نرم افزارحسابداری صدگان

تشابه اسمي در نام موسسات حسابرسي

1 961

حسابداراپ

به تازگي مشاهده شده كه موسسات حسابرسي مثل قارچ مي‌رويند و از اسامي موسسات حسابرسي قديمي استفاده مي‌كنند، البته با يك پسوند يا پيشوند بسيار كوچك كه در سربرگ‌‌هاي خود هم اين پسوند و پيشوند‌‌ها را به قدري كوچك چاپ مي‌كنند كه در مواقعي غير از استفاده از ذره‌بين‌‌هاي بسيار قوي، نمي‌توان اين پسوندها و پيشوندها را مشاهده كرد.


در يك كلاس درس بودم كه يكي از دانشجويان به من گفت كه در شهر …، موسسه حسابرسي است كه عينا اسم موسسه حسابرسي شما را دارد، البته بدون پسوند يا پيشوند.
يادآوري مي‌كنم نام يكي از موسسات حسابرسي تا حد زيادي مشابه نام موسسه است كه من در آن مشغول به كار هستم به گونه‌اي كه بيشتر نامه‌‌هاي مربوط به آن موسسه به آدرس موسسه ما ارسال مي‌شود!
در اين رابطه با آن موسسه تماس گرفتم ولي آنها گفتند كه هيچ تشابه اسمي بين نام دو موسسه مشاهده نمي‌كنند. موضوع را به جامعه حسابداران رسمي ايران انعكاس دادم، جامعه نيز نوشت كه اولا تشابه اسمي وجود ندارد و ثانيا تشخيص اين موضوع با اداره ثبت شركت‌‌ها است. بنابراين، در هر موردي بايد وكيلي بگيريم و هر مورد تشابه اسمي را پيگيري كنيم و احتمالا به نتيجه مثبتي هم نرسيم.

پندار سیستم

.
از آنجا كه تعدادي از موسسات حسابرسي همين مورد را دارند و با موسسه حسابرسي ما تماس گرفته‌اند، تصميم گرفتم كه موضوع را به صورت يك نوشتار به جامعه حسابداران رسمي ايران انعكاس دهم و از مسوولان محترم آن جامعه درخواست كنم كه اين موضوع را با ديد باز و حسابرس‌پسند (طوري كه هر حسابرس واقعي را قانع سازد)، مورد بررسي قرار دهند و از موسسات حسابرسي كه داراي اسم مشابه موسسات حسابرسي ديگر هستند و بعد از آن موسسات حسابرسي به ثبت رسيده‌اند، اكيدا بخواهند كه نام خود را حتما و حتما عوض كنند و از اين به بعد هر موسسه حسابرسي جديدي كه مي‌خواهد به ثبت برسد و اساسنامه خود را به جامعه ارائه مي‌دهد، جامعه حسابداران رسمي ايران به اين مورد توجه خاص داشته باشد. اين تشابه اسمي بين موسسات حسابرسي مرا به ياد نام چلوكبابي‌‌ها مي‌اندازد كه براي مثال (فقط مثال) نام يك چلوكبابي «ياس» است، نام چلوكبابي ديگر «چلوكبابي ياس نو»، نام چلوكبابي سوم، «چلوكبابي ياس دوستان»، نام چلوكبابي چهارم،«چلوكبابي ياس اميدوار» و آخر. اين پسوندها و پيشوندها در جلوي نام چلوكبابي‌‌ها انتها ندارد.

.
از مسوولان محترم جامعه حسابداران رسمي ايران تقاضاي عاجل دارم كه كاري كنند كه نام موسسات حسابرسي، همانند نام چلوكبابي‌‌ها يا قهوه‌خانه‌‌ها مشابه درنيايد.
اين موضوعي كه در اين نوشتار منعكس كردم، گريبانگير بسياري از موسسات حسابرسي شده كه بالطبع، دوستان عزيز و با ارزش ما در جامعه حسابداران رسمي ايران حتما با حسن نيتي كه نسبت به اعضاي جامعه خود دارند، اقدام عاجل خواهند كرد و به زودي شاهد حذف نام بسياري از موسسات حسابرسي خواهيم بود كه مشابه نام موسسات حسابرسي ديگر است و در واقع كپي برداري كرده اند. از طرفي هم به كليه موسسات حسابرسي كه خود را موسسات حسابرسي حرفه‌اي مي‌دانند پيشنهاد مي‌كنم كه اگر نام آنها مشابه موسسات حسابرسي ديگر است كه قبل از آنها به ثبت رسيده‌اند، داوطلبانه نام موسسات حسابرسي خود را عوض كنند و به جامعه حرفه اي ما ثابت كنند كه افراد حرفه‌اي هستند.

.

در خاتمه نوشتار بايد بگويم كه اشخاص (حقيقي يا حقوقي) بايد سعي كنند با بال‌هاي خود پرواز كنند و نه با بال‌هاي ديگران. در غير اين صورت، روزي با سر به زمين خواهند خورد و با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو خواهند شد.
اين موسسات سعي كنند كه خود پهلوان باشند و نه رستم به جاي آنها پهلوان باشد.
اين موسسات سعي كنند كه خود روي پاي خود بايستند و نه براي ايستادن از ديگران آويزان شوند. آفتاب پشت ابر باقي نمي‌ماند. عاقل را اشاره‌اي كافي است.
گاروهوانسيان‌فر – عضو پيوسته انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. رشید می گوید

    حالا چه فرقی می کنه که اسم موسسه چی باشه! رانت مهمه. روابط پشت پرده با اعضای محترم و….
    آقای دکتر حرفه زیر سواله شما گرفتید اسم موسسه. ببینید که چطور گزارش فروشی می کنن. سابق ما افتخار میکردیم که یک حسابرس هستیم الان باید حواسمون باشه یه وقت ابدارچی شرکت مورد رسیدگی از دست ما ناراحت نشه که یه وقت کار رو از دست ندیم. …. … … اگه بقیشو بگم یه شب یلدا نیازه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.