- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

بر اساس اساسنامه شركت‌هاي تضامني ؛ پيش‌فروش ارز توسط صرافان ممنوع است.

پیش‌فروش ارز در بازار طی روزهای اخیر و در مواقع بحرانی یکی از روش‌های جاری برای کنترل قیمت بازار بوده است. عرضه و تقاضا در بازار معمولا قیمت ارز را تعیین می‌کنند. فروش نقدي ارز توسط تجار یا بانک مرکزی برای تبدیل به ریال رویه‌اي معمولی است که البته دلار‌های دولتی قاعدتا باید از طریق صرافی بانک‌ها از جمله صرافی بانک ملی صورت بگیرد.

.

برخی تجار نیز بعضا ترجیح می‌دهند که دلارهای مازاد خود را از کانال صرافی‌ها در بازار تبدیل به ریال کنند.
در این میان قانون به طور مشخص برای ورود صرافان دارای مجوز به پیش‌فروش یا پیش‌خرید ارز ممنوعیت در نظر گرفته است. در واقع هیچ صرافی حق پیش‌فروش یا پیش‌خرید ارز را ندارد. همچنین صرافان نمی‌توانند مانند بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری سپرده‌های مردمی ‌را نگهداری کنند یا در قبال آن به مشتری وام، تسهیلات اعتباری و امثال آن اعطا کنند.

.
این شرایط هم برای صرافان و هم برای شرکت‌های تضامنی در قالب دستورالعمل اجرایی تاسیس ، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها و هم در قالب اساسنامه شرکت‌های تضامنی به صراحت آمده است.

در اساسنامه شرکت‌های تضامنی در تبصره ۲ ذیل ماده ۳ آن آمده است:

«شرکت مجاز به انجام عملیات بانکی مربوط به دریافت و نگهداری سپرده از مشتریان و یا اعطای تسهیلات اعتباری و همچنین پیش‌خرید و یا پیش‌فروش ارز و انجام سایر معاملات سلف نمی‌باشد.»

.
در این اساسنامه در ماده ۳ شرح وظایف شرکت‌های تضامنی به این شرح آمده است:

«خرید و فروش نقدی ارز و مسکوک طلا و نقره – نقل و انتقال ارز در چارچوب مقررات ارزی از جمله عملیات مربوط به حواله‌های ارزی از طریق بانک‌ها و موسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی – ارائه خدمات ارزی برون مرزی از طریق کارگزاران مجاز خارج از کشور (فروش ارز به متقاضیان داخل کشور به‌گونه‌ای که معادل ریالی ارز در ایران به صرافی داده شود و در کشور دیگر توسط کارگزار به همان شخص یا اشخاص دیگر، طبق توافق، ارز پرداخت یا به حساب بانکی آنها واریز شود- پرداخت ارز به کارگزار توسط متقاضیان خارج از کشور و پرداخت معادل ریالی آن به صورت وجه نقد یا واریز به حساب بانکی به همان شخص یا اشخاص ثالث توسط صرافی در ایران طبق توافق)

.

همچنین در ماده ۳۲ دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها به طور مشخص در عباراتی مشابه آمده است:

«صرافی‌ها مجاز به انجام عملیات بانکی مربوط به دریافت و نگهداری سپرده از مشتریان یا اعطای تسهیلات اعتباری و همچنین پیش‌خرید یا پیش‌فروش ارز و انجام سایر معاملات سلف نمی‌باشند.»

.
قیمت‌های دیروز بازار
بازار ارز اولین روز هفته را با نوسان قیمت دلار بین ۱۵۷۰ تومان تا ۱۶۲۰ تومان تا میانه روز آغاز کرد. همچنین بانک مرکزی قیمت دلار مسافری را ۱۰ تومان و قیمت دلار مرجع را ۵ تومان بالا برد و به ترتیب قیمت آنها را به ۱۳۶۰ تومان و ۱۱۲۳ تومان رساند. از این رو فاصله قیمت دلار رسمی‌ و بازار دیروز به ۴۹۷ تومان و شکاف قیمت دلار مسافری با دلار بازار تا ۲۶۰ تومان رسید.

.

قیمت خرید و فروش دلار در تابلو صرافی‌ها همچنان ۱۳۹۰ تومان و ۱۴۰۰ تومان درج شده است، اما خرید و فروش‌ها به طور غیررسمی‌ با نرخ‌های بازار انجام می‌شود. سایر ارزها از جمله یورو و دلار و پوند با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. در بازار سکه با وجود بسته شدن طلای جهانی در سطح ۱۶۱۶ دلار و افت تقریبا ۵ دلاری نسبت به نرخ روز قبل، قیمت سکه در بازار داخلی با ۳۰۰۰ تومان افزایش تا ۶۱۸ هزار تومان بالا رفت. در بازار طلا نیز قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۵۲۰۰ تومان افزایش، از ۲۶۴ هزار تومان فراتر رفت.

منبع : دنياي اقتصاد