نرم افزارحسابداری صدگان

بازدهی بورس به مرز هشدار رسید.

0 667

حسابداراپ

 بالاخره اتفاقی که همه فعالان بازار در روزهای قبل منتظر آن بودند رخ داد و شاخص کل بورس به عنوان نماگر کلی فعالیت‌های بورس بدون حتی اندک حمایتی از سوی حقوقی‌های عمده دولتی و بازیگران اصلی تالار شیشه‌ای‌ بازار بار دیگر به کانال ۲۴ هزار واحد بازگشت‌ اما این بار در شرایطی این اتفاق حایز اهمیت است که برخلاف دفعه‌های پیشین این ریزش با افت قیمت‌های اکثر شرکت‌های بورسی همراه شده و دیگر بهانه‌هایی همانند تاثیر‌گذاری چند شرکت بزرگ و در ادامه ریزش شاخص کل رخ نداده است. از سویی دیگر بازدهی بازار سرمایه ایران آرام‌آرام به مرز منفی شدن و ایجاد یک شوک ویرانگر برای یک نهاد مالی بزرگ و قابل اعتنا در کشور نزدیک می شود.

.

در حال حاضر بازدهی بورس که از ابتدای سال تا اواسط سال به طور میانگین بالای ۱۰ درصد بوده به شش درصد رسیده است و اندک سهامدار و فعال اقتصادی در این برهه می‌تواند خوشبینانه در بورس به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

.

ارزیابی‌ها وضع بازار حاکی از این است که شوک مثبت بسته‌های حمایتی بانکی و ارزی خیلی زود تاثیرش از بورس خارج شد و در کنار آن رشد خزنده و رو به صعود بازارهای مالی دیگر همانند ارز، سکه و حتی مسکن کمک قابل توجهی‌ به خروج نقدینگی از بازار سرمایه ایران کرده است و حتی خبرهای مصنوعی و غیر معتبر هدایت‌کنندگان سازمان بورس مبنی بر بازدهی بیشتر این بازار نسبت به سایر بازارها هم نه تنها کمکی به سرو‌سامان دادن این بازار نکرده بلکه دیگر بی‌تاثیر شده است، چرا‌که در عصر اطلاعات و شفافیت عملکرد دیگر کمتر مرکز و نهاد اقتصادی تاثیرگذار را می‌توان فقط با حرف‌های غیر‌مستند و بی‌اعتبار رو به جلو هدایت کرد. به راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد با استمرار این وضع تا قبل از پایان سال و با منفی شدن بازدهی بورس در سال جهاد اقتصادی بازار سرمایه کشور علاوه بر اینکه یک کارنامه سوال‌برانگیز از خود در این سال بر جای خواهد گذشت از سوی دیگر یک فشار خردکننده داخلی دیگر بر پیکر اقتصاد زخم خورده از تحریم‌ها و فشارهای سیاسی خارجی تحمیل خواهد شد. افزون بر این با خروج گسترده‌تر نقدینگی از بورس به خاطر بازدهی سوال برانگیز زیر پنج درصد و حتی منفی آینده‌ای‌ سیاه و مبهم در انتظار فعالان و مسوولان این بازار خواهد بود.

.
دلایل سقوط شاخص کل

روز گذشته با ریزش ۳۳۳ واحدی روز گذشته شاخص بورس، این متغیر برای هشتمین مرتبه در سال‌جاری به کانال ۲۴ هزار واحدی نزول کرد.

.
به گزارش فارس، شاخص بورس اوراق بهادار تهران که بیانگر وضعیت رونق یا رکورد بازار سهام و همچنین گویای میانگین بازدهی در مقاطع مختلف است، روز گذشته برای هفتمین مرتبه در سال‌جاری به کانال ۲۴ هزار واحدی نزول کرد تا میانگین بازدهی بورس در سال‌جاری که حداکثر ۱۴ درصد بود‌ در آستانه منفی شدن قرار گیرد. براساس این گزارش، این اتفاق با ریزش ۳۳۳ واحدی (معادل ۱,۳ درصد) رخ داد و ناشی از کاهش قیمت و اثر منفی ۵۲ تا ۹ واحدی شرکت‌هایی چون «بانک اقتصاد نوین، فولاد‌مبارکه، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک ملت، ملی مس، مخابرات، سایپا، مپنا، پتروشیمی کرمانشاه و بانک صادرات» بود.

.

به این ترتیب دماسنج بازار در پایان معاملات روز گذشته روی ۲۴ هزار و ۹۴۶ واحد ایستاد و میانگین بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار سهام طی سال‌جاری که حداکثر ۱۶ درصد بود به شش درصد کاهش یافت. براساس این گزارش، در معاملات روز گذشته بازار سهام  بجز شرکت‌های قندی و برخی تک سهم‌ها اکثر گروه‌ها و شرکت‌ها با کاهش حداکثر چهار درصدی سهام داد و ستد شده و حتی برخی شرکت‌ها «ایران خودرو، سایپا، صدرا، سرمایه‌گذاری رنا و…» با صف فروش روبه‌رو شدند.

