- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

دولت نباید نگران اجرای قانون بیمه بیکاری باشد.

دبیرکل خانه کارگر گفت که اگر دولت از صحت آمار بیکاری که اعلام می‌کند اطمینان دارد نباید اجرای قانون بیمه بیکاری باعث نگرانی‌اش شود.

.

علیرضا محجوب با اشاره به تلاش نمایندگان کارگری در جهت تصویب طرح بیمه بیکاری اظهار داشت: فکر تصویب قانونی با مضمون «بیمه بیکاری برای همه» از آن زمان آغاز شد که ایران‌خودرو پنج هزار و ۵۰۰ نفر از کارگرانش را به خاطر بحران‌های اقتصادی اخراج کرد و در همان زمان بیش از ۵۰ هزار نفر از واحدهای مختلف نیز اخراج شدند.

.
وی ادامه داد: در آن زمان من نماینده مجلس نبودم و آقای کمالی در مجلس حضور داشت.در آن مقطع پیش‌نویسی نوشتیم و در کمیسیون کار و امور اجتماعی بررسی شد و در نهایت به تصویب رسید.

.
محجوب افزود: این قانون از زمان تصویب تاکنون تغییر نکرده بود از این رو بیش از چهار نوبت پیشنهاد ایجاد تغییرات و تصویب قانون برای همه بیکاران را ارایه کردیم چراکه در برنامه‌های توسعه سوم‏، چهارم و پنجم نیز بر لزوم بیمه شدن همه بیکاران تاکید شده است و دولت باید بیمه بیکاری برای همه مردم را فراهم می‌کرد.

.
دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: در آن زمان طرح‌های مختلفی با این موضوع در مجلس وجود داشت و نمایندگان به جمع شدن همه این طرح‌ها در یک قالب رای دادند و در نهایت ظرف یک‌سال و نیم طرح آماده شد و مجلس هم به آن رای یک‌فوریتی داد.

.
محجوب با اشاره به اینکه مجلس چند ماه به خاطر لایحه دولت در زمینه بیمه بیکاری معطل شد، افزود: در نهایت لایحه به مجلس نرسید و ما کار را ادامه دادیم.

.
این نماینده مجلس درباره شرایط کنونی طرح بیمه بیکاری گفت: پس از تصویب مجلس در حال حاضر شورای نگهبان دو ایراد به قانون گرفته که به عقیده ما قابل رفع است.وی یکی از ایرادهای وارده به قانون را سهم یک درصدی دولت عنوان کرد و در تشریح اهمیت این طرح افزود: برای نخستین بار با تصویب این قانون، بیمه بیکاری برای همه مردم که به شکلی شاغل یا جویای کار هستند اجرایی و قابل استفاده است چراکه اگر یک نفر هم بیکار باشد باید تکلیفش در مورد حضانت مشخص شود و شیوه حضانت با بازار کار ارتباط می‌یابد.

.
محجوب از جمله نتایج مثبت اجرایی شدن این قانون را خروج افراد جویای کار از حمایت بنگاه‌های خیریه دانست و تاکید کرد: اگر دولت به ارقامی که از تعداد بیکاران اعلام می‌کند اعتقاد دارد نباید اجرای این قانون باعث نگرانی‌اش شود.

.
دبیرکل خانه کارگر افزود: البته اجرای این قانون برای دولت هم سخت است اما کسی که بیمار است باید داروی تلخ را بخورد تا درمان شود و این قانون نیز یک قانون درمانی است.وی بیمه کارگران ساختمانی را از دیگر اقدامات انجام‌شده در مجلس هشتم عنوان کرد و گفت: با تصویب این قانون به ادعای سازمان تامین اجتماعی تاکنون ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش این بیمه قرار گرفته‌اند.

.
این نماینده مجلس از جمله اقدامات به نتیجه نرسیده در این دوره از مجلس را موضوع قراردادهای موقت دانست که متاسفانه به نتیجه مطلوب نرسید.

.
محجوب همچنین از تبعات منفی خصوصی‌سازی سخن گفت و نسبت به از میان برداشتن بخشی از آلام به وجود آمده در اثر اجرای این قانون در جامعه اظهار امیدواری و تاکید کرد: ما بهشت موعود برای مردم نمی‌سازیم تنها می‌کوشیم بخشی از آلام آنها را سبک‌تر کنیم.

.

برخی می‌گویند ما وارد وادی سرمایه‌داری نشده‌ایم، باید به این افراد گفت شرایط کنونی سرفصل سرمایه‌داری است.

.
دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: ما در شرایط ویژه‌ای با توجه به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها هستیم و همه کارهای صورت‌گرفته را سیاست‌های جبرانی در جهت صیانت از مردم می‌دانیم تا وضعیت آنها بدتر از بد نشود.

.

منبع : جهان صنعت