نرم افزارحسابداری صدگان

جزئيات طرح تخفيف مالياتي بخش توليد در مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها

0 741

حسابداراپ

يک عضو کارگروه حمايت از توليد و معاون سازمان امور مالياتي با اشاره به طرح موضوع نرخ استهلاک نزولي صنايع در مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها، گفت: با بهينه‌سازي خطوط توليد کارخانه‌ها، سود واحدها و در نتيجه ماليات دريافتي از آن ها افزايش مي‌يابد که دولت قصد دارد در مرحله دوم هدفمندي در ميزان اين ماليات تخفيف لحاظ کند.

.

آرمان خالقي عضو کارگروه حمايت از توليد در گفت‌وگو با فارس در مورد مطرح شدن بحث “نرخ استهلاک نزولي” به عنوان حمايت ويژه از بخش صنعت در مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها اظهار داشت: اين موضوع قبلا مطرح نبوده است و بايد ديد دستورالعمل اجرايي آن بر چه مبنايي تدوين مي‌شود.

.

 

وي با بيان اين که خط توليد هر کارخانه‌ با توجه به شرايط فعلي داراي ظرفيت توليد و قيمت تمام شده مشخصي است، افزود: مي‌توان با سرمايه‌ در گردش فعلي و از طريق بهينه‌سازي خطوط توليد، کالاي بيشتر با قيمت تمام شده پايين‌تر توليد کرد.

 .

وي با بيان اين که دولت ۲۵ درصد از سود کارخانه‌ها را به عنوان ماليات مستقيم دريافت مي‌کند، توضيح داد: ماليات مستقيم از سود کارخانه‌ها دريافت مي‌شود و به همين دليل در صورتي که قيمت تمام شده کالايي کاهش يابد، سود کارخانه‌ افزايش خواهد يافت.

 .

عضو کارگروه حمايت از توليد افزود: با افزايش سود کارخانه، ماليات دريافتي نيز افزايش خواهد يافت اما به دليل توجه توليدکننده به موضوع کاهش قيمت تمام شده توليد، دولت تخفيفي براي توليد‌کننده در نظر مي‌گيرد و در واقع در ماليات پرداختي کارخانه‌ تخفيف لحاظ مي‌کند.

 .

وي ادامه داد: به اين ترتيب با تخفيف دولت، ماليات پرداختي کارخانه به نسبت سود دريافتي در مقايسه با قبل کاهش مي‌يابد که بايد ببينيم راهکار اجرايي اين مسئله به چه صورت تدوين خواهد شد.

پندار سیستم

 .

درهمين حال معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي با اشاره به روش‌هاي متعدد تعيين نرخ استهلاک گفت: يکي از اين روش‌ها محاسبه نرخ استهلاک به روش نزولي است که با اجراي اين روش سود بنگاه‌ها براي محاسبه ماليات کاهش نشان مي‌دهد و دولت ماليات کمتري از آن ها دريافت مي‌کند.

.

حسين وکيلي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اجراي نرخ استهلاک نزولي براي حمايت از صنايع، اظهارداشت: در واقع نرخ استهلاک نزولي، استهلاک ماشين‌آلات را به صورت نزولي محاسبه مي‌کند.

.

وي افزود: بر اين اساس در سال‌هاي اول نرخ استهلاک بالا در نظر گرفته مي‌شود و در سال‌هاي بعد کاهش مي‌يابد؛ به عنوان مثال در سال اول نرخ استهلاک ۳۰ يا ۴۰ درصد تعيين مي‌شود و در سال‌هاي بعد اين درصد کاهش مي‌يابد.

 .

معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي با بيان اين که در اين روش ميزان سود تعيين شده براي بنگاه کاهش نشان مي‌دهد، گفت: با اجراي اين روش محاسبه نرخ استهلاک سود بنگاه‌ها براي محاسبه ماليات کاهش نشان مي‌دهد و دولت ماليات کمتري از آن ها دريافت مي‌کند.

 .

 

وي در پاسخ به اين سوال که با قانون فعلي امکان اجراي اين روش حمايتي وجود دارد، بيان کرد: با مصوبه هيئت وزيران امکان اعمال اين سياست فراهم مي‌شود.

 .

معاون ماليات بر ارزش افزوده گفت: بر اساس آن چه که در لايحه جديد آمده اختيار تعيين نرخ روش‌ نرخ استهلاک به وزارت امور اقتصادي و دارايي داده شده است.

.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.