نرم افزارحسابداری صدگان

سایه نزول قیمت‌ها بر بازار سهام

2 558

حسابداراپ

 افت ۱۷۴ واحدی شاخص در روز گذشته، حرکت نزولی بورس وارد مدار تازه‌تری شد.

کارشناسان بر این باورند که بازار سهام این روز‌ها تحت‌تأثیر مسائل پیرامونی قرار گرفته است.ديروز شاخص کل بورس تهران که از ابتدای پاییز تاکنون بیش از ۱۰۰۰ واحد و معادل ۴ درصد افت کرده است، بازهم کاهش یافت و با ۱۷۴ واحد نزول به زیر مرز ۲۶ هزار واحد سقوط کرد. این موضوع موجب تشدید نگرانی سهامداران و فعالان بازار شد؛ به‌طوری‌که بر میزان تقاضای سهامداران برای فروش سهام افزوده شد. بر همین اساس کارشناسان بازار سرمایه معتقدند؛ چندین عامل در افت بازار سهام نقش داشته است.

.

سایه استیضاح وزیر اقتصاد

فریبرز پرنا، مدیرعامل شرکت کارگزاری امید سهم در این باره به همشهری گفت: عوامل زیادی در افت شاخص تاثیر داشته است که ازجمله آنها می‌توان به بروز بحث‌های حاشیه‌ای در عرصه سیاست داخلی در ابتدای سال و سپس بی‌ثباتی بازار‌های جهانی اشاره کرد اما نکته‌ای که حائز اهمیت است اینکه موضوع اختلاس اخیر تاثیر منفی زیادی بر بازار سرمایه داشته است.

.

وی با بیان اینکه بازار بیشتر تحت‌تأثیر مسائل پیرامونی قرار دارد تا مسائل داخلی و اقتصادی تصریح کرد: بحث استیضاح وزیر اقتصاد شرایط منفی بازار را تشدید کرده و باعث افت بیشتر بازار در روز‌های گذشته شده است.

.

پرنا افزود: بحث بحران مالی اقتصادی جهان در چند ماه گذشته اثر زیادی بر بازار سهام داشت اما به‌نظر می‌رسد اقتصاد جهان در حال عبور از این بحران است؛ چراکه شاخص داوجونز آمریکا که تا محدوده ۱۰ هزار و ۴۰۰ واحد کاهش پیدا کرده بود، ظرف چند روز گذشته به ۱۱ هزارو ۸۰۰ واحد رسید و فقط یک هزار واحد با رقم تاریخی خود یعنی ۱۲ هزار‌و ۸۰۰ واحد فاصله دارد و این به معنای آن است که اعتماد سرمایه‌گذاران به شرایط قبل بازگشته است.

.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا گزارش‌های ۶‌ماهه شرکت‌ها در افت شاخص‌های بورس مؤثر بوده است؟ گفت: خیر، گزارش‌های مالی ۶‌ماهه شرکت‌ها فراتر از انتظار سهامداران بود و دلیل افت بازار انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها نیست بلکه این روز‌ها بازار سهام بیشتر تحت‌تأثیر مسائل پیرامونی و سیاسی اقتصادی قرار گرفته است.

.

پرنا با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به افت شاخص بورس جای یکسری بازارگردان برای حمایت از بازار خالی است تاکید کرد: در تمام دنیا یکسری روش‌های حمایتی برای سهامداران خرد وجود دارد که در مواقع بحرانی بازار را به تعادل می‌رساند اما با توجه به اینکه بازار سهام ما ۷۰ تا ۸۰ درصد‌ش دولتی است، متأسفانه هیچ توجهی به این موضوع نشده است و جای خالی مکانیسمی برای حمایت از سهامداران خرد به‌شدت احساس می‌شود.

.

پندار سیستم

ناامیدی از گزارش‌های مالی ۶ ماهه

در همین رابطه هاشم بوذرجمهری مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک صادرات در باره افت شاخص‌های بورس تهران به همشهری گفت: به‌نظر می‌رسد بازار سهام تحت‌تأثیر انتشار گزارش‌های مالی ۶‌ماهه شرکت‌های بورس قرار گرفته است؛ چراکه گزارش‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها پایین‌تر از حد انتظار سهامداران بود. وی افزود: به‌دنبال افت شاخص بورس تهران بازار رقیب بورس، یعنی مسکن فعال شده است و این روز‌ها شاهد افزایش قیمت در بازار مسکن هستیم.

.

وی با بیان اینکه میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار‌های طلا از ابتدای سال تاکنون بیشتر بوده افزود: با توجه به اینکه میزان بازده بازار سهام نسبت به بازارهای دیگر کمتر بوده برخی از سرمایه‌گذاران ترجیح داده‌اند به‌سمت بازار‌های دیگر از‌قبیل مسکن بروند و در این روز‌ها شاهد خروج نقدینگی از بازار هستیم.

.

وی افزود: اما نکته‌ای که وجود دارد اینکه رتبه نقدشوندگی بازار مسکن در مقابل بازار سهام بسیار کمتر است ضمن اینکه هر سرمایه‌گذاری با هر بودجه‌ای نمی‌تواند وارد بازار مسکن شود. وی با بیان اینکه بازار سهام به‌طور سنتی در پاییز با نوسان منفی روبه‌رو می‌شود ابراز امیدواری کرد که بازار سهام از اواسط آبان ماه با شرایط مساعدی روبه‌رو و شاخص‌های بورس مثبت شود.

.

وزیر اقتصاد: اختلاس اخیر، عامل افت شاخص بورس است.

شاخص بازار سهام پس از سوءاستفاده اخیر بانکی افت کرده است، بنابر این بورس فتیله‌ای ندارد که وزیر اقتصاد بتواند آن را بالا یا پایین بکشد. سیدشمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با موج، با اعلام این مطلب گفت: فضای اقتصاد ایران پس از سوءاستفاده‌ای که در نظام بانکی رخ داد دچار بیماری شده است. باید ضایعه موجود در اقتصاد کشور را درمان کنیم و نگذاریم به خاطر یک اتفاق، تمام اقتصاد ایران دچار بیماری شود. او افزود: بانک صادرات منشأ سوءاستفاده اخیری بود که در نظام بانکی کشور رخ داد به همین دلیل لازم بود تا با تدبیر و آرامش فضای سیستم بانکی را ترمیم کنیم.

.

حسینی در عین حال تصریح کرد: برای افزایش شاخص و اصلاح قیمت سهام بانک صادرات در بورس باید از سازوکار بازار استفاده کنیم.

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: ارزش سهام بانک صادرات به‌دلیل سوءاستفاده مالی اخیر و نداشتن مدیر برای مدت کوتاهی، افت کرد اما سهامداران مطمئن باشند که دولت و بانک مرکزی از این بانک و مشتریان آن حمایت می‌کنند. انتخاب مدیرعامل مجرب، حمایت از مشتریان و سهامداران و بازگرداندن منابع به این بانک موجب می‌شود تا ارزش سهام این بانک خصوصی به سودآوری برسد و بانک صادرات در ریل افزایش سود قرار بگیرد.

.

منبع: همشهري

محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. محمود می گوید

    سلام-بحث جالب و در خور توجه ای بود….

  2. مدیرسایت می گوید

    عرض سلام و تشكر از لطف شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.