نرم افزارحسابداری صدگان

دغدغه‌ای به نام سلامت مالی در شهرداری‌ها

2 772

حسابداراپ

سلامت نظام مالی و اداری شهر تحت عنوان انرژی حرکتی شهر از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، با قاعده‌مند بودن و با شفافیت ساختارهای مالی این نظام توانسته گام عظیمی در راستای تحول زیرساخت‌های مالی مجموعه شهرداری تهران بردارد.

.

استقرار سیستم حسابداری با مبنای تعهدی در شهرداری تهران بر اصل تحقق یا اصل شناخت درآمد مبتنی است که طبق آن درآمد باید به محض احراز اعم از اینکه نقدا وصول شده یا نشده باشد، ثبت و درصورت‌های مالی دوره‌ای که در آن تحقق یافته است، منعکس شود.

.

تغییر سیستم حسابداری نقدی به حسابداری تعهدی در مجموعه بزرگ شهرداری تهران، نه تنها شفافیت حساب‌ها را برای اطلاع عموم بهتر و دقیق و قابل‌دسترس‌تر کرده است بلکه همگام با موسسات دولتی برخی از کشورهای پیشرفته جهان به منظور مقایسه دقیق‌تر درآمدها و هزینه‌های واقعی با ارقام پیش‌بینی شده در بودجه مصوب از مبنای تعهدی که مستلزم به کاربردن بودجه عملیاتی و در موارد لزوم حسابداری صنعتی برای ارزیابی صحیح اجرای برنامه‌ها، عملیات و طرح‌های موسسات دولتی و مقایسه آن با اعتبارات مصوب است، استفاده می‌شود.

.

از برخی شاخص‌های تحول‌آفرین در نظام حسابداری تعهدی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد :

–  در این سیستم تمامی اقلام به حسـاب دارایـی‌های ثابت منظـور و ضمن محاسبه استهلاکات مربوطه، به طـور دقیق، جامـع و کامل مورد کنترل و ارزیابی‌های دوره‌ای، مبنی بر استفاده صحیح از آنها قرار می‌گیرد.

–  اعمال نظارت دقیق بر اموال و دارایی‌های شهرداری تهران که مبالغ متنابهی را شامل می‌شود.

–  پاسخگویی به مراجع ذی‌صلاح اعم از شورای اسلامی شهر تهران، شهروندان گرامی و دیگر واحدهای نظارتی،

.

پندار سیستم

 با توجه به اینکه سیستم حسابداری تعهدی قابلیت ثبت درآمدهای غیر نقدی را در قالب حساب‌ها و اسناد دریافتنی دارد بنابراین امکان پیگیری و وصول به موقع مطالبات ناشی از این‌گونه درآمدها فراهم و مدیریت واحد می‌تواند جهت تامین نقدینگی مورد نیاز براساس سررسید این مطالبات برنامه‌ریزی و اقدام کند با توجه به شناسایی و ثبـت اجنـاس خریـداری شـده در حسـاب موجـودی‌های جنسی امکان اعمال کنترل و نظارت بر آنها فراهم می‌شود.

.

 در سیستم حسابداری تعهـدی تمامی مخارج نقدی و غیرنقدی هر پـروژه ثبت می‌گردد بنابراین امکان ثبـت صورت وضعیت‌هایی که به علت عـدم نقدینگی پرداختی از بابـت آنهـا صورت نپذیرفته و در این سیستم در قالـب حساب‌های پرداختنی فراهم شـده و در نتیجه امکان دسترسی به بهای تمام شده پروژه‌ها در هر لحظه نیز وجود دارد نظر به ثبت و افشای سرمایه‌گذاری‌ها در دفاتر مالی، تجزیه و تحلیل و ارزیابی به موقع بازده سرمایه‌گذاری‌ها و خصوصا امکان تهیه صورت‌های مالی تلفیقی را نیز فراهم می‌آورد.بنابراین تغییر سیستم مالی در شهرداری تهران که از حدود چهار سال قبل شروع شده به دلیل عقبه دقیق غیرکارشناسی، کاری سخت و طاقت‌فرسا محسوب می‌شود، چرا که اصلاح نظامات مالی آن هم در شهرداری تهران از پیچیدگی‌های خاص خودش برخوردار بوده است.

.

این پیچیدگی‌ها نیازمند تیم قوی مدیریتی و کارشناسی برای تغییر این تحولات را می‌طلبد که خوشبختانه این مهم توسط مدیریت ارشد شهرداری تهران به خوبی لحاظ شده بود.

.

تغییر نظام حسابداری نقدی به حسابداری تعهدی، یکی از مهم‌ترین ارکان پاسخگویی به شهروندان تهرانی است، چراکه با ثبت تمام اموال و دارایی‌ها امکان پاسخگویی شفاف وجود دارد. امروزه هر فردی با مراجعه به سایت شهرداری تهران می‌تواند از هزینه‌ها و درآمدهای این نهاد عمومی از دسترسی کافی برخوردار باشد.

.

بی‌شک مجموعه شهرداری تهران در راستای عملکرد مدیریت مالی کلانشهر تهران استقرار سیستم تعهدی را به عنوان موفقیتی حایز اهمیت در تاریخ شهر تهران ثبت می‌کند.

.

 جهان صنعت

سیده شیما عباس‌زاده واقفی

محل تبلیغ شما

2 نظرات
  1. ستوده می گوید

    بسيار عالي و خواندني بود . متن آن كاملاً پر محتوا و كارشناسي شده بود . ضمن تشكر از نويسنده بي بديل آن لطفاً مقالات ديگر آن را نيز منتشر نمائيد . با سپاس

  2. ستوده می گوید

    سپاس از مقاله ي جالبتان حداقل يكي پيدا شد از شهرداري طرفداري منطقي و بر پايه اصول نمايد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.