- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

برقراری مستمری بازنشستگی بر اساس نرخ رشد حقوق بیمه‌شدگان

سازمان تامین‌اجتماعی با ابلاغ بخشنامه‌ای، واحدهای اجرایی خود را مکلف به اجرای ماده «۳۱» قانون برنامه پنجم توسعه‌ به منظور برقراری مستمری بازنشستگی با کنترل نرخ رشد حقوق و دستمزد بیمه‌شدگان کرد‌.

.

ماده «۳۱» قانون برنامه پنجم توسعه کشور مقرر کرده است درصورتی که نرخ رشد حقوق و دستمزد اعلام شده بیمه‌شدگان در دو سال آخر خدمت آنها بیش از نرخ رشد طبیعی حقوق و دستمزد اعلام شده بیمه‌شدگان باشد و با سال‌های قبل سازگار نباشد، مشروط بر آنکه این افزایش دستمزد به دلیل ارتقای شغلی نباشد، صندوق بیمه‌ای مکلف است برقراری حقوق بازنشستگی بیمه‌شده را بر مبنای میانگین و دستمزد پنج سال آخر خدمت محاسبه و پرداخت نماید‌.

بر این اساس سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای اجرای این ماده قانونی واحدهای اجرائی این سازمان را موظف کرده است از ابتدای سال‌جاری برقراری مستمری بازنشستگی را با کنترل نرخ رشد حقوق و دستمزد بیمه‌شده در ۲ سال آخر با سال‌های قبل انجام دهند.

درصورتی که رشد دستمزد بیمه‌پرداز طبیعی و متعارف باشد، برقراری مستمری براساس ۲ سال آخر بیمه‌پردازی و درمورد افرادی که این رشد غیرطبیعی باشد، میانگین دستمزد مشمول کسر حق‌بیمه آخرین ۵ سال، مبنای تعیین میزان مستمری خواهد بود.

ضمناً بررسی ارتقاء شغلی بیمه‌شدگان مشمول قانون کار براساس ضوابط اجرایی طرح طبقه‌بندی مشاغل کارکنان مشمول قانون کار و بیمه‌شدگان غیرمشمول قانون کار براساس مقررات استخدامی حاکم بر آنان صورت می‌گیرد.

.
ویزیت رایگان سالمندان تامین‌اجتماعی

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی با اعلام اینکه در صورت اجرای نظام نوین خدمات درمانی بسیاری از مشکلات بخش درمان مانند دریافت زیرمیزی و فرستادن بیماران به بخش‌خصوصی برطرف می‌شود، گفت که امکان ویزیت رایگان بیمه‌شدگان بالاتر از ۶۰ سال تحت پوشش این سازمان فراهم شده است‌.

.

 رحمت‌الله حافظی با اشاره به اینکه تاکنون پزشکان زیادی برای اجرای این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، تاکید کرد: پزشکان در طرح نظام نوین خدمات درمانی شبانه‌روز پاسخگوی نیاز و سوالات بیمه‌شدگان هستند‌.

.

 مدیرعامل صندوق تامین‌اجتماعی گفت: در این طرح امتیاز ویژه‌ای برای ویزیت بیمه‌شدگان بالاتر از ۶۰ سال، زنان باردار و کوکان زیر پنج سال در نظر گرفته شده است‌.

به گفته حافظی، فرانشیز درمان بیماران صعب‌العلاج نیز پلکانی است و چنانچه هزینه‌های درمان افزایش پیدا کند در این صورت سهم بیمار در پرداخت هزینه‌های درمان کمتر می‌شود.

.

منبع: جهان صنعت