نرم افزارحسابداری صدگان

وعده عجیب بهمنی برای کاهش نرخ تورم : جمع‌آوری نقدینگی با اوراق مشارکت

0 819

حسابداراپ

 در حالی که در پایان سال ۸۹ حجم نقدینگی در کشور به رقمی معادل ۲۹۴ میلیارد تومان رسیده و نرخ رشد نقدینگی در سال ۸۹ بیش از ۲۵ درصد گزارش شده که این رقم بالاترین نرخ رشد نقدینگی طی سه سال گذشته محسوب می‌شود اکنون رییس کل بانک مرکزی مدعی شده که می‌تواند نقدینگی را جمع‌آوری کند.
استدلال آقای بهمنی از جمع‌آوری نقدینگی افزایش نرخ اوراق مشارکت به ۱۷ درصد است که اخیرا به تصویب شورای پول و اعتبار رسید.
عدم استقبال از اوراق مشارکت منتشر شده در سال‌جاری سبب بازنگری شورای پول و اعتبار در نرخ سود اوراق مشارکت شد به گونه‌ای که از حدود ۶۵۰  میلیارد تومان اوراق مشارکت  منتشر شده از آغاز سال بیش از ۴۰ میلیارد تومان آن تاکنون به فروش نرفته است‌ اما سوال اینجاست که آیا خرید اوراق مشارکت با این تغییر به صرفه شده است؟
چگونه می‌توان نقدینگی سرگردان را که تاکنون به سمت  بازارهای ارز و طلا می‌رفت با افزایش دو درصدی به سمت اوراق مشارکت آورد؟
علاوه بر این در جلسه اخیر، شورای و پول اعتبار ابتدا افزایش نرخ سود بانکی را نیز تصویب کرد اما پس از چند ساعت به دلایل مختلف موضوع بار دیگر مطرح و به تصویب نرسید.
به هر سو رییس کل بانک مرکزی نتوانست پس از ماه‌ها بحث و پافشاری اعضای شورای پول و اعتبار را متقاعد کند و هم‌اکنون  هم از افزایش نیافتن نرخ سود سپرده‌های بانکی انتقاد می‌کند.
به گفته بهمنی، وقتی تورم ۱۸ درصدی داریم چرا باید سپرده بانکی شش درصد سود ببرد؟

با این اوصاف رییس کل بانک مرکزی وعده داده است که  با افزایش نرخ اوراق مشارکت می‌توان نقدینگی را جمع‌آوری کرد‌ اما تجربه نشان می‌دهد که این وعده عملی نمی‌شود.

 تقاضای کاذ‌ب‌ ارز

در همین حال محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی عنوان کرد: در سال گذشته ۲۴ میلیارد دلار بالاتر از میزان واردات ارز فروختیم که این به دلیل تقاضاهای کاذب برای ارز بود.بهمنی در مورد تقاضاهای کاذب نرخ ارز گلایه‌های خود را این‌گونه ادامه داد:‌ کالاهای قاچاق هم که وارد کشور شوند ارز را از کشور خارج می‌کنند وقتی حتی مواد مخدر وارد کشور شود حتما باید ارز از کشور خارج شود. بی‌انصافی است که برای واردات کالاهای قاچاق در کف بازار ارز بریزیم.وی اضافه کرد: ایران تحریم است و حواسمان باید از یک جنگ هم بیشتر باشد چراکه در جنگ می‌دانیم چه کنیم اما امروز تحریم‌ها را که بیشتر می‌کنند وضعیت فرق می‌کند.

بهمنی تصریح کرد: ما چگونه ارز را در شرایط فعلی به کف بازار بریزیم باید اجازه دهیم تا نرخ ارز تابع عرضه و تقاضا باشد.رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تورم فعلی کشور عنوان کرد: پیش از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها دوستان ۶۵ یا ۷۰ درصدی پیش بینی می‌کردند اما تورمی که به ۱۸ درصد رسید ما خودمان هم انتظار نداشتیم. حتی رییس بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هم در جلساتی با ما عنوان کرده‌ بودند که تجربه هدفمندسازی یارانه‌ها برای کشورهای در حال توسعه دیگر هم ارایه کنیم.

