- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

جزئيات تغيير محاسبه حقوق بازنشستگان

رئیس شورای اسلامی کار صنایع ریخته گری ایران گفت: اجرای ماده ۳۱ قانون برنامه توسعه پنجم در خصوص محاسبه حقوق بازنشستگی به شدت كارگران را متضرر خواهد كرد.

.

داوود میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا در توضيح ماهيت ماده ۳۱ قانون برنامه پنجم افزود: در صورتي که نرخ رشد حقوق و دستمزد اعلام ‌شده بيمه‎شدگان در دو سال آخر خدمت آنها بيش از نرخ رشد طبيعي حقوق و دستمزد بيمه‎شدگان باشد و با سال‌هاي قبل سازگار نباشد، مشروط بر آن که اين افزايش دستمزد به دليل ارتقاء شغلي نباشد، صندوق بيمه‎اي مکلف است برقراري حقوق بازنشستگي بيمه‌شده را بر مبناي ميانگين حقوق و دستمزد پنج سال آخر خدمت محاسبه و پرداخت نمايد.

.

او در ادامه خاطر نشان کرد: اگر این افزایش غیر متعارف دستمزد بیش از ۵ درصد باشد برای محاسبه حقوق بازنشستگی میانگین حقوق ۵ سال را مد نظر قرار می‌دهند که این موضوع بسیار برای کارگران زیان بار خواهد بود چرا که با کاهش حقوق مواجه می‌شوند.

.

میرزایی ادامه داد: در این ماده همچنین آمده است که اگر در دو سال آخر فعالیت کارگر از حالت عادی به شیفت تبدیل شود،۱۰ تا ۱۵ درصد بابت حق شیفت به حقوق افزوده مي‌شود.

.

او با انتقاد به اینکه سیستم محاسباتی سازمان تامین اجتماعی به صورتی است که به صورت خودکار از حالت میانگین ۲ سال به ۵ سال تغییر می یابد که در این مورد کارگران بسیار متضرر خواهند شد.

.