نرم افزارحسابداری صدگان

تدوين پيش‌نويس دستورالعمل الزامات كنترل‌هاي داخلي براي ناشران بورسي

0 588

حسابداراپ

سنا- سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور ارتقاي شفافيت اطلاعاتي بازار و پيشگيري از تخلف‌هاي گزارشگري مالي، پيش‌نويس دستورالعمل الزامات كنترل‌هاي داخلي ناشران پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را تدوين كرد.

.

رييس اداره امور حسابرسي و گزارشگري مالي سازمان بورس با بيان مطلب فوق گفت: استقرار و به‌كارگيري كنترل‌هاي داخلي مناسب و اثربخش در شركت‌ها، يكي از مهم‌ترين عوامل در ارتقاي شفافيت اطلاعاتي بازار سرمايه و همچنين كمك به مديران شركت‌ها در جهت حصول اطمينان بيشتر نسبت به تحقق اهداف اثربخشي و كارايي عمليات، رعايت مقررات گزارشگري مالي و ساير الزامات قانون بازار اوراق بهادار است.

.

پندار سیستم

آزاده مداحي با اشاره به مسائل اخير مالي در بازار پول كشور اظهار كرد: در شرايط كنوني، ضرورت وجود سيستم كنترل داخلي اثربخش در شركت‌ها به خوبي احساس مي‌شود، زيرا اگر سيستم كنترل داخلي به درستي طراحي و اجرا شود علاوه‌بر آنكه باعث افزايش اثربخشي و كارآيي عمليات شركت مي‌شود، به مديران و اعضاي هيات‌ مديره شركت‌ها در انجام مناسب تكاليف و مسووليت‌هاي مقرر در قانون بازار اوراق بهادار به خصوص در امر اطلاع‌رساني و شفافيت اطلاعات كمك خواهد كرد.

.

وي ادامه داد: به همين دليل مديران شركت‌ها براي دستيابي به اهداف مورد نظر، پاسخ به انتظارات سهامداران و نهادهاي نظارتي، حفظ توان رقابتي و ماندگاري در عرصه كسب و كار بايد درصدد تقويت سيستم كنترل داخلي باشند. مداحي اضافه كرد: دستورالعمل پيشنهادي پس از بررسي موضوع در جلسات متعدد كميته استانداردها كه با حضور كارشناسان آموزش سازمان بورس و متخصصان و صاحب‌نظران حرفه حسابداري و حسابرسي برگزار شد، تدوين شده است.

.

رييس اداره امور حسابرسي و گزارشگري مالي سازمان بورس اظهار كرد: برخي از مهم‌ترين اهدافي كه از اجراي كنترل‌هاي داخلي حاكم بر گزارشگري مالي مدنظر است و كمك شاياني به مديران و اعضاي هيات‌ مديره شركت‌ها در ايفاي مسووليت‌هاي گزارشگري مالي خواهد كرد، حصول اطمينان از به موقع بودن و قابليت اتكاي گزارشگري مالي و رعايت مقررات افشاي اطلاعات است و در آن از پيشگيري و كشف به موقع تقلب‌ها و ساير تحريف‌هاي با اهميت در گزارشگري مالي اطمينان معقول حاصل مي‌شود.

.
وي خاطرنشان كرد: به اين منظور شركت‌ها بايد سامانه كنترل داخلي مناسب و اثربخش را مستقر كرده و به صورت سالانه آن را ارزيابي و سپس نتايج ارزيابي خود را طي گزارشي با عنوان گزارش كنترل‌هاي داخلي به بازار منعكس كنند. به علاوه حسابرس مستقل نيز بايد اظهارنظر در مورد سامانه كنترل‌هاي داخلي را ارائه كنند.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.