نرم افزارحسابداری صدگان

طراحي اوراق سلف نفتي در مراحل نهايي

0 619

حسابداراپ

ايسنا – رييس سازمان بورس و اوراق بهادار از مراحل نهايي طراحي اوراق سلف نفتي خبر داد.

.
علي صالح‌آبادي درمورد وضعيت اوراق سلف نفتي تاكيد كرد:
طراحي اين اوراق در مراحل نهايي قرار دارد. وي همچنين اظهار كرد:سرمايه‌گذاران خارجي نيز مي‌توانند از اوراق سلف نفتي براي سرمايه‌گذاري استفاده كنند.

.

هر برگ اوراق سلف نفتي پيش‌فروش حداقل۱۰ بشکه نفت‌خام به قيمت روز است و با اين شرايط ضمن عقد که چنانچه در سررسيد قيمت هر بشکه نفت از ۱۴۰ دلار پايين‌تر بود، دارنده حواله حق اختيار فروش به ۱۴۰ دلار به شرکت ملي نفت ايران خواهد داشت و چنانچه در سررسيد قيمت هر بشکه نفت از ۱۶۰ دلار بالا‌تر باشد، شرکت ملي نفت حق اختيار خريد به ۱۶۰ دلار از دارنده حواله را خواهد داشت.

.

در زمان سررسيد اگر قيمت هر بشکه نفت بين ۱۴۰ تا ۱۶۰ دلار باشد، خريداران مي‌توانند تسويه نقدي يا مطابق شرايط شرکت ملي نفت ايران تسويه فيزيکي کنند.

.
بخش خصوصی در انتظار عرضه منطقی نفت
در همین حال رییس اتحادیه صادركنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی‌با اشاره به توقف مبادلات نقدی نفت در بورس به ایرنا گفت: بخش خصوصی انتظار ندارد نفت با قیمت ارزان در بورس كالا عرضه شود، بلكه انتظار دارد بورس نفت با شرایط منطقی فعالیت كند.

.

پندار سیستم

وی محدودیت در حجم عرضه نفت در مبادلات نقدی را یكی از مشكلات فروش نفت در بورس كشور عنوان كرد و گفت: حداقل عرضه در بورس نفت بهتر بود حدود ۲ میلیون بشكه باشد تا از طریق یك كشتی قابل انتقال باشد.

.

خسروجردی عرضه نفت به بخش خصوصی به صورت نقدی را از دیگر مشكلات بورس نفت دانست و افزود:

این در حالی است كه شركت ملی نفت ایران، نفت را به تمام مشتریان خود به صورت اعتباری و در دوره زمانی ۴۰ تا ۴۵ روز بدون پیش پرداخت عرضه می‌كند.به گفته ريیس اتحادیه صادركنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، بورس نفت علاوه بر اینكه از بخش خصوصی پیش پرداخت می‌گیرد، محموله را به صورت نقدی عرضه می‌كند.

.

وی سومین مشكل بورس نفت را انتقال وجه از طریق یك بانك مشخص عنوان كرد و با اشاره به اینكه نفت در بورس كشور به قیمت بالاتر از قیمت پایه (OSP) عرضه می‌شود، این پرسش را مطرح كرد كه چطور ممكن است بخش خصوصی با این شرایط خریداری كند؟

.

ريیس اتحادیه صادركنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ‌پیشنهاد كرد كه حداقل در یك دوره زمانی شش ماهه ۱۰ درصد نفت كشور در بورس عرضه شود و پس از دریافت نتایج آن ،در خصوص آن تصمیم‌گیری صورت گیرد.

.

این فعال بخش خصوصی دغدغه دیگر شركت ملی نفت ایران در خصوص عرضه نفت در بورس را كاهش قیمت آن عنوان كرد و افزود: این درحالی است كه تاكنون نرخ هیچ كالایی با عرضه در بورس كاهش نیافته و این موضوع براساس ساختار بورس مشکل دارد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.