- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بازار در انتظار یک معجزه

در هفته گذشته بازار سرمایه کشور در شرایط مبهم از لحاظ معاملات و آینده سرمایه‌گذاری فعالان این بازار قرار گرفت و هر روز این جو منفی شدت بیشتری در بازار سرمایه کشور ادامه پیدا کرد و بازگشت شاخص کل معاملات به ۲۴ هزار واحد هم فشارهای بیشتری را بر معامله‌گران وارد کرد.

.

در همین حال اخبار سیاسی بین‌المللی همانند ترور سفیر اسراییل در هند و ارتباط دادن این ترور با ایران از سوی غربی‌ها که تا حدودی موجب افزایش تشنجات بین‌المللی نیز گردید و قرار داشتن در روزهای پایانی ماه و تسویه خریدهای اعتباری اکثر سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی از جمله مهم‌ترین عوامل منفی شدن محسوس بازار در هفته پایانی بهمن‌ماه سال ۹۰ بود‌. با توجه به این موارد به نظر می‌رسد در معاملات روز‌های آینده نیز همچنان این روند منفی حاکم بر بازار ادامه داشته باشد هرچند که برخی شنیده‌های ناموثق از احتمال افزایش حمایت‌ها از اواسط معاملات روز آینده و مثبت شدن بازار حکایت دارد. گفته می‌شود با توجه به افت قیمتی اکثر سهم‌های پر پتانسیل بازار در روزهای گذشته، در هفته پیش‌رو شاهد بهبود محسوس شرایط کلی بازار باشیم‌ که همه این گمانه‌زنی‌ها در طول معاملات و حقیقت بازار در هفته جاری مشخص می‌شود.

.
شاخص در شرایط ویژه

درباره افت شاخص کل معاملات یک کارشناس تکنیکال معتقد است در حال حاضر شاخص در شرایط بسیار ویژه و قابل توجهی قرار دارد چراکه در صورت شکست پرقدرت از ۲۴ هزار واحد سر و شانه تشکیل خواهد شد. در صورتی که این الگو تشکیل شود باید منتظر ریزش شاخص به محدوده ۲۱ هزار واحد و پس از آن به ۱۶۶۰۰ واحد باشیم. در حالی که برخی از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه به ادامه بازار خوشبین نیستند برخی دیگر روند کنونی بازار را طبیعی دانسته و می‌گویند در شرایط تحریم چنین بازاری قابل تصور بود و این شرایط تداوم چندانی نخواهد داشت.

 .

در کنار این کارشناسان عده‌ای دیگر هستند که به اندازه‌ای نگران بازار و سرمایه خود هستند که خروج کامل از بازار سرمایه و تبدیل نقدینگی به طلا و ارز را عاقلانه‌ترین کار می‌دانند. حال با توجه به تمامی نظرات گفته شده و بررسی جوانب گوناگون بهترین تصمیم کدام است؟ ماندن در بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در نمادهای خوش اقبال یا تبدیل سهام به طلا و ارز؟

.
آمار معاملات

در هفته‌ای که گذشت نگاهی به آمار معاملات نشان می‌دهد در حالی که شاخص‌های معاملاتی در سراشیبی و افت قرار گرفته بودند اما ارزش کل معاملات و حق تقدم  با ۵۴ درصد رشد نسبت به هفته پیش به ۵،۴۰۴ میلیارد ریال رسید و در همین حال حجم سهام و حق‌تقدم معامله شده نیز بیش از ۵۰ درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

.

افزون بر این شاخص کل نسبت به هفته قبل با ۵۴۲ واحد افت در پایان هفته گذشته به روی عدد ۲۴،۸۲۹ ثابت ماند و یک عدد نا‌امید‌کننده را شکل داد. همچنین شاخص‌های «قیمت و سود نقدی، شناور، بازار اول، دوم، مالی، صنعت، ۵۰ شرکت فعال‌تر و ۳۰ شرکت برتر» نیز با ریزش و افت دسته جمعی همراه شدند تا آخرین هفته بهمن‌ماه به بدترین شکل به پایان برسد.

.

شنیده‌های ما از این جلسه حکایت از آن دارد که مسوولان سازمان بورس رشد قابل توجه اکثر سهم‌های این گروه را حباب ندانسته و رشد قیمتی آنها را با توجه به وضعیت بنیادی مناسب این صنعت توجیه‌پذیر قلمداد کردند.

.

پیش‌بینی بازار در هفته جاری

هومن سبحانی، کارشناس بازار سهام در پیش‌بینی بازار هفته جاری می‌گوید: شاخص در مرز ۲۵ هزار واحد قرار گرفته و آزمون حمایتی را انجام می‌دهد به آن معنی که آیا این مرز را می‌شکند یا خیر؟ وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد که شاخص در هفته جاری در شرایط اصلاح قرار بگیرد و در اوایل هفته مثبت و به تدریج روند کاهشی را ادامه خواهد داد.

.

 این کارشناس در ادامه گفت: پیش‌بینی می‌شود شاخص در هفته جاری در اواخر هفته روند کاهشی داشته باشد اما سرعت و شیب این روند متفاوت خواهد بود. وی در معرفی صنایع پیشرو هفته جاری به نمابورس می‌گوید: به نظر می‌رسد که شاخص انبوه‌سازان، قندی‌ها و رایانه در معاملات هفته جاری مثبت و شرکت‌های این گروه در زمره سهام جذاب قرار گیرند.

.

زمان اوج‌گیری‌ها

در همین زمینه امیر شفیعی دیگر کارشناس بازار سهام در پیش‌بینی بازار هفته جاری می‌گوید: با در نظر گرفتن افتی که بازار در هفته گذشته داشت باید گفت که پیش‌بینی می‌شود که بازار در هفته آینده مثبت باشد.

.

وی ادامه می‌دهد: با این وصف قیمت بسیاری از سهام در محدوده جذاب قرار دارد و به نظر می‌رسد که با این قیمت‌ها، سرمایه‌گذاران بسیاری در پی سهام در قیمت‌های یادشده است. این کارشناس افزود: شرایط سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات از دیگر متغیرهای تاثیرگذار بر بازار است ولی جذابیت قیمت‌ها مهم‌تر از دیگر عوامل است.‌

.

شفیعی گفت: گرچه در هفته جاری، بازارتسویه کارگزاری‌ها را نیز با نزدیک شدن به آخر ماه شاهد خواهد بود ولی اصلاحی که بازار در هفته گذشته انجام داد، متغیر تاثیرگذارتری محسوب می‌شود.

.

 وی ابراز داشت: به نظر می‌رسد که کسانی که می‌خواستند از بازار خارج شدند و می‌توان گفت در هفته جاری خروج نقدینگی از بازار را کمتر شاهد خواهیم بود. شفیعی در معرفی صنایع پیشرو به گفت: سهام گروه ساختمانی مورد توجه بازار خواهد بود چراکه بخشی از نقدینگی جامعه به این بخش رفته و بر افزایش قیمت مسکن تاثیر داشته است.

.

وی اذعان داشت: همچنین P\E این صنعت پایین است و سود هر سهم‌ این شرکت‌ها با کیفیت، عملیاتی و مستمر است‌. وی خاطرنشان کرد: صنعت پیشرو بعدی در هفته جاری می‌تواند برخی خودرویی‌ها باشد چراکه شرکت‌های این گروه نیز با توجه به اصلاح قیمتی که در این سهام اتفاق افتاده ‌به نظر می‌رسد که روند بازگشت را پیش‌رو داشته باشد.

.

منبع : جهان صنعت