نرم افزارحسابداری صدگان

صلاحیت تدریس مطالب حسابرسی

0 695

حسابداراپ

موضوع این نوشتار در مورد اشخاصی است كه صلاحیت تدریس مطالب حسابرسی را در دانشگاه‌ها و مراكز علمی و آموزشی یا سایر مكان‌ها دارند. شخصی كه مطالب حسابرسی را تدریس می‌كند، باید دارای حداقل شرایط زیر باشد:

.
۱- مدرك تحصیلی بالا از محل معتبر داشته و دانش او در رابطه با حسابرسی، حسابداری و سایر موارد مرتبط به روز باشد.

.

۲- سابقه كاری كافی در حرفه حسابرسی داشته باشد. كسی می‌تواند موضوع حسابرسی را تدریس كند كه خود سال‌ها در موسسات حسابرسی معتبر كار كرده و با حسابرسی صنایع مختلف آشنایی كامل داشته باشد. این شخص باید كاملا به كار عملی حسابرسی تسلط كافی داشته باشد.كسی كه فقط موضوع حسابرسی را از كتاب‌ها یاد گرفته و خود كار حسابرسی انجام نداده است، به هیچ وجه نمی‌تواند به دانش حسابرسی احاطه كامل داشته باشد و بنابراین، نمی‌تواند آن موضوع را به دیگران منتقل كند.

.

كسی كه دارای دانش بالا در مورد حسابداری و حسابرسی است و سال‌ها در موسسات حسابرسی معتبر كار عملی حسابرسی را انجام داده است، می‌تواند برای هر موضوع حسابرسی كه تدریس می‌كند، مثال‌های مختلف كه در حین كار با آنها مواجه شده، البته بدون نام بردن نام شركت‌ها و اشخاص و حتی در مواقعی نوع فعالیت واحد‌های مورد رسیدگی، مطرح كند تا مطلب برای شنوندگان جالب‌تر و قابل فهم‌تر شود. اما كسی كه فقط واحد‌های حسابرسی را گذرانده یا چند كتاب حسابرسی را مطالعه كرده ولی كار عملی حسابرسی انجام نداده است، ناگزير باید همان مطالب یاد گرفته حفظ كرده را برای شنوندگان به صورت طوطی وار تكرار كند.

پندار سیستم

.

شخصی را می‌شناختم كه قبلا و در حال حاضر مشغول به كاری بجز حسابداری، حسابرسی یا تدریس بود. این شخص زمانی واحد حسابرسی را در محلی تدریس می‌كرد. دانشجویان این شخص تعریف می‌كردند كه ایشان یك كتاب حسابرسی چاپ سالها قبل را سطر به سطر در كلاس با صدای بلند در كلاس می‌خواند و همان سطر را با زبان دیگری یا با كمی تغییر متن آن، تكرار می‌كرد. البته دانشجویان به میزان عمق دانش و توانایی ایشان در حرفه حسابرسی پی برده بودند. باید توجه داشت كه دانشجویان به عمق دانش مدرس پی می‌برند.

.

۳- ترجیحا حسابرس واقعی باشد (قبلا در مورد حسابرس واقعی چندین نوشتار در همین روزنامه داشته‌ام). يادآور مي‌شود درك مطلب حسابرسی برای دانشجویان یا كسانی كه قبلا یا در حال حاضر كار حسابرسی انجام نداده‌اند یا نمی‌دهند، كمی دشوار است. آنها باید همه چیز را در یك واحد امور رسیدگی در ذهن خود مجسم كنند و گاهی نیز تجسم بعضی از موارد برای آنها بسیار مشكل است.

.

بنابراین، مدرسی كه این مطلب را درس می‌دهد، باید خود كاملا مسلط به حرفه حسابرسی باشد و سعی كند كه تصویری كامل از واحدهای مورد رسیدگی را برای شنوندگان خود ایجاد و قدم به قدم مطالب حسابرسی را بیان كند. بدیهی است مدرسی كه سابقه كافی عملی در حرفه حسابرسی ندارد، به هیچ وجه نمی‌تواند این مطلب را به صورت روشن و واضح به دیگران انتقال دهد، بنابراين دانشجویان و یا سایر شنوندگان باید مطلب حسابرسی را به صورت طوطی وار حفظ كنند تا در آزمون مورد نظر احتمالا قبول شوند.

.
گارو هوانسیان‌فر
عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان

منبع : دنياي اقتصاد

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.