نرم افزارحسابداری صدگان

دلایل حذف شرکت‌ها از بورس

0 648

حسابداراپ

مدیر امور ناشران شرکت بورس دلایل دور جدید حذف شرکت‌ها از بورس و انتقال به بازار پایه فرابورس را اعلام کرد و از بررسی وضعیت ۲۰ شرکت دیگر و ارایه مشاوره و راهکار به مدیران خبر داد.

.

مسوولان بازار سرمایه کشور بعد از اجرای قانون بازار اوراق بهادار مصوب اول آذرماه ۸۴ مجلس، اقدامات متعددی را برای ساماندهی حوزه‌های مختلف انجام دادند؛ یکی از این اقدامات که از سال ۸۷ شروع و همچنان ادامه دارد، پالایش بورس از شرکت‌های سهامی عام غیرمنطبق با دستورالعمل‌های موجود و اخراج از بورس یا انتقال به فرابورس بوده و تاکنون هم حدود ۱۱۶ شرکت از فهرست شرکت‌های بورس خط خورده و تعداد اندکی هم به بازار پایه فرابورس منتقل شده‌اند، یا شرکت‌هایی مانند قند شیروان و صنعتی مینو بعد از اصلاح ساختار مجددا به فرابورس آمده‌اند.

.
حذف ۱۱۸ شرکت از بورس
این درحالی است که هیات پذیرش اوراق بهادار در تازه‌ترین تصمیم خود بعد از حذف پنج شرکت بسته‌بندی مشهد، قند پارس، کابل باختر، پرمیت و تولیدی جام جهان‌نما و انتقال آنها به بازار پایه فرابورس، رای حذف شرکت کابل تک از بورس و انتقال آن به بازار پایه فرابورس داد.

.
به این ترتیب با احتساب حذف ۲۵ شرکت از سال ۶۹ (دوران جدید بورس بعد از انقلاب) تا سال۸۶ و ۸۶ شرکت دیگر در سال‌های ۸۷ و ۸۸ و همچنین شش شرکت جدید در دو هفته اخیر و با در نظر داشتن انحلال چند ماه پیش فرومولیبدن کرمان به دلیل انحلال و ورشکستگی در مجموع ۱۱۸ شرکت از تابلوهای معاملاتی بورس اخراج و شش شرکت از این تعداد به بازار پایه فرابورس کوچ داده شده‌اند.

.
چرایی کوچ کابل تک به بازار پایه
براساس این گزارش، روح‌الله حسینی‌مقدم، مدیر امور ناشران بورس اوراق بهادار درباره دلایل حذف نام شرکت‌هایی مانند کابل تک از بورس و حضور آن در بازار پایه فرابورس از اول اسفند گفت: طبق مصوبه ۲۰ آذر هیات پذیرش اوراق بهادار ابتدا پنج شرکت از بورس حذف و به بازار پایه فرابورس منتقل شدند بعد از بررسی‌ وضعیت کابل تک تصمیم گرفته شد این شرکت هم به دلیل نگرانی‌هایی که از آینده و تکرار تجربه انحلال شرکت فرومولیبدن کرمان وجود داشت از بورس به بازار پایه فرابورس منتقل شود.

.
وی ادامه داد: سرمایه اسمی این شرکت بیش از ۹۰۰ میلیون تومان است که به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر شرکت‌ها و همچنین شرایط پذیرش شرکت‌های جدید نیست از سوی دیگر امکان اعمال افزایش سرمایه این شرکت به حداقل ۲۰ میلیارد تومان وجود ندارد تا قادر به تداوم حضور در بازار دوم معاملات باشد. این موضوع باعث شده بود تا نقدشوندگی سهام کابل تک از وضعیت نامناسبی برخوردار باشد.

پندار سیستم

.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در جریان برگزاری چند جلسه با مدیران و مسوولان شرکت فوق مشخص شد هر چند برنامه‌های کوتاه‌مدتی مد نظر است اما کابل تک با ساختار فعلی توان رقابت را ندارد. علاوه بر این موارد این شرکت مشمول ماده «۱۴۱» قانون تجارت است. به همین دلیل یا در نظر گرفتن همه جوانب، هیات پذیرش تصمیم به انتقال کابل تک به بازار پایه کرد تا این شرکت از بازار سرمایه خارج نشده و از طریق بازار پایه فرابورس از امکان حضور در بازار سهام برخوردار باشد.

.
به گفته وی در صورت تغییر شرایط و اصلاح وضعیت این شرکت و همچنین سایر شرکت‌های منتقل شده به بازار پایه فرابورس، امکان حضور در بازار دوم فرابورس و حتی در آینده بازگشت به بورس را دور از ذهن نیست.

.
بربررسی وضعیت ۲۰ شرکت بورسی دیگر
مدیر امور ناشران بورس اوراق بهادار به تداوم بررسی شرایط همه شرکت‌ها خصوصا شرکت‌های بازار دوم معاملات با سرمایه‌های اندک اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف مدنظر بورس این است که با بررسی ساختار و وضعیت شرکت‌ها، کمک کند تا حضور آنها در تابلوهای معاملاتی بورس با در نظر داشتن دستورالعمل پذیرش منطبق بوده و در بلندمدت قادر به ادامه فعالیت باشند.

.
حسینی مقدم افزود: بر همین اساس جلسات متعددی با صنایع و شرکت‌ها برگزار شده و می‌شود تا با بررسی مشکلات موجود نسبت به ارایه راهکارها و حل موانع کمک شود. چراکه متولیان بازار سرمایه علاقه‌مند هستند شرکت‌های کنونی بورس همچنان در بازار سهام حضور داشته باشند یا در صورت عدم امکان تطبیق شرایط تعریف شده بورس به بازار پایه یا بازار دوم فرابورس منتقل شوند.

.
وی با بیان اینکه بورس اقدام به برگزاری جلسات هفتگی با مدیران شرکت‌ها با هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری کرده و بین ۱۵ تا ۶۰ روز هم مهلت ارایه برنامه‌های آینده داده می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم وضعیت ۲۰ شرکت بورس از لحاظ موادی چون سرمایه اسمی، تعداد سهامداران، وضعیت سود‌آوری اندازه و … مورد توجه بوده و به آنها مشاوره می‌دهیم.

.
۳۴۱
شرکت سهامی عام در بورس
حسینی مقدم در برابر این سوال که با احتساب حذف نام کابل تک از بورس شرکت‌های حاضر در بورس به چه تعداد رسیدند، پاسخ داد: با در نظر گرفتن شش شرکت اخیر و انحلال شرکت فرومولیبدن کرمان طی سال جاری در مجموع هفت شرکت از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس خط خورده و تعداد شرکت‌های بورسی به ۳۴۱ شرکت رسیده است.

.
به گفته این مقام مسوول از این تعداد، ۱۲۷ شرکت در بازار اول و شامل ۶۹ شرکت تابلوی اصلی و ۵۸ شرکت در تابلوی فرعی حضور دارند و ۲۲۰ شرکت دیگر هم در فهرست شرکت‌های بازار دوم معاملات قرارگرفته اند.

.

منبع : جهان صنعت

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.