- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

در پرداخت نقدینگی‌عیدی کارکنان مشکل نداریم .

در راستای مصوبه شماره ۲۳۱۶۷۵/۴۷۸۲۳ مورخ ۲۵/۱۱/۱۳۹۰ هيأت محترم وزیران، آقای کمریی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درخصوص پاداش عیدی پایان سال کارکنان دولت  گفت : دستگاه‌های اجرایی موظفند به آن دسته از کارکنان که تمایل به دریافت نیم سکه بهار آزادی به جای دریافت نقدی بخشی از پاداش عیدی دارند ، از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، حواله یا برگ بهادار یک قطعه سکه نیم بهار آزادی با بهای ۳ میلیون ریال تحویل نماید.

.
مدیرکل ریالی و نشر در خصوص سررسید دریافت نیم سکه بهار آزادی به عنوان بخشی از پاداش عیدی کارکنان دولت اعلام کرد : در سررسید آن که پایان شهریور ماه ۱۳۹۱ می‌باشد، متقاضی می‌تواند یک قطعه سکه نیم بهار آزادی یا معادل ریالی آن را به قیمت روز به صورت نقدی دریافت نمایند

.

وی همچنین افزود : دستگاه‌های اجرایی از تاریخ ابلاغ این مصوبه که ۲۵/۱۱/۱۳۹۰ می‌باشد به مدت ۱۰ روز فرصت دارند تا فهرست کارکنان خود را به وزارت امور اقتصادی و دارایی(خزانه داری کل کشور) و بانک مرکزی ارسال تا خزانه‌داری‌کل به نیابت از متقاضی نسبت به واریز وجه مربوط به حساب شماره ۶۷/۱۰۲۱۳ نزد اداره معاملات ریالی بانک مرکزی اقدام و آن اداره نیز حواله های مربوطه را جهت توزیع به دستگاههای ذی‌ربط ارسال نماید. 

.

آقای کمرئی همچنین درخصوص انصراف متقاضی قبل از موعد تحویل (پایان شهریور ماه ۱۳۹۱) عنوان کرد : چنانچه افراد از دریافت سکه منصرف شوند واریز ریالی از طریق بانک‌های عامل- که معرفی خواهد شد – در قبال دریافت حواله مسترد خواهد شد.

.
آقای کمریی در مورد میزان استقبال کارکنان دولت نسبت به اجرای این طرح گفت : در سال های گذشته این طرح نیز مطرح شد ولی در آن مقطع، قیمت بیرونی سکه از قیمت رسمی بازار گاهی اوقات برابر و یا حتی در برخی مواقع کمتر بود . لذا کارکنان ترجیح می‌دادند پول نقد دریافت کنند و استقبال کمی صورت می‌گرفت. 

.
وی همچنین افزود:این طرح یک انتخاب برای کارکنان دولت است و دولت در تخصیص نقدینگی پاداش عیدی کارکنان دولت با هیچ مشکلی روبه‌رو نیست.
مدیرکل ریالی و نشر  با پیش‌بینی۵ میلیون کارمند شاغل در دستگاه‌های دولتی عنوان کرد: پیش‌بینی دقیقی از میزان درخواست نیم سکه وجود ندارد و اگر تعداد متقاضیان فراتر از انتظار بانک باشد، خللی در تولید سکه‌های پیش فروش به وجود نیاید و با موجودی سکه نیم‌بهار آزادی هماهنگ باشد احتمال عرضه زودتر از سررسید هم وجود دارد.

.
مدیرکل ریالی و نشر در خصوص این که آیا حواله‌ها به نام بوده و قابل نقل و انتقال می‌باشد، گفت: سازمان تولید اسکناس و مسکوک این حواله‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که تمام مسائل امنیتی در نظر گرفته شده است تا مسئله حاشیه‌ای به وجود نیاید و در اسرع وقت  اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

.
وی دراین زمینه که آیا هدف از اجرای مصوبه اخیر دولت درخصوص پاداش عیدی کارکنان دولت جذب نقدینگی بازار است، بیان کرد: با مطرح شدن بحث افزایش نرخ سود سپرده‌ها و افزایش نرخ سود اوراق مشارکت و گواهی سپرده به اندازه کافی روزهای گذشته نقدینگی جمع‌آوری شده است. بنابراین هدف دولت از اجرای این طرح جمع‌آوری نقدینگی نیست زیرا میزان استقبال را نمی توان پیش‌بینی کرد.

.
کمریی درخصوص طرح پیش‌فروش سکه اعلام کرد: به واسطه عطش ایجاد شده در بازار برای خرید سکه‌های طلا تصمیم برآن شد تا با اجرای این طرح از سفته بازی جلوگیری شود.

.
وی دلیل توقف پیش فروش سکه چهارماهه را چنین عنوان کرد : با توجه به ظرفیت تولید سازمان تولید اسکناس و مسکوک و پایبند بودن بانک مرکزی به تحویل سکه‌ها  در سررسید تحویل سکه‌ها  پیش‌فروش چهارماه سکه متوقف شد و به سمت پیش‌فروش ۶ ماهه رفتیم ضمن این که ممکن است با تکمیل ظرفیت پیش‌فروش ۶ ماهه به سمت پیش‌فروش ۸ ماهه یا ۹ ماهه نیز برویم. 

.
وی درخصوص تحویل و تعداد سکه های پیش فروش شده گفت: تحویل اولین سری پیش فروش سکه ۲۹/۱/۱۳۹۱ می‌باشد. میزان سکه های پیش فروش مرحله اول ۴ میلیون ۳۰۰هزار قطعه و مرحله دوم ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه می‌باشد.

.
مدیر کل ریالی ونشر  در خصوص این نکته که آیا تاخیر در تحویل پیش‌فروش حق شکایت را به متقاضیان می‌دهد، اظهار داشت: فرض عمل به تعهد است و بحث جریمه مطرح نیست اما می‌توان بحث بورس را مطرح کرد تا اوراقی که افراد ثبت‌نام کرده‌اند، قابلیت عرضه در بازارهای مالی را داشته باشد. در واقع، پیوند بین پیش‌فروش و بازار سرمایه دیده شده است ولی بحث عدم تحویل به موقع سکه‌های پیش‌فروش دیده نشده است.

سایت بانک مرکزی

.

———————————————————————————————————————————

لینک مرتبط :

نیم سکه بهار آزادی به عنوان بخشی از پاداش کارکنان تحویل می شود. [1]

.

.