نرم افزارحسابداری صدگان

بهره مركب نداريم

0 1,115

حسابداراپ

برخی فعالان اقتصادی بخش خصوصی در حالی از اخذ بهره مرکب توسط برخی بانک‌ها خبر می‌دهند که ريیس کل بانک مرکزی در واکنش به این موضوع می‌گوید: بهره مرکب نداریم، اگر موردی در این زمینه یافتید، به ما مکتوب اعلام کنید تا آن را بازگردانیم.

.

نحوه محاسبه سود تسهیلات بانکی در برخی از محافل اقتصادی همواره مورد مناقشه بوده است و برخی از فعالان بخش خصوصی بر این اعتقاد هستند که محاسبه سود به صورت بهره مرکب صورت می‌گیرد. ريیس کل بانک مرکزی، اما این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید: اصلا بهره مرکب نداریم، اگر موردی در این زمینه یافتید به ما مکتوب اعلام کنید تا آن را بازگردانیم. محمود بهمنی همچنین در گفت‌وگو با «مهر» با تاکید بر اینکه بخشنامه‌های مربوطه در مورد جرایم تسهیلات بانکی اصلاح شده است، گفت: در گذشته اینچنین بود که در ابتدا جریمه، سود و پس از آن اصل تسهیلات بانکی که به بدهی‌های معوق تبدیل شده بود، دریافت می‌شد.

.
نحوه پرداخت جرایم بانکی
وی افزود: در مقطعی از زمان بانک مرکزی به نظام بانکی اعلام کرد که اگر فردی بدهی به بانک دارد به نسبت محاسبه شود. امروز جرایم از ابتدا کسر می‌شود، یعنی همان ۶ درصد جرایم از ابتدا کسر می‌شود و بر این اساس کسر جریمه تا مدت ۵ سال تقسیط می‌شود. بهمنی با تاکید بر اینکه اگر بدهکاران بانکی برای پرداخت بدهی اقدام کنند، از لیست مطالبات معوق خارج می‌شوند تا بتوانند تسهیلات جدید دریافت کنند، عنوان کرد: اما برخی‌ها تمایل ندارند که بدهی‌های بانکی خود را تعیین تکلیف کنند.

پندار سیستم

.

وی اضافه کرد: اگر بدهکار بانکی به بانک برای بازپرداخت بدهی مراجعه کرد، اما بانک بدهی وی را تعیین تکلیف نکرد، می‌تواند به ما (بانک مرکزی) مراجعه کند، با تقسیط بدهی‌های بانکی بسیاری از مشکلات تولید برطرف می‌شود و بانک مرکزی دست بانک‌ها را برای نحوه و زمان تقسیط بازپرداخت تسهیلات بازگذاشته است. ريیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: تجدید تسهیلات بانکی از دیگر برنامه‌ها است و هیچ‌گونه ممنوعیتی برای بانک‌ها در این زمینه در نظر نگرفته‌ایم.

.
بهره ساده و مرکب نداریم
در این زمینه سید عباس موسویان عضو کارگروه بانکداری بدون ربا در گفت‌وگو با «مهر» تاکید کرد: در بانکداری بدون ربا، بهره ساده و مرکب نداریم. بهره در قرارداد قرض مطرح است، این در حالی است که در بانکداری ما فقط یک نوع قرض داریم که آن هم قرض‌الحسنه است که هیچ‌گونه بهره‌ای در آن اخذ نمی‌شود و تنها ۴ درصد کارمزد دارد.

.

وی تصریح کرد: در سایر قراردادها بهره قرض ندارم، معاملات مانند اجاره، مشارکت، مضاربه و غیره شرعی است و بهره ساده و مرکب در آنها وجود ندارد و در آنها سود وجود دارد. عضو کارگروه بانکداری بدون ربا گفت: خرید و فروش بر پایه اجاره است، در قرارداد مشارکت و مضاربه برای از سود مد نظر است. یکی از تفاوت‌های بانکداری بدون ربا و ربوی در همین بود و نبود بهره است.

منبع : دنياي اقتصاد

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.