- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تمام عقود بانکی غیرربوی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه تمام عقود بکار گرفته شده در سیستم بانکی کشورمان غیر ربوی هستند، از تدوین عقودی که بتواند تمام معاملات بانکی را به صورت غیر ربوی پوشش دهد، خبرداد.


سید شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر با تاکید بر اینکه با استفاده از ظرفیت‌های قرض‌الحسنه در کشورمان مي‌توانیم تمام نیازهای اشتغال، ازدواج و غیره را پوشش دهیم، تصریح کرد: کشور ما تنها کشوری است که نظام بانکداری اسلامی و غیر ربوی به طور کامل در آن برقرار است.وی با تاکید بر اینکه تمام عقود بکار گرفته شده در سیستم بانکی کشورمان غیر ربوی هستند، افزود: عقودی مانند مبادله‌ای، مشارکتی و قرض‌الحسنه از این نوع عقود هستند.

.
وزیر امور اقتصادی و دارایی به عقود تاکید شده در قانون برنامه پنجم توسعه مانند خرید دین، استصناع و مرابحه اشاره و تصریح کرد: طی چند سال اخیر این موضوع دنبال شده است که تمامی منابع قرض‌الحسنه صرف تسهیلات قرض‌الحسنه شود.

.
وی بر روان سازی پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه تاکید کرد و افزود: طی سال‌های اخیر در بخش توسعه و گسترش قرض‌الحسنه، نهادسازی‌ها در دستور کار قرار گرفته بود، به طوری که تاسیس بانک قرض‌الحسنه و صندوق‌های قرض‌الحسنه صورت گرفت.حسینی تاسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه برای اعطای تسهیلات در این بخش و نظارت بر اجرای قوانین توسط آنها را مورد توجه قرار داد و از فراهم کردن تمامی مبانی قانونی در این زمینه خبرداد.وی خاطرنشان کرد: نظارت در سیستم بانکی و سیستم‌های مالی باید تقویت شود. در طرح تحول نظام بانکی استقرار یک نظام نظارت چند لایه مورد پیگیری قرار مي‌گیرد.

.
سخنگوی اقتصادی دولت از تدوین عقودی که بتواند تمام معاملات بانکی را به صورت غیر ربوی پوشش دهد توسط بانک مرکزی خبرداد و عنوان کرد: بانک مرکزی نسبت به این موضوع دغدغه دارد.وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان مي‌دهد که نسبت تسهیلات قرض‌الحسنه به سپرده‌های قرض‌الحسنه که در سال ۸۶ حدود ۳۳ درصد بوده، در حال حاضر به ۶۸ درصد رسیده است که رشد قابل توجهی را داشته و حاکی از توجه و اهمیت دادن به بحث قرض‌الحسنه است.