نرم افزارحسابداری صدگان

اخذ وام با وثيقه‌گذاري اوراق بهادار

0 1,325

حسابداراپ

اخذ وام قدمتي بسيار طولاني دارد. حتي پيش از ظهور سكه، توافقاتي مانند تحويل كالا در زمان حال به ازاي پرداخت در آينده حاكي از نوعي وام كه يك طرف بدهكار و طرف ديگر بستانكار است، وجود داشته است. عموما طرف بستانكار كه وام را به ازاي بازپرداخت در آينده تامين مي‌نمايد، براي اطمينان از بازپرداخت دارايي خود اقدام به اخذ وثيقه از طرف بدهكار يا وام‌گيرنده مي‌كند.

.

به اين ترتيب وام‌دهنده خود را در برابر قصور وام‌گيرنده در بازپرداخت بدهي يا وام مصون مي‌دارد. چنين وامي كه همراه با اخذ وثيقه است به وام‌هاي مصون يا بي‌خطر (Secured Loans) شهرت دارند. نوع اين وثيقه عموما با توافق طرفين و جزئيات آن طي قراردادي براي روشن شدن حقوق آنان تعيين مي‌گردد. وثيقه‌گذاري ملك يكي از شناخته‌شده‌ترين نوع وثيقه است. از جمله ساير انواع وثايقي كه كمتر به آن پرداخته شده است، وثيقه‌گذاري اوراق بهادار سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ايران مي‌باشد.

.

پندار سیستم

هم‌اكنون اين امكان فراهم است كه وام‌گيرندگان براي تضمين بازپرداخت بدهي خود به بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري معتبر اقدام به وثيقه نمودن سهام خود كنند. براي اين منظور لازم است، وام‌گيرنده (شخص حقيقي يا حقوقي) به يكي از بانك‌ها يا موسسات مالي و اعتباري معتبر مراجعه كرده و پس از توافق مبني بر وثيقه‌گذاري سهام، مراتب نوع و تعداد آن را در قالب درخواست وام‌گيرنده (وثيقه‌گذار) و تاييد وام‌دهنده (وثيقه گيرنده) يا درخواست وثيقه‌گيرنده، ضمن ارائه وكالتنامه رسمي از وثيقه‌گذار تنظيم شده در دفاتر اسناد رسمي درخصوص توثيق سهام به اطلاع شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه كه متولي نگهداري اوراق بهادار مي‌باشد برسانند، تا سهام مذكور براي فروش يا نقل و انتقال تا زمان پايان وام و ابلاغ وام‌دهنده مسدود شود.

.

البته حقوق متعلقه به اوراق بهادار مثلا افزايش سرمايه سهام نيز بايد طي توافقات بين وام‌دهنده و وام‌گيرنده تعيين تكليف شود و در زمان مقتضي به اطلاع شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه برسد (در مورد سود، شركت ناشر اقدامات لازم را مطابق توافق وام‌دهنده و وام‌گيرنده انجام مي‌دهد). در صورت قصور وام‌گيرنده در بازپرداخت دين خود بانك يا موسسه مالي و اعتباري مراتب را ضمن معرفي كارگزار منتخب خود براي فروش سهام تسويه وجوه مي‌رساند.

.

تمليك سهام وثيقه شده نيز با ارائه حكم قضايي از سوي وام‌دهنده امكان‌پذير مي‌باشد. به اين ترتيب كليه توافقات بايد ميان وام‌دهنده و وام‌گيرنده صورت بگيرد و مراتب آن جهت اعمال در دفاتر الكترونيك نگهداري اوراق بهادار به اطلاع شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجود برسد.
روابط عمومي شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه

منبع : دنياي اقتصاد

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.