- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

برخورداری از معافیت قانونی، به شرط ارائه اظهارنامه مالیاتی شد.

حسین وکیلی معاون سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه کل درآمد مالیات‌ها در قانون بودجه ۹۰ رقم ۳۰۶ هزار میلیارد ریال مصوب شده است، گفت: این رقم با احتساب کل درآمد مالیات بر ارزش افزوده و مالیات مستقیم برآورد شده است که امیدواریم بیش از ۹۰ درصد از آن محقق شود، البته سعی بر این است که ۱۰۰درصد آن محقق شود.

.

معاون مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالیاتی در مورد پیش‌بینی درآمد مالیاتی در لایحه بودجه ۹۱ گفت: هنوز این رقم نهایی نشده، ولی بین ۳۵ تا ۳۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی درآمد مالیاتی در لایحه خواهد بود.

.

وکیلی گفت: در راستای اجرای طرح تحول مالیاتی به زودی ثبت‌نام اشخاص حقوقی در مالیات‌های مستقیم برای صدور کارت اقتصادی و کد اقتصادی شروع می‌شود.

.

وی افزود: ثبت‌نام به صورت اینترنتی خواهد بود که ظرف چند روز آینده نحوه ثبت‌نام اعلام می‌شود.

معاون مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالیاتی افزود: در حال حاضر ابتدا اشخاص حقوقی و شرکت‌ها ثبت‌نام می‌کنند و در مرحله بعد اشخاص حقیقی و مشاغل برای ثبت‌نام فراخوانده می‌شوند.

.

وکیلی در مورد مالیات عملکرد گفت: اظهارنامه مالیات عملکرد سال ۸۹ که در تیرماه سال ۹۰ دریافت شده دارای این نکته است که از امسال و برای سال آینده فعالانی که اظهارنامه مالیاتی ارائه نکرده‌اند، معافیت‌های مالیاتی آنها برای عملکرد سال ۹۰ و ۹۱ لغو می‌شود.

.

وی گفت: رسانه‌ها کمک کنند، تا مردم اطلاع بدهند که اظهارنامه ارائه کنند، وگرنه معافیت قانونی آنها لغو می‌شود.

.

معاون مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالیاتی در مورد معافیت مالیاتی گفت: مثلاً درآمد سالانه کمتر از ۵ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان در سال برای مشاغل معاف از مالیات است، اما اگر اظهارنامه ندهد، این معافیت لغو می‌شود.

.

وکیلی افزود: همچنین طبق قانون در تهران املاک اجاره کمتر از ۱۵۰ متر مربع از مالیات درآمد اجاره و در شهرهای دیگر تا ۲۰۰ متر مربع از مالیات اجاره طبق قانون معاف است، اما اگر اظهارنامه ندهند، معافیت آنها لغو می‌شود.

.

وی افزود: مثلاً صاحب ملک اجاره‌ای باید به سازمان مالیاتی اظهار کند که چقدر اجاره می‌گیرد، مشخصات ملک و آدرس و محل سکونت کجاست و اگر اظهارنامه ارائه نکند، این معافیت‌ها لغو می‌شود.

.

معاون مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالیاتی در مورد بررسی فرم‌های مالیات عملکرد گفت: در فرم‌های بند «ب» و «ج» آنهایی که شرایط توافق را رعایت نکرده باشند، از توافق خارج می‌شوند و به دقت توسط مأموران مالیاتی درآمدها رسیدگی می‌شود، اما آنهایی که شرایط توافق را رعایت کرده باشند، مثلاً در اظهارنامه مالیاتی کد ملی و کد پستی را بنویسند و به عملکرد سال قبل ۱۵ درصد به عنوان مالیات اضافه کنند و پرداخت کرده باشند، توافق رعایت شده است.

.
وی تاکید کرد: همچنین اگر مودی مالیات، مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد و در نظام ارزش‌افزوده ثبت‌نام کرده باشد، توافق او پذیرفته می‌شود.

.

وکیلی گفت: از نظر توافق، ۹۶درصد از اظهارنامه‌های مشمولان بند «ج» مشمولان ماده ۹۶ قانون مالیاتهای مستقیم [1] پذیرفته و تنها ۴ درصد به صورت تصادفی رسیدگی می‌شود.

.

وی در مورد مشمولان بند «الف» و «ب» گفت: ۸۸ درصد اظهارنامه‌های آنها قبول و تنها ۱۲ درصد رسیدگی می‌شود و تعریف بند‌های «الف» و «ب» و «ج»‌ در قانون مشخص شده است.

.

وکیلی در مورد بررسی اظهارنامه‌های «الف» و «ب» و مقدار مطابق با واقع بودن آنها گفت: رسیدگی‌ها که از مهرماه شروع شده به پایان نرسیده و در ابتدای کار قرار دارد و میزان واقعی اظهارنامه‌ها در پایان سال مشخص می‌شود.

.