- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

جويندگان کار و زنان بد سرپرست مشمول در يافت بيمه بيکاري مي شوند.

نمايندگان مجلس کليات و تعدادي از مواد طرح بيمه بيکاري و حمايت از بيکاران متقاضي کار را در جلسات علني صبح و بعدازظهر ديروز به تصويب رساندند که براساس آن مقرر شد به منظور حمايت از بيکاران غيرارادي و متقاضي کار صندوق بيمه بيکاري و بيکاران متقاضي کار تشکيل شود، با اين حال نمايندگان در جلسه بعد از ظهر به اصل ماده ۱۱ و حذف آن که در مورد ميزان بيمه بيکاري بود، راي ندادند و اين ماده براي بررسي بيشتر به کميسيون مربوط (اجتماعي) ارجاع شد.

.

به گزارش خبرنگار پارلماني خراسان نمايندگان مجلس ابتدا با ۱۵۹ راي موافق، ۱۰ راي مخالف و ۱۴ راي ممتنع از ۲۰۷ نماينده حاضر کليات و سپس ۶ ماده از اين طرح را در نوبت صبح ديروز تصويب کردند و در جلسه بعد از ظهر نيز به ادامه بررسي اين طرح ۳۶ ماده اي پرداختند.

.

به گزارش مهر، نماينده دولت اظهار داشت: دولت مخالف اين طرح است حتي هفته گذشته نامه اي به هيئت رئيسه مجلس ارائه شد که اين طرح از دستور کار خارج شود و لايحه دولت با عنوان اصلاح قانون بيمه بيکاري در دستور کار قرار گيرد.

.

نماينده دولت ادامه داد: ما با بيمه بيکاري مخالفتي نداريم اما با بيمه بيکاران جوياي کار مخالف هستيم زيرا در اين صورت يک هزار ميليارد تومان هزينه براي دولت خواهد داشت و بار مالي عظيمي به دولت تحميل مي کند و مغاير قانون اساسي است. سخنگوي کميسيون اجتماعي نيز با قرار گرفتن پشت تريبون در پاسخ به مخالفت دولت گفت: در قانون ۵ ساله پنجم پرداخت بيمه بيکاري به بيکاران جوياي کار جزو تعهدات دولت بوده و بايد در سال اول برنامه پنجم لايحه آن را به مجلس ارائه مي داد و چون اقدام نکرد مجلس به سرعت طرح تهيه کرد.

.

وي ادامه داد: چطور براي آتيه نوزادان يک ميليون تومان در نظر گرفته مي شود اما براي جواني که سن ازدواج و اشتغال آن گذشته اولويت در نظر نمي گيريم و مي گوييم بار مالي دارد؟ اگر قرار باشد هر چه بار مالي دارد حذف شود دولت بايد تمام طرح ها و لوايح را تعطيل کند.

.

صندوق تامين اجتماعي مکلف به دريافت حق بيمه بيکاري شد.

مجلسيان همچنين در ماده ۴ اين طرح صندوق تامين اجتماعي را مکلف کردند با دريافت حق بيمه مقرر، آن را به صندوق بيمه بيکاري پرداخت کند. صندوق بيمه بيکاري و بيکاران متقاضي کار نيز مکلف شد به بيمه شدگاني که طبق مقررات اين قانون بيکار هستند، مقرري پرداخت کند. بازنشستگان، موظفين، دريافت کنندگان هرگونه مستمري و همچنين خويش فرمايان و کارفرماياني که بيمه پرداز نيستند، از شمول مقررات اين قانون مستثنا هستند.

.

ميزان حق بيمه بيکاري به نتيجه نرسيد.

نمايندگان مجلس همچنين در جلسه بعد از ظهر تا ماده ۱۲ اين طرح را به تصويب رساندند اما ماده ۱۱ اين طرح که در آن ميزان حق بيمه و سهم هر يک از طرف ها در پرداخت آن مشخص شده است براي بررسي بيشتر به کميسيون مربوط ارجاع شد. براساس متن اوليه اين ماده حق بيمه بيکاري ۴ درصد مزد يا حقوق بيمه شده مي باشد که ۲ درصد آن توسط کارفرما، يک درصد توسط بيمه شونده و همچنين يک درصد توسط دولت از محل ۲ درصد اعتبارات بودجه عمومي موضوع ماده ۱۸۰ قانون برنامه پنجم در طول اجراي قانون برنامه تامين و پرداخت مي شود و سهم دولت براي سال هاي بعد در بودجه سالانه پيش بيني مي شود. اين متن با اخطار اصل ۷۵ قانون اساسي به دليل داشتن بار مالي مواجه شد.

.

مشمولان بهره مندي از بيمه بيکاري مشخص شدند.

براساس مصوبه ديگر مجلسيان همه شاغلان در مشاغل با قراردادهاي کار موقت و غيرموقت يا ثابت، رسمي، پيماني و کار معين حسب مورد موضوعات تبصره ماده ۳۰ قانون کار، ماده ۵۰ قانون مديريت خدمات کشوري و بند (د) ماده ۵۰ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران که ظرف مدت يک سال قبل از وقوع بيکاري حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بيمه بيکاري داشته باشند و در اين قانون بيمه شده ناميده مي شوند، با رعايت جدول ماده ۱۷ اين قانون، از مقرري بيمه بيکاري برخوردار مي شوند. ماده ۳ اين طرح نيز عنوان مي کند که بيکار متقاضي کار موضوع فصل سوم اين قانون، فرد ذکوري است که به سن ۲۵ سالگي رسيده و يا فرد اناثي است که سرپرست خانوار، بدسرپرست يا خودسرپرست است و حرفه و مهارتي دارد که به تاييد سازمان آموزش فني و حرفه اي رسيده و در مراکز کاريابي دولتي تعيين شده است و از سوي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي ثبت نام کرده و به مدت يک سال پي گير اشتغال خود بوده باشد و پرداخت حق بيمه يا سابقه اشتغال براي وي الزامي نيست.

.

منبع : روزنامه خراسان