نرم افزارحسابداری صدگان

ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی برای افزایش درآمد دولت

0 678

حسابداراپ

رییس سازمان امور مالیاتی از ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی برای افزایش درآمد دولت خبر داد و گفت که مطالعات نشان می‌دهد بدون اصلاح قوانین و مقررات‌ در شرایط فعلی امکان جذب ۱۵درصد از تولید ناخالص داخلی از طریق مالیات وجود دارد اما هم‌اکنون نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی هفت درصد است.

.
علی عسگری در پنجمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران با اشاره به منابع بودجه اظهار داشت: درآمدهای بودجه از محل مالیات، گمرک، دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی است و هزینه‌ها در بخش جاری، عمرانی و ایجاد دارایی‌های مالی است.

.
وی افزود: در بخش درآمدهای گمرکی ۶۵ میلیارد دلار واردات با نرخ تعرفه موثر ۱۰،۷ درصد نشان می‌دهد که افزایش درآمد از این بخش انعطاف چندانی ندارد.

.
رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به کسب درآمد از محل فروش واگذاری‌های شرکت‌های دولتی گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های سودده و کارآمد در چند سال اخیر واگذار شده‌اند، در سال‌های آینده فروش شرکت‌های دولتی از رشد چندانی برخوردار نخواهند بود.

.
وی در خصوص کسب درآمد از محل فروش ارز و اوراق مشارکت گفت: با توجه به اینکه برای تبدیل ارز به ریال در اقتصاد محدودیت وجود دارد، دولت قدرت مانور زیادی در این بخش ندارد و همچنین در سال آینده ظرفیت فروش اوراق مشارکت چندان بیشتر از سال‌جاری نخواهد بود.

.
عسگری بیان کرد: در چنین شرایطی دولت تنها در بخش مالیات می‌تواند به دنبال افزایش درآمد باشد که البته در حال حاضر محدودیت‌هایی وجود دارد.

.
وی ادامه داد: مطالعات و بررسی‌های ما نشان می‌دهد بدون هیچ اصلاح قوانین و مقرراتی در شرایط فعلی امکان جذب ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی از طریق مالیات وجود دارد اما هم‌اکنون نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی هفت درصد است.

پندار سیستم

.
رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به جایگاه ویژه مالیات در کسب درآمد گفت: برای تحقق این هدف نیازمند ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی علاوه بر پایه‌های فعلی هستیم که با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده این هدف محقق خواهد شد.

.
وی افزود: در مدت اجرای سه سال قانون مالیات بر ارزش افزوده سهم درآمدی این پایه مالیاتی به اندازه یک سوم کل درآمدهای مالیاتی رسیده است و با توجه به اینکه طبق قانون برنامه پنجم توسعه هر سال یک درصد به نرخ این پایه مالیاتی اضافه می‌شود امکان افزایش درآمد از این  محل وجود دارد.

.
به گفته عسگری، همواره یکی از ابزارهای افزایش کارآیی در اقتصاد اجرای مالیات بر ارزش افزوده است زیرا می‌تواند هزینه تولید را کاهش داده و هزینه مصرف را افزایش دهد.

.
وی با اشاره به تدوین لایحه اصلاح قانون مالیات‌ها گفت: این لایحه در دست تدوین است اما تمام این اقدامات زمانی قابلیت اجرا خواهد داشت که بستر و زیرساخت لازم برای پیاده‌سازی آن وجود داشته باشد که یکی از این ابزارها ایجاد نظام یکپارچه اطلاعاتی است.

.
عسگری با اشاره به اجرای طرح جامع مالیاتی گفت: بر اساس این طرح تمام اطلاعات مورد نیاز به صورت متمرکز به وجود خواهد آمد و برای تحقق آن با شرکت مخابرات مذاکراتی انجام شده که امیدواریم تا پایان سال پهنای باند لازم برای ایجاد نظام یکپارچه اطلاعاتی فراهم شود.

.
وی ابزار مورد نیاز دیگر را نیروی انسانی کارآمد عنوان کرد و گفت: متاسفانه در نظام مالیاتی به بخش اخذ مالیات توجه چندانی نشده است و در کشور ترکیه با دو برابر تولید ناخالص داخلی ما چهار برابر مالیات اخذ می‌شود و‌ در کشورهای توسعه یافته هیچ فردی از دایره مالیات به راحتی فرار نمی‌کند.

.
وی خاطر‌نشان کرد: برای اصلاح ساختار نیروی انسانی با دولت هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و زمینه لازم برای اصلاح ساختار نیروی انسانی فراهم شده است که این اصلاحات در آینده انجام خواهد شد.

 .

منبع : جهان صنعت

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.