نرم افزارحسابداری صدگان

آمادگی سوئیفت برای قطع همکاری با ایران

0 844

حسابداراپ

سازمان جهانی انتقالات بین بانکی (سوئیفت) در واکنش به فشارهای آمریکا اعلام کرد، آماده است همزمان با عملی شدن تحریم‌‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، همکاری خود با این کشور را متوقف کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از «بی‌.بی‌.سی»، سازمان جهانی انتقالات بین بانکی مستقر در سوئیس در اطلاعیه‌ای افزود: «سوئیفت» آماده است تا به محض اینکه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران اجرا شد، خدمات خود را دیگر به نهادهای مالی ایرانی ـ که تحریم هستند ـ ندهد.

همچنین آمریکا فشار بسیاری به این نهاد مالی وارد آورده است تا از همکاری با ایران خودداری کند. اتحادیه اروپا در هفته پایانی ژانویه اعلام کرد، در چهارچوب افزایش فشارها بر ایران، تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌کند که اعمال محدودیت در تبادلات مالی با بانک مرکزی ایران و توقف خريد نفت، از جمله این تحریم‌هاست.

این در حالی است که تقریبا همه بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات سوئیفت بهره می‌گیرند؛ سوئیفت ارایه‌ دهنده خدمات به مؤسسه‌های مالی نیز هست و بیشتر مشتریان این نهاد، از شبکه سوئیفت‌ نت و کدهای شناسه بانکی ایزو استفاده می‌کنند؛ این کدها تحت عنوان سوئیفت‌ کد شناخته می‌شوند.

پندار سیستم

در این باره باید گفت که انتقال هر گونه ارز در مبادلات بانکی، با ارایه شماره حساب بانکی نام بانک و سوئیفت‌کد بانک مورد نظر امکان پذیر است و بدون سوئيفت‌کد، امکان انتقال هر گونه ارز بین‌المللی در شبکه بانکی جهان ناممکن است.

بنا بر این گزارش، ۴۰ بانک و موسسه مالی ایران سوئیفت ‌کد دارند، ولی بیش از ۹۲ درصد تجارت خارجی ایران توسط همین ۴۰ نهاد مالی انجام می‌شود.

در اطلاعیه سوئيفت آمده است، تصمیم این سازمان برای قطع ارایه خدمات به نهادهای مالی تحت تحریم ایران به دنبال مشورت گسترده با هیأت مدیره و نیز گفت‌وگو با مقامات نهادهای ناظر مربوط گرفته شده است.

این سازمان همچنین اعلام کرد، بانک‌های مرکزی عضو خود در سراسر جهان از جمله بانک مرکزی آمریکا، بانک ژاپن و بانک مرکزی اروپا را از این تصمیم آگاه کرده است. سوئیفت که متشکل از بیش از ۹ هزار مؤسسه مالی است، به عنوان مجرای نقل و انتقالات بین بانکی در سراسر جهان کار می‌کند.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.