نرم افزارحسابداری صدگان

زمان عرضه سکه نقدی در بورس کالا مشخص نیست.

0 631

حسابداراپ

بانک مرکزی ایران به منظور تعادل عرضه و تقاضای بازار سکه طلا با فروش نقدی این کالا از طریق شرکت بورس کالای ایران به طور ضمنی موافقت کرده است.

.

 این تصمیم پس از آن گرفته شده که با هدف کمک به ایجاد تعادل در معاملات بازار طلا و جلوگیری از آشفتگی و دلال بازی، طی جلسه‌ای با حضور معاون اول ریاست جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان بورس اوراق بهادار قرار شده از این پس امکان معاملات نقدی سکه از طریق بورس کالا فراهم شود.

.
موافقت بانک مرکزی برای انتقال بخشی از بازار معاملات نقدی سکه طلا به بورس کالا در کنار احتمال پیش فروش این کالا از طریق شعب منتخب بانکی گرچه نشان از عزم جدی این نهاد ناظر بازار پولی کشور برای ایجاد تعادل و انسجام بازار طلا با برنامه‌ریزی‌های ضربتی دارد اما تا این لحظه هیچ‌گونه جزییاتی از بابت کم و کیف این اقدامات و زمان دقیق اجرایی شدن آنها منتشر نشده است.

.
در همین راستا مدیر امور بازارهای سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه انتقال بخشی از بازار معاملات نقدی سکه طلا هنوز در سطح توافق‌های اولیه با بانک مرکزی قرار دارد به بورس‌نیوز گفت: پیرو جلسه‌ای که با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر اقتصاد و روسای دو بازار پولی و مالی در هفته گذشته برگزار شد، به منظور استفاده از بسترها و ساختارهای موجود در بازار سرمایه و وجود ابزارهای کنترلی و نظارتی آن، عرضه سکه نقدی در بورس کالا مورد موافقت همگانی قرار گرفت اما در عین حال زمان مشخصی برای آغاز اجرای این امکان جدید تعیین نشد.

.
محمود رضا خواجه نصیر با بیان اینکه راه‌اندازی بازار معاملات نقدی سکه طلا قبل از هر چیز نیازمند ارایه درخواست آن به هیات پذیرش بورس کالاست، افزود: عرضه سکه طلا پیش از این نیز در دستور کار هیات پذیرش بورس قرار گرفته بود که متاسفانه با فراهم نشدن شرایط اولیه عرضه آن منتفی شد در حال حاضر نیز ورود سکه طلا به بورس همچون سایر عرضه‌کنندگان خواستار ورود به این بازار باید از طریق هیات پذیرش، درخواست و پس از طی مراحل اداری و اخذ شرایط، معاملات این کالا آغاز شود.

.
وی در برابر این سوال که آیا فروش نقدی سکه از سوی بورس کالا در راستای پیش فروش سکه نقدی طلا در بانک‌ها انجام خواهد شد، پاسخ داد: توافق فعلی به نوعی می‌تواند این تصمیم بانک مرکزی را نیز شامل شود. با این همه اگر کالای سکه طلا در بورس کالا عرضه شود در کنار بازار معاملاتی فعلی آن امکان معاملات چه به صورت روزانه و چه به شکل سلف یا همان پیش فروش وجود خواهد داشت.

.
این مقام مسوول استفاده از فضای معاملات بورس کالا را بهترین روش و راهکار برای ایجاد تعادل و انسجام در بازار متلاطم سکه طلا عنوان کرد و افزود: در صورت استفاده بانک مرکزی از بازار متشکل و قابل کنترل بورس کالا، علاوه بر عدم نیاز به ضرب و عرضه متداوم سکه می‌تواند با استفاده از اهرم مالی موجود در این بازار به سرعت تعادل در بازار سکه کشور را تثبیت و از طرفی از شکل‌گیری بی‌دلیل صف‌های طویل و رفتارهای سوداگرایانه بکاهد.

پندار سیستم

.
خواجه‌نصیر با بیان اینکه مبنای قیمت‌گذاری روزانه در بازار آتی سکه طلا مبتنی بر قیمت نقدی این کالا در مکانیزم عرضه و تقاضای بازار به دست می‌آید، یادآور شد: بورس کالا تنها در سررسید نهایی دو قرار داد، با ارزیابی اختلاف قیمت روز بازار نقدی با نرخ آخرین روز معاملاتی در بورس کالا قیمت تسویه را مشخص و در صورت تشدید این اختلاف‌ها نسبت به وجه تضمین اولیه مبلغی در قالب جریمه از معامله‌گر اخذ می‌شود.

 .

صف خرید سکه به بورس‌کالا کشیده می‌شود.
کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که با عرضه فیزیکی سکه در بورس کالا حباب به وجود آمده در بازار سکه از بین می‌رود و مردم به جای صف کشیدن پشت درب شعب منتخب بانک ملی به تالار نقره‌ای می‌آیند و با نرخ‌های معقول‌تری اقدام به خرید سکه می‌کنند.

.
مسوولان بورس کالا از دو سال پیش به دنبال عرضه نقدی سکه در این بورس هستند و با جدی شدن این کار ، اوایل سال گذشته نامه‌های متعددی بین بورس کالا و بانک مرکزی ردوبدل شد اما به دلایل مختلفی بانک مرکزی با این کار به طور موقتی مخالفت کرد اما هفته گذشته با برگزاری نشستی با حضور مسوولان عالی رتبه اقتصادی مقرر شد تا بخشی از عرضه نقدی سکه به بورس کالا بیاید.

.
مدیر کالایی کارگزاری آگاه در این خصوص گفت: اگر بانک مرکزی تصمیم جدی بر عرضه نقدی سکه در بورس کالا داشته باشد و سکه را به صورت آزاد و در شرایط رقابتی روی تابلو معاملات بیاورد به طور قطع نرخ‌ها منطقی می‌شود و شاهد اختلاف قیمت کنونی در بازار سکه نخواهیم بود.

.
محمدتقی زرین افزود: به این ترتیب با آغاز معاملات نقدی سکه در بورس کالا نرخ سکه براساس قیمت‌های جهانی، نرخ ارز و تمام عوامل تاثیرگذار داخلی بر قیمت سکه مشخص می‌شود و به نظر می‌رسد در زمان کوتاهی معاملات سکه در بورس از رونق قابل توجهی برخوردار شود.

.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه سکه در بورس می‌تواند صف‌های تشکیل شده پشت در بانک‌ها را از بین ببرد، گفت: محدودیت عرضه سکه به نرخ‌های پایین‌تر از بازار آزاد در بانک ملی باعث استقبال مردم از این عرضه‌ها شده است اما به محض آغاز عرضه سکه در بورس کالا قیمت‌ها عادلانه می‌شود و با کوتاه شدن دست دلالان از معاملات سکه، حباب به وجود آمده از بین می‌رود.

.

 منبع :جهان صنعت

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.