- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

پیش نویس لایحه تحول نظام مالیاتی کشور منتشر شد.

دبیرخانه کارگروه تحولات اقتصادی، پیش نویس لایحه تحول نظام مالیاتی کشور را جهت اظهار نظر و ارائه پیشنهادات کارشناسی صاحب نظران از طریق سایت معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد منتشر نمود.

.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور اقتصادی این طرح در قالب لایحه تحول نظام مالیاتی کشور در دبیرخانه کارگروه نظام مالیاتی کشور طی هزاران نفر ساعت کار کارشناسی با توجه به رویکردهای سه گانه زیر تهیه و تنظیم گردیده است.

.

۱- جهت افزایش مشارکت و رضایت مندی جامعه در پرداخت مالیات، علاوه بر حذف سيستم علی الرأس و جايگزيني سيستم خوداظهاری با آن در نظام مالياتي، مواد قانون با هدف ساده سازی آن در بعد اجراي از طریق کاهش طبقات و نحوه محاسبه ماليات مورد بازنگري و اصلاح قرار گرفت. همچنين در راستاي همراهي با تحولات شتابان تکنولوژی و فراهم آوردن بستر قانونی مناسب جهت اجرای طرح جامع مالیاتی و به تبع آن ارائه خدمات مناسب تر به ذينفعان، مواد مرتبط با موارد اجرايي از قانون حذف و وضع آنها متناسب با شرايط روز به سازمان امور مالياتي كشور واگذار گرديد.

.
۲- در راستای بهبود توزیع درآمد، دستیابی به عدالت اجتماعی و رفع تبعيض در نظام مالياتي، علاوه بر برقراري ضمانت های اجرایی مناسب از طریق تلقی دین مالیاتی به مطالبه عمومی، دستگاه هاي توليد كننده اطلاعات مكلف به تبادل اطلاعات با سازمان امور مالياتي شده اند.

.
۳- جهت استفاده بیشتر مالیات به عنوان ابزار مدیریت اقتصادی و ایفاء نقش بیشتر برای معافیت ها در توسعه اقتصادی کشور بویژه مناطق کمتر برخوردار، مواد مرتبط با معافیت مورد بازنگری قرار گرفت.

.

شایان ذكر است نظرات و دیدگاههایی كه در خصوص پیش نویس مذکور به اين سامانه منعكس گردد، در شورای مشورتی مورد مداقه قرار خواهد گرفت، باشد که از این رهگذر بر غنای این قانون افزوده شود.

————————————————————————————————————————————————-

براي دسترسي به پيشنويس به اين لينك مراجعه فرمائيد:

پیش نویس لایحه تحول نظام مالیاتی کشور [1]