- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

اعضاء سازمان نظام مهندسی ساختمان، بیمه تأمین‌اجتماعی می‌شوند.

به گزارش تأمین، براساس مصوبه هیأت‌مدیره و اعلام حوزه فنی و درآمد سازمان تأمین‌اجتماعی، اعضاء سازمان نظام مهندسی ساختمان که دارای پروانه اشتغال به کار از وزارت مسکن و شهرسازی بوده و از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان به این سازمان معرفی شوند، می‌توانند از مزایای بیمه تأمین‌اجتماعی بهره‌مند شوند.

.

مطابق با این مصوبه حداکثر سن این افراد ۵۰ سال بوده و نباید تحت‌پوشش مقررات حمایتی خاص دیگری باشند و درصورتی‌که متقاضی بالای ۵۰ سال سن داشته باشد، باید به ازای هر سال مازاد، یک‌سال سابقه پرداخت حق‌بیمه نزد تأمین‌اجتماعی دارا باشد.

.

براین اساس، سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان کارگزار، مسئولیت جمع‌آوری حق‌بیمه، تنظیم لیست و پرداخت حق‌بیمه متعلقه به سازمان را دارد و طبق ماده ۳۹ قانون تأمین‌اجتماعی [1] اخذ لیست مشمولین این قانون منحصراً با پرداخت حق‌بیمه کامل امکان‌پذیر خواهد بود.

.

همچنین نرخ حق‌بیمه افراد مذکور براساس ماده ۲۸ قانون تأمین‌اجتماعی [1] معادل ۲۷ درصد دستمزد بوده و تمامی مزایا و حمایت‌های مندرج در ماده ۳ قانون به استثنای بند «ج» (پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری) با رعایت سایر تغییرات بعدی به مشمولین مذکور تعلق می‌گیرد و بیمه‌شدگان موضوع این بخشنامه از شمول بیمه‌بیکاری خارج بوده و بر همین اساس نیز حق‌بیمه بیکاری (سه‌درصد) وصول نخواهد شد.

.

شایان ذکر است، مبنای پرداخت حق‌بیمه مشمولینی که کمتر از ۵ سال سابقه بیمه دارند به انتخاب متقاضی، در زمان ارائه لیست و پرداخت حق‌بیمه، بین حداقل و حداکثر دستمزد مصوب است و کسانی که بیش از ۵ سال سابقه دارند، نیز مبنای میانگین حق‌بیمه آنان در آخرین ۳۶۰ روز قبل از ثبت معرفی‌نامه در شعبه مربوطه خواهد بود، مشروط بر اینکه از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار کمتر نباشد.

.

گفتنی است، خروج هریک از مشمولین و عدم ارائه لیست و پرداخت حق‌بیمه به منزله ترک کار تلقی می‌شود و ارسال مجدد لیست فرد مذکور منوط به احراز شرایط قانونی لازم است و  اعضاء سازمان نظام مهندسی ساختمان که حایز شرایط لازم هستند، می‌توانند برای دریافت معرفی‌نامه به سازمان مربوطه خود مراجعه کنند.

 .