- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

در اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، ایمن‌سازی محیط کار فراموش شده است.

به گزارش تأمین، حسین جودکی با اعلام این مطلب، افزود: در فرایند برقراری مستمری در کارگاه‌های سخت و زیان‌آور، ضمن بررسی کارگاه‌های موردنظر، بر خدمت‌رسانی مناسب و مطلوب آنها تأکید می‌شود.

.
جودکی گفت: براساس بند الحاقی تبصره ۲ ماده ۷۶ بازنشستگی [1] در کارگاه‌های سخت و زیان‌آور؛ کارفرمایان تمامی کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که تمام یا برخی از مشاغل آنها حسب تشخیص مراجع ذی‌ربط سخت و زیان‌آور اعلام شده یا خواهند شد، مکلفند ظرف دو سال از بازرسی اولیه نسبت به ایمن‌سازی شرایط محیط کار، مطابق حد مجاز و استانداردهای مشخص شده در قانون کار و آیین‌نامه‌های مربوطه و سایر قوانین وضع شده در این زمینه اقدام نمایند.

.
وی افزود: پس از گذشت چندین سال از بررسی‌های اولیه و اعلام سخت‌وزیان‌آور بودن بعضی مشاغل به کارفرمایان، تنها بند حمایتی بازنشستگی این قانون اجرا شده و سایر بندهای دیگر از جمله معاینات دوره‌ای، ارجاع کار مناسب با قابلیت و استعداد جسمانی و ایمن‌سازی محیط کار، مورد پیگیری جدی قرار نگرفته است.

.
مدیرکل تأمین‌اجتماعی غرب تهران بزرگ تأکید کرد: چنانچه کارفرمایی اقدام به اصلاح ساختار ایمن‌سازی کارگاه خود نماید، ضمن اعاده سلامتی به کارکنان خود، بر مبنای قوانین، سوابق بیمه‌شدگان تا قبل از ایمن‌سازی، بر مبنای سخت‌وزیان‌آور محاسبه می‌شود.

.
وی یادآور شد: از زمان اجرای این قانون در سطح اداره‌کل تهران بزرگ بیش از ۱۶ هزار نفر از بیمه‌شدگان به جرگه بازنشستگان پیوسته‌اند.

———————————————————————————————————

آیین نامه جدید مشاغل سخت و زیان آور (مصوب ۲۶/۱۲/۱۳۸۵) [2]

 

.