نرم افزارحسابداری صدگان

حمايت از واحد هاي توليدي با کاهش ماليات

0 688

حسابداراپ

دو عضو کابينه دولت برنامه هاي جديد حمايت از واحدهاي صنعتي و معدني را اعلام کردند.

.

وزير امور اقتصادي و دارايي از اصلاح نرخ استهلاک ماشين آلات و اموال منقول واحدهاي توليدي و صنعتي و معدني به منظور کاهش ماليات پرداختي واحدهاي توليدي خبر داد و از سوي ديگر وزير صنعت و معدن و تجارت از توافق نهايي با صندوق توسعه ملي براي اختصاص يک ميليارد دلار وام به واحدهاي صنعتي و معدني براي بازسازي هاي بزرگ خبر داد و گفت: معرفي واحدهاي توليدي به بانک ها از اين هفته آغاز مي شود.

.

وزير صنعت و تجارت افزود: تا کنون براي پرداخت ۲.۵ ميليارد دلار تسهيلات به طرح هاي صنعتي از محل صندوق توسعه ملي معرفي به بانک صورت گرفته و براي معرفي طرح هاي جديد به ارزش ۲.۵ ميليارد دلار ديگر نيز مجوز دريافت کرده ايم. غضنفري توضيح داد: ۱.۵ ميليارد دلار از اين رقم جديد بابت سرمايه گذاري صنعتي و معدني صرف خواهد شد و يک ميليارد دلار نيز در زمينه اجراي طرح هاي بازسازي واحدهاي بزرگ هزينه مي شود که ۴۰۰ واحد بزرگ صنعتي مشمول استفاده از تسهيلات بازسازي بزرگ مي شوند که معرفي آن ها به بانک از اين هفته آغاز خواهد شد.

.

جدول جديد نرخ استهلاک به تصويب دولت رسيده است.

محمدتقي تهرانيان، مشاور مالياتي کميسيون اقتصادي مجلس در گفت وگو با خراسان گفت: طبق ماده ۱۵۱ قانون ماليات هاي مستقيم، جدول جديد نرخ استهلاک اموال منقول (ماشين آلات و دستگاه هاي) واحدهاي توليدي و صنعتي و معدني از طرف وزارت امور اقتصادي و دارايي به هيئت وزيران پيشنهاد شده است و هيئت وزيران نيز آن را تصويب کرده است که از نيمه دوم امسال يعني از ابتداي مهرماه قابليت اجرايي دارد.

.

کاهش ماليات واحدهاي توليدي با نرخ هاي جديد استهلاک

تهرانيان افزود: با نرخ هاي جديد استهلاک که نسبت به گذشته افزايش داشته است درآمد مشمول ماليات واحدهاي توليدي کمتر و در نتيجه ماليات پرداختي کاهش مي يابد و با اين روش کمک قابل توجهي به واحدهاي توليدي مي شود که در راستاي هدفمندي يارانه ها ارزيابي مي شود.

.

مشاور مالياتي کميسيون اقتصادي مجلس در ادامه گفت: از نظر حسابداري ماشين آلات و اموال منقول و دارايي هاي واحدهاي توليدي سال به سال مستهلک مي شود و اين هزينه ها سرمايه اي بوده و بايد کم کم به صاحب سرمايه برگردد، بنابراين مبلغي را به عنوان هزينه استهلاک و به طور سالانه از درآمد کم مي کنند تا در انتهاي دوره کل هزينه به صاحب سرمايه برگردد. اين مدرس دانشگاه افزود: بنابراين طبق قانون ماليات هاي مستقيم هزينه استهلاک از درآمد مشمول ماليات کم مي شود و هرچقدر هزينه استهلاک بيشتر باشد ماليات کمتري به واحد توليدي تعلق مي گيرد.

.

پندار سیستم

اصلاح نرخ استهلاک هدفمندترين حمايت از توليد است.

وزير اقتصاد با اشاره به اين که يکي از محورهاي طرح جامعه مالياتي به استهلاک برمي گردد، گفت: اصلاح نظام استهلاک و پذيرفتن نرخ هاي استهلاک متناسب با جايگزيني سرمايه، هدفمندترين حمايت از توليد است.

.

پرداخت يارانه به توليد از طريق استهلاک نزولي را در جلسه اي به رئيس جمهور پيشنهاد دادم .

پيش از اين جمشيد پژويان به عنوان يکي از تئوريسين هاي اصلي طرح تحول اقتصادي و هدفمندسازي يارانه ها معتقد است که هم دولت به شکلي که بايد از بخش توليد حمايت نکرده است و هم بخش توليد توقعات نابجايي دارد، وي در گفت وگو با خبر آن لاين اعلام کرد: که پرداخت يارانه به بخش توليد از طريق استهلاک نزولي باشد. من چند هفته پيش که در خدمت رئيس جمهور بودم با شفافيت اين موضوع را گفتم و به نظرم اين نکته مورد تاييد ايشان بود، من تصور مي کنم، وزير اقتصاد و دارايي، دبير کارگروه طرح تحول و رئيس سازمان مالياتي که هر سه دانش آموخته اقتصاد هستند، با نقطه نظرات من آشنا بوده اند هرچه سريع تر بايد اين برنامه را طراحي و به اجرا بگذارند.

.

ثبت نام از ۴۰۰ واحد بزرگ صنعتي براي پرداخت تسهيلات حمايتي هدفمندي يارانه ها از اين هفته آغاز مي شود.

مهدي غضنفري در گفت وگو با فارس اظهار داشت: بر اساس توافق صورت گرفته با مسئولان صندوق توسعه ملي، يک ميليارد دلار تسهيلات براي اجراي پروژه بازسازي هاي بزرگ در واحدهاي صنعتي پرداخت خواهد شد.

.

وزير صنعت ، معدن و تجارت تصريح کرد: بابت اين تسهيلات سود پاييني از توليد کنندگان گرفته خواهد شد و وزارت صنعت مابقي سود آن را از محل يارانه بخش صنعت پرداخت خواهد کرد.غضنفري ادامه داد: علاوه بر اين رقم، ۸۰ ميليون يورو (معادل ۱۳۰ ميليون دلار) نيز از طرف بانک مرکزي به بخش صنعت اختصاص خواهد يافت که اين مبالغ نزد بانک صنعت و معدن سپرده گذاري مي شود و براي اجراي طرح هاي بازسازي بزرگ در اختيار واحدهاي صنعتي قرار خواهد گرفت.

.

به گفته وي ۴۰۰ واحد بزرگ صنعتي مشمول استفاده از تسهيلات بازسازي بزرگ مي شوند که معرفي آن ها به بانک از اين هفته آغاز خواهد شد.وزير صنعت افزود: تا کنون براي پرداخت ۵/۲ ميليارد دلار تسهيلات به طرح هاي صنعتي از محل صندوق توسعه ملي معرفي به بانک صورت گرفته و براي معرفي طرح هاي جديد به ارزش ۵/۲ ميليارد دلار ديگر نيز مجوز دريافت کرده ايم.وي توضيح داد: ۵/۱ميليارد دلار از اين رقم جديد بابت سرمايه گذاري صنعتي و معدني صرف خواهد شد و يک ميليارد دلار نيز در زمينه اجراي طرح هاي بازسازي بزرگ هزينه مي شود.

.

منبع : روزنامه خراسان

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.