.
سابقه ریزش‌های نماگر

همچنین براساس گزارش فارس، تعداد روزهای منفی و مثبت شاخص کل طی سال‌جاری و در ۱۰۹ روز مساوی شد تا یکی از اتفاق‌های نادر در بازار سرمایه به ثبت برسد. شاخص بورس اوراق بهادار روز گذشته با ۳۳۳ واحد افت برای هشتمین مرتبه در سال‌جاری به کانال ۲۴ هزار واحدی نزول کرد تا کار سرمایه‌گذاران، کارگزاران و مسوولان بازار سهام در روزهای باقی مانده سال سخت‌تر از گذشته شود.

پندار سیستم

.

در کنار این ریزش ۱,۳ درصدی، رویداد دیگری هم در دویست و هجدهمین روز کاری بورس رخ داد که در مدت مشابه سال‌های گذشته مشاهده نشده است‌ به طوری که تعداد روزهای مثبت و منفی شاخص بورس مساوی و در عدد ۱۰۹ روز برابر شد.

 .

این در حالی است که بررسی‌های از سیر شاخص در مدت مشابه سال‌های گذشته نشان می‌دهد شاخص بورس در سال گذشته  ۱۱۴ روز مثبت و ۷۷ روز منفی، در سال ۸۸، ۱۳۸ روز مثبت و ۸۲ روز منفی، در سال ۸۷، ۸۵ روز مثبت و ۱۳۰ روز منفی، در ۸۶، ۱۲۹ روز مثبت و ۹۰ روز منفی، در سال ۸۵، ۱۴۴ روز مثبت و ۷۴ روز منفی، در سال ۸۴، ۸۶ روز مثبت و ۱۳۵ روز منفی، در سال ۸۳، ۱۱۷ روز مثبت و ۱۰۵ روز منفی و در سال ۸۲، ۱۵۶ روز مثبت و ۶۲ روز منفی بود. در این میان هر‌چند در برخی سال‌ها تعداد روزهای منفی از روزهای مثبت آن بیشتر بود اما مساوی شدن تعداد روزهای منفی و مثبت در ۱۱ ماه از سال تاکنون به ثبت نرسیده بود و اکثر سرمایه‌گذاران با توجه به ظرفیت‌های بازار سهام و سود‌آوری شرکت‌ها و با وجود آثار منفی مسایل گوناگون، امیدوار بودند حداقل شاخص بورس در سال‌جاری بتواند با کارنامه‌ا‌ی مثبت به کار خود پایان دهد اما با این رویداد چنین امیدی سخت محقق خواهد شد و درصورت عدم حمایت جدی مسوولان کشور از بورس‌ احتمال دارد میانگین بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار سهام برخلاف چند سال گذشته با زیان همراه شود مگر اینکه طی یک ماه و چند روز باقی مانده از سال اخبار مثبتی منتشر شود و اقدام عاجلی از سوی متولیان صورت گیرد.

 .

جریمه نقدی ارایه‌کنندگان اطلاعات غلط در بورس

رییس سازمان بورس اوراق بهادار گفت که ارایه اطلاعات غلط در بورس مشمول جرایم نقدی می‌شود. علی صالح‌آبادی روز گذشته در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص انتشار اطلاعات سود کاذب توسط برخی از شرکت‌ها در بازار سرمایه افزود: اگر شرکتی اطلاعات غلط و گمراه‌کننده ارایه کند به طور طبیعی جرم است و طبق قانون جدید نیز مجازات جرایم نقدی را می‌توان در خصوص آن اجرا کرد.

.

وی با بیان آنکه، این امکان وجود دارد که اطلاعات ارایه شده مربوط به پیش‌بینی وضعیت آینده شرکت نظیر نرخ محصول و فاکتور باشد، اظهار داشت: با سازوکار جدیدی که ایجاد شده مفروضات پیش‌بینی به صورت فرم و الکترونیکی دریافت می‌شود و بازار نیز می‌تواند بر اساس آن تحلیل انجام دهد و اطلاعات را راستی آزمایی کند.

.

معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: برخی از شرکت‌ها سود را محافظه‌کارانه، برخی واقع‌بینانه و برخی نیز خوشبینانه اعلام می‌کنند اما سرمایه‌گذاران با توجه به سابقه شرکت‌ها در شاخص سود می‌توانند تحلیل کنند. به گفته وی، با مقررات جدید صورت‌های آتی نمونه که به بازار اعلام می‌شود بازار می‌تواند تحلیل بیشتر و بهتری از سهام داشته باشد. صالح‌آبادی از شکل‌گیری شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی خبر داد و گفت: نرم‌افزار‌هایی در این زمینه در حال تهیه هستند که تحلیل‌های مناسبی را ارایه می‌دهند.

 .

منبع : جهان صنعت

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.