- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

درخواست دبیرکل جامعه از وزیر اقتصاد برای ایجاد محیط کنترلی مناسب در شرکت‌ها

دبیرکل جامعه حسابداران رسمی ایران طی نامه‌ای خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار ایجاد محیط کنترلی مناسب در شرکت‌ها برای حسابرسی شد.

.

وی در این نامه با توضیح این که حسابرسی، حتی اگر طبق استانداردهای حسابرسی برنامه‌ریزی و اجرا شود، بازهم به دلیل محدودیت‌های ذاتی، و نیز امکان جعل و ثبت نکردن عمدی معاملات، تبانی و نیز دادن اطلاعات نادرست به حسابرس، این خطر اجتناب‌ناپذیر را به وجود می‌آورد که برخی از تخلفات و اشتباهات کشف نشده باقی بماند.

.

وی افزود اگرچه حسابرسی می‌تواند عامل بازدارنده باشد، اما مسئولیت اصلی پیشگیری و کشف تقلب و اشتباه با مدیریت شرکت‌های مورد رسیدگی است.

.

دبیرکل جامعه از وزیر امور اقتصادی درخواست کرده است که از آن‌جا که در اغلب شرکت‌هایی که مورد رسیدگی اعضای جامعه قرار می‌گیرند محیط کنترلی مناسب برای حسابرسی وجود ندارد، به منظور ایمن‌سازی سازمان‌ها در برابر پدیده‌ی تخلف و فساد مالی، در شرکت‌های مورد رسیدگی، به‌ویژه شرکت‌های دولتی و شرکت‌های پذیرفته شده در بورس که با منافع عمومی سروکار دارند، علاوه بر حسابرسی صورت‌های مالی، مکلف باشند گزارش ویژه‌ی جداگانه‌ای راجع به سیستم کنترل داخلی خود که مورد بررسی و ارزیابی حسابرس مستقل قرار گرفته باشد ارائه نمایند.