی طبقه بندی می‌شود و تفاوت آن با اوراق اجاره، مرابحه یا مشاركت در این است كه اوراق قرض‌الحسنه سودی برای سرمایه‌گذار به همراه ندارد.

.
به گفته این كارشناس بازار سرمایه، ناشر با انتشار اوراق قرض‌الحسنه، منابع مالی سرمایه‌گذاران را دریافت و سرمایه‌ها را در طرح‌های عام‌المنفعه و یا اعطای وام قرض‌الحسنه به نیازمندان استفاده می‌كند.
پیره افزود: در این اوراق بانی می‌تواند بانك و یا موسسه خیریه باشد كه سرمایه خیرین را برای طرح‌هایی با اجر معنوی جمع آوری می‌كنند.

.
وی با تاكید بر اینكه این اوراق در گروه انواع صكوك بدون ریسك هستند، اظهار داشت: به عنوان مثال، یك شركت پیمانكاری كه قصد دارد محدوده یك حرم مطهر را بازسازی و یا توسعه دهد اقدام به انتشار این اوراق می‌كند، سرمایه‌گذاران نیز با خرید این اوراق به مقدار ارزش اسمی، در این طرح مشخص مشاركت می‌كنند.

پندار سیستم

.
او تصریح كرد: سرمایه‌گذاران در این اوراق، هیچ انگیزه مادی ندارند و فقط با قصد و نیت خیر وارد این سرمایه‌گذاری می‌شوند.
كارشناس مالی اسلامی سازمان بورس گفت: ارزش اسمی این اوراق متفاوت است به عنوان مثال، در قطعات یك میلیون ریالی با سررسیدهای دو ساله یا بیشتر منتشر می‌شوند و بازپرداخت مبالغ سرمایه‌گذاری توسط بانی از محل بازپرداخت اقساط وام‌های پرداخت شده به نیازمندان یا از محل ردیف بودجه مشخص صورت می‌گیرد.

.
پیره اظهار داشت: این اوراق قبل از ایران در مالزی برای طرح‌های عام المنفعه منتشر و مورد استقبال خیران این كشور قرار گرفته است.
وی تصریح كرد: سرمایه‌گذاران نسبت به دریافت اصل مبلغ سرمایه‌گذاری خود در اوراق قرض‌الحسنه اطمینان دارند به طوری كه بانی موظف است در مقاطع زمانی مشخص بدهی خود را به سرمایه‌گذاران بپردازد.

.
این كارشناس ابزارهای مالی اسلامی شرط موفقیت این اوراق را دور نشدن از هدف متعالی قرارداد قرض دانست و گفت: به طور قطع افراد خیر زیادی در كشور هستند كه با نیت خیر قصد حضور و مشاركت در طرح‌های عام‌المنفعه را دارند.

.
وی افزود: این اوراق در صورتی موفق است كه در قالب اوراقی دارای منفعت مادی مطرح نشود و از روح و اساس قرارداد قرض‌الحسنه دور نشود.
پیره گفت: اساسا قرارداد قرض در اسلام قراردادی با هدف خیرخواهانه است و به همین دلیل این قرارداد هیچ سود مادی برای قرض‌دهنده به همراه ندارد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.