وی در ادامه با اشاره به خواسته رییس اتاق ایران مبنی بر اینکه سیاست‌های دولت بخش خصوصی را غافلگیر نکند، اظهار کرد: دیگر هیچ وقت دولت نمی‌خواهد ملت خود را غافل کند.بهمنی با اشاره به نرخ ارز عنوان کرد: وقتی قیمت ارز به یک هزار و ۱۷۰ تومان رسید ما طی ۲۴ ساعت قیمت آن را به یک هزار و ۶۰ تومان رساندیم اما همان دوستان ما که در شورای پول واعتبار خواستار کاهش قیمت ارز بودند بار دیگر مقاله‌های انتقادی نسبت به اقدام ما نوشتند. امروز اگر هر دلار را با قیمت یک هزار و ۲۰۰ تومان می‌فروشند ما هم با آنها کاری نداریم. اما اگر تولیدکننده‌ای که قصد صادرات کالاهایش را داشته باشد به او ارز با قیمت یک هزار و ۶۰ تومان می‌دهیم.

پندار سیستم

رییس کل بانک مرکزی متذکر شد: نمی‌توانیم نرخ ارز مرجع را بالا ببریم چون تورم آن به اقشار آسیب‌پذیر آسیب وارد می‌کند. اینکه بساط افزایش قیمت و تقاضاهای کاذب را به وجود می‌آورند ما از دوستان عزیزمان انتظار داریم کمک کنند تا ابزارهای پولی ما درست اجرا شود. وقتی تورم ۱۸ درصدی داریم چرا سپرده شش درصد سود ببرد. ما توانستیم نرخ اوراق مشارکت را به ۱۷ درصد برسانیم و حالا می‌گوییم که می‌توانیم نقدینگی را جمع کنیم اما با طلا و ارز نمی‌توانیم نقدینگی را جمع کنیم.وی در ادامه به اقدام خرید طلا در گذشته توسط ایران اشاره کرد و گفت: ما توانسته‌ایم ۱۷ میلیارد دلار از کشورهای اروپایی به داخل کشورمان منتقل کنیم و همچنین میزانی طلا خریدیم تا به ذخایر ارزی خود اضافه کنیم. الان آن ۱۷ میلیارد دلار به میزان سه تا ۱۷ میلیارد دلار ارزش پیدا کرده است.بهمنی در این مورد گفت:‌ ما با یک تغییر سبد ارزی ۵/۶ میلیون دلار ذخایر ارزی را بالا برده‌ایم.رییس کل بانک مرکزی همچنین به برخی موسسات مالی اشاره کرد و گفت: پول ملت به میزان ۸۵۰ هزار میلیارد ریال را که در اختیار این موسسات بود و به اسم ائمه اطهار با ۲۰ درصد سود تسهیلات می‌دهند شناسایی کردیم که ما جلو‌ آنها را گرفتیم و حتما با آنها مقابله خواهیم کرد.

استقلال بانک مرکزی

رییس کل بانک مرکزی نیز در واکنش به تهدید تحریم این بانک عنوان کرد: بانک مرکزی در تمام دنیا مستقل و جدا‌ از دولت است و اگر اینچنین تصمیمی گرفته شود یک تصمیم غیر‌عادلانه و غیر‌منطقی قلمداد خواهد شد.

محمود بهمنی بیان کرد:‌ اگر به اسم اینکه می‌خواسته یک اتفاقی بیفتد و به دروغ می‌خواستند یک تروری رخ دهد بگویند ما بانک مرکزی را تحریم کنیم اصلا این موضوع چه ارتباطی به آن یکی دارد. بانک مرکزی در تمام دنیا مستقل است و اصلا جدای دولت و این مسایل محسوب می‌شود.

وی ادامه داد:‌ بانک مرکزی مربوط به ملت است یک کشوری که پشتوانه آن ملت باشد تحریم آن اصلا نتیجه نمی‌دهد و اعتقاد دارم بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول اصلا زیر بار این نخواهند رفت حتما سازمان ملل هم زیر بار آن نمی‌رود.بهمنی تصریح کرد: این موضوع یک بحث سیاسی است و از این بحث سیاسی قطعا خیلی کشورها تبعیت نمی‌کنند و این یکی از مواردی می‌شود که تحریم آن موفقیت‌آمیز نخواهد بود

منبع : جهان صنعت

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.