نرم افزارحسابداری صدگان

فقط۵۰ درصد درآمدهای مالیاتی محقق می‌شود

0 641

حسابداراپ

ريیس دیوان محاسبات با اشاره به ۷۲ هزار میلیارد تومان ظرفیت مالیات‌گیری در کشور اعلام کرد: با وجود آنکه این حوزه ظرفیت‌های لازم را دارد، اما تنها ۵۰ درصد آن معادل ۳۲ هزار میلیارد تومان محقق می‌شود.


پندار سیستم

عبدالرضا رحمانی فضلی در گفت‌وگو با سايت خبري خانه ملت درباره میزان اجرایی شدن قانون کاهش وابستگی بودجه به نفت در برنامه توسعه گفت: در برنامه چهارم توسعه، بر تامین ۸۰ درصد بودجه هزینه‌های جاری دولت از محل مالیات‌ها، تا پایان برنامه تاکید شده بود که این حکم در برنامه پنجم نیز تکلیف شد، اما این میزان در برنامه چهارم رعایت نشد و شاید در بهترین حالت به ۵۰ درصد رسیده باشد.

.

وی افزود: امسال اولین سال برنامه پنجم است و طبق بررسی‌های ما در شش ماهه اول سال، متاسفانه تنها ۷۰ درصد مالیات‌ها محقق شده است و این روش تحقق، قطعا ما را به آن رقمی که به عنوان استقلال بودجه جاری از درآمدهای نفتی در نظر گرفته شده است، نمی‌رساند.

.
رحمانی فضلی درباره محقق نشدن درآمدزایی مالیات‌ها توضیح داد: عدم تحقق دو دلیل می‌تواند داشته باشد؛ یکی رعایت نکردن ظرفیت مالیات‌گیری است و اینکه به دلایل مختلف، مالیات‌ها را به صورت مناسب دریافت نمی‌کنیم و دیگری بالا رفتن هزینه‌های جاری دولت است که در این صورت نسبت‌ها به هم می‌ریزد.

.
ريیس دیوان محاسبات همچنین به رشد نرخ اقتصادی و میزان تحقق آن در برنامه چهارم پرداخت و بیان کرد: رشد نرخ اقتصادی در برنامه چهارم، طبق اعلام دستگاه‌های اجرایي، ۵/۴ درصد است که حتی اگر عدد اعلام شده توسط آنها را قبول کنیم، با ۸ درصد پیش‌بینی شده در قانون فاصله دارد.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.