نرم افزارحسابداری صدگان

آیین‌‌نامه انتشار اوراق بهادار سلف نفتی تا پایان آذر نهایی می‌شود.

0 598

حسابداراپ

احمد قلعه بانی از نهایی شدن آیین‌‌نامه انتشار اوراق بهادار سلف نفتی در سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و افزود: پس از مراحل تصویب، این آیین‌‌نامه به زودی ابلاغ می‌شود.


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، تامین سرمایه از محل فروش اوراق بهادار سلف نفتی یا صکوک سلف نفتی را به عنوان ابزار عملیاتی برای تامین مالی پروژه‌های جدید و توسعه طرح‌های نفتی اعلام و تصریح کرد:

شرکت ملی نفت سالانه به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه نیازدارد که بر اساس تصمیم گیری، فروش اوراق بهادار سلف نفتی به عنوان ابزاری کارآمد و موثر در صنعت نفت تعریف و قرار شد با اجرای این روش، سرمایه کلان و جزو افراد حقیقی و حقوقی در این صنعت به کار گرفته شود.


انتشار مرحله نخست اوراق سلف نفتی از اوایل دی ماه
قلعه بانی با بیان اینکه مجوز فروش پنج میلیارد یورو اوراق بهادار سلف نفتی به وزارت نفت در سال جاری داده شده است، گفت:

مرحله نخست این اوراق اوایل دی ماه امسال فروخته و با توجه به میزان استقبال مردم تا پایان امسال این اوراق در نوبت‌های بعدی منتشر می‌شود. به گفته وی، اوراق سلف نفتی براساس قرارداد سلف موازی استاندارد نفت و چهارساله است.


معاون وزیر نفت تصریح کرد: عرضه این اوراق با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود و هماهنگی لازم با این سازمان برای انتشار اوراق شده است.


انتشار اوراق سلف نفتی با حداکثر ۱۵ درصد سود دلاری و ۲۵ درصد سود ریالی
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تشریح چگونگی فروش اوراق سلف نفتی گفت: چنانچه قیمت هر بشکه نفت را در سال ۹۰، ۱۰۰ دلار در نظر بگیریم، مردم و بخش خصوصی می‌توانند با خرید این اوراق، نفت را در سال ۹۴ دوباره به دولت بفروشند که پایین‌ترین قیمت و بالاترین قیمت فروش هر بشکه نفت در سال ۹۴ با توجه به قیمت آن در همان زمان حداقل ۱۴۰ دلار و حداکثر ۱۶۰ دلار پیش‌بینی شده است.


قلعه بانی تصریح کرد: برای اطمینان خاطر خریدار و فروشنده نفت دو حالت پیش‌بینی شده است؛ در حالت اول چنانچه قیمت نفت در سال سررسید(۹۴) کمتر از ۱۴۰ دلار هر بشکه باشد، با توجه به اختیار «فروش ضمنی» که به خریدار داده شده، دولت خرید اوراق سلف نفتی را به قیمت بشکه‌ای ۱۴۰ دلار تضمین کرده است، ولی چنانچه قیمت نفت از ۱۶۰ دلار هر بشکه بیشتر شده باشد، بر اساس اختیار خرید ضمنی که به شرکت ملی نفت ایران (به عنوان فروشنده) داده شده، شرکت ملی نفت ایران مجاز است تا سقف ۱۶۰ دلار هر بشکه نفت را از دارنده اوراق خریداری کند که در این دو حالت، تسویه به صورت نقدی انجام می‌شود.

پندار سیستم


امکان تحویل فیزیکی محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت خام در سررسید چهار ساله
وی در ادامه افزود: چنانچه بهای هر بشکه نفت در تاریخ سررسید ۱۴۰ تا ۱۶۰ دلار (برای مثال ۱۴۱، ۱۵۰ یا ۱۵۷ دلار) باشد، خریدار اختیار دارد که تسویه نقدی یا فیزیکی (دریافت نفت) کند و نفت را با رعایت شرایط شرکت ملی نفت ایران در محموله‌های یک میلیون بشکه‌ای تحویل بگیرد.


مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران دو نماد را برای خرید این اوراق اعلام و تصریح کرد: افراد با دلار و ریال می‌توانند این اوراق را بخرند که در نماد اول خرید و فروش بر مبنای دلار است و چنانچه ارزش هر بشکه نفت در زمان سررسید به ۱۴۰‌دلار برسد، سود آن سالانه (تا ۴ سال) ۱۰ درصد و اگر بهای هر بشکه نفت به ۱۶۰ دلار برسد، سود آن سالانه ۱۵ درصد محاسبه می‌شود که ۱۰ تا ۱۵ درصد سود روی دلار، جاذبه خوبی برای خریداران ایجاد می‌کند.


قلعه بانی تصریح کرد: در نماد دوم خرید و فروش نفت بر مبنای ریال و سود سالانه روی نرخ ریال ۲۰ تا ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است؛ بنا‌براین پرداختی افراد تا دو برابر قابل‌افزایش است که این رقم از سودی که بانک‌ها به عنوان نرخ پنج ساله سپرده‌گذاری در نظر گرفته‌اند (حدود ۶۸/۲۱ درصد) بیشتر و سودآورتر است.


این مقام مسوول با بیان اینکه اوراق سلف نفتی با مجوز بورس فروخته می‌شود، افزود: شرکت ملی نفت ایران به عنوان فروشنده متعهد است در زمان سررسید به تعهدهای خود عمل کند و خرید و فروش ثانویه اوراق در بورس بوسیله بازارگردان انجام می‌شود.


وی ادامه داد: امکان انتقال این اوراق (خرید و فروش اوراق) از فردی به فرد دیگر تا زمان سررسید وجود دارد؛ به همین دلیل به این نوع قرارداد سلف موازی گفته می‌شود و ممکن است در این میان با توجه به نوسان‌های نرخ ارز در بازار، قیمت خرید نفت برای فردی بالاتر یا پایین تر از نرخ اولیه باشد و چنانچه افراد تا زمان سررسید سرمایه خود را نگه دارند، سود آنان قطعی خواهد بود.


قلعه بانی یادآور شد: برگه حواله‌ای معادل ۱۰ بشکه نفت به همراه قرارداد سلف به خریدار داده می‌شود و این برگه همراه قرارداد خرید از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است؛ آخرین فردی که قرارداد و برگه حواله را در اختیار دارد، به عنوان خریدار با شرکت ملی نفت ایران تسویه حساب می‌کند.


این مقام مسوول در باره مشخصات نفت خام در اوراق سلف نفتی گفت: مقدار نفت در هر قرارداد ۱۰ بشکه و حداقل مقدار تحویل فیزیکی در محموله‌ها یک میلیون بشکه است.


شرایط برداشت فیزیکی نفت خام در قالب اوراق سلف نفتی
معاون وزیر نفت در باره شرایط برداشت فیزیکی نفت خام در قالب اوراق سلف نفتی گفت: خریدارانی که مالک ۱۰۰ هزار قرارداد (۱ میلیون بشکه ای) و قصد برداشت فیزیکی نفت خام را در سررسید داشته باشند، لازم است سه ماه پیش از سررسید، درخواست خود را درباره برداشت فیزیکی به شرکت ملی نفت ایران اعلام کنند و این شرکت در ماه پیش از سررسید دوره برداشت را به متقاضی اعلام خواهد کرد.


این مقام مسوول با بیان اینکه مشخصات نفت خام در اوراق سلف نفتی برای خریدار مشخص شده است، گفت: این نفت خام از نوع سنگین صادراتی ایران است و قیمت پایه آن در دوره عرضه ثابت و بر مبنای متوسط شاخص‌های عمان و دبی در آخرین روز معاملاتی پیش از شروع دوره عرضه محاسبه می‌شود.

.

قلعه بانی یادآور شد: افزون بر سرمایه‌گذاران داخلی، امکان خرید اوراق سلف نفتی برای خریداران خارج از کشور نیز وجود دارد، ولی خریداران هنگام تحویل فیزیکی نفت خام باید دارای شرایط شرکت ملی نفت ایران باشند. وی پیش‌بینی کرد در عرضه اولیه اوراق سلف نفتی، استقبال خوبی از سوی خریداران صورت گیرد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.