- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

اوراق سلف نفتی با سود ۱۷ درصد در راه بورس

اعلام تصویب پیش‌فروش نفت‌خام به مردم از طریق اوراق سلف موازی به عنوان یک روش نوین سرمایه‌گذاری از زبان رستم قاسمی، مقامات سازمان بورس را به اظهارنظر واداشت.

.
در نخستین اقدام کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس اوراق بهادار در پنجاه و سومین جلسه خود موضوع انتشار اوراق سلف نفتی را در دستور کار خود قرار داد.

.
در این جلسه که با حضور اعضای کمیته تخصصی فقهی و اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار و مدیران وزارت نفت برگزار شد، بعد از تبیین مساله توسط کارشناسان، اعضای کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس به بحث و بررسی موضوع فوق پرداختند.

.
در این جلسه فقهای عضو کمیته تخصصی فقهی ابعاد مختلف این اوراق را بررسی کردند و در نهایت ساختار آن را از نظر فقهی بلامانع تشخیص دادند.

.
البته در این جلسه مقرر شد پس از مصوبه کمیته تخصصی فقهی دستورالعمل‌های معاملات نهایی و دستورالعمل‌ها دوباره در این کمیته مطرح و تایید شود.

.
عرضه اوراق سلف نفتی به صورت گسترده از طریق شبکه بانکی و شبکه کارگزاری در بازار سرمایه انجام می‌شود، با توجه به اختیار ضمنی ارایه شده از سوی خریدار و فروشنده جهت تسویه نهایی این اوراق در سررسید، اوراق دارای بازه قیمتی حداقل و حداکثر است همچنین امکان عرضه و معامله اوراق سلف نفتی با ارزهای دلار، یورو و ریال وجود دارد.

.
علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و حسین پناهیان، مدیرعامل بورس کالای ایران به عنوان مقامات بالادستی بازار سرمایه  از راهکار ارایه شده توسط وزارت نفت استقبال کرده و ابراز امیدواری کردند که با استفاده از این ابزار بتوان به هدف بورس نفت نزدیک‌تر شد.

.
رستم قاسمی در خصوص پیش‌فروش نفت‌خام به مردم از طریق اوراق سلف نفتی (عرضه و معامله قرارداد سلف موازی استاندارد نفت) به عنوان یک روش نوین سرمایه‌گذاری گفت: این شیوه سرمایه‌گذاری هم‌اکنون تصویب شده است و پیش‌بینی می‌شود در آذرماه اجرایی شود.

.
وزیر نفت با اعلام اینکه پیش‌‌فروش نفت به مردم در قالب اوراق سلف نفتی یکی از روش‌های نوین برای جذب سرمایه در صنعت نفت است که در دستور کار جدی وزارت نفت قرار دارد، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود این روش جاذبه زیادی برای مردم و متقاضیان داشته باشد.

 .

این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه شرکت ملی نفت برای تامین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری خود اوراق سلف نفتی با سررسید چهار ساله را توسط بانک عامل به صورت نقدی به متقاضیان می‌فروشد و وجوه خریداران را جمع‌آوری می‌کند، اظهار داشت: سپس برگه حواله‌های استانداردی به خریداران اعطا می‌کند که بیانگر حق مراجعه و دریافت نفت‌خام یا تسویه نقدی با شرکت ملی نفت ایران در سررسید است.

.
وی با یادآوری اینکه هر برگ اوراق سلف نفتی پیش‌فروش حداقل ۱۰ بشکه نفت‌خام به قیمت روز است به مهر بیان کرد: با این شرایط ضمن عقد که چنانچه در سررسید قیمت هر بشکه نفت از ۱۴۰ دلار پایین‌تر بود، دارنده حواله حق اختیار فروش به ۱۴۰ دلار به شرکت ملی نفت ایران خواهد داشت و چنانچه در سررسید قیمت هر بشکه نفت از ۱۶۰ دلار بالا‌تر بود، شرکت ملی نفت حق اختیار خرید به ۱۶۰ دلار از دارنده حواله خواهد داشت.

.
این مقام مسوول با تاکید بر اینکه در زمان سررسید اگر قیمت هر بشکه نفت بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ دلار باشد، خریداران می‌توانند تسویه نقدی یا مطابق شرایط شرکت ملی نفت ایران تسویه فیزیکی کنند، تبیین کرد: تامین مالی از طریق پیش‌فروش نفت‌ به مردم برای نخستین بار در کشور اجرایی می‌شود.

.
وی افزود: این روش امروزه بهترین شیوه سرمایه‌گذاری بدون ریسک است که با حداقل خرید ۱۰ بشکه نفت‌خام می‌توان سرمایه‌گذاری کرد و از ارزش افزوده و بازگشت سرمایه خوبی برخوردار بود. با تدبیر استفاده از حق اختیار خرید و حق اختیار فروش ضمن قرارداد سلف نیز ریسک این ابزار از بین رفته است.

.
به گفته قاسمی، مجوزهای لازم برای این شیوه جدید سرمایه‌گذاری دریافت و مسایل شرعی و حقوقی آن حل شده است که پیش‌بینی می‌شود آذرماه امسال اجرایی شود.

.
قاسمی با بیان اینکه اوراق مشارکت ریالی به تدریج با مجوز بانک مرکزی و توسط بانک‌های عامل منتشر خواهد شد و میزان آن در هر مرحله به چگونگی فروش اوراق بستگی دارد، گفت: این اوراق چهار ساله با نرخ سود علی‌الحساب ۱۷ درصد بوده و قابل بازخرید در بانک عامل است.

.
همچنین رییس سازمان بورس ضمن تشریح مشکلات عرضه نشدن نفت در بورس کالا از طراحی اوراق سلف نفتی برای برطرف شدن این مشکل خبر داد.

.
علی صالح آبادی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار درخصوص بورس نفت و مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر این بورس شده و موجب شده است که معامله‌ای روی این کالا صورت نگیرد به ایسنا توضیح داد: هر کالایی که بخواهد وارد بورس شود باید این امکان باشد که نوسان داشته باشد اما چیزی که جای تعجب دارد این است که دوستان نفتی می‌گویند نفت به قیمت پایه یا بالاتر از پایه معامله شود و زیرقیمت پایه معامله صورت نخواهد گرفت که این نقض غرض است زیرا با این وجود بورس معنا پیدا نمی‌کند.

.
خریداران بورس نفت را جدی نگرفتند

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه بورس با نوسان همراه بوده و همیشه مثبت نیست، ادامه داد: بنابراین موارد مطرح شده از نظر ما بسیار عجیب آمد که باید این مشکل حل شود ضمن اینکه ما همیشه نمی‌خواهیم عرضه فیزیکی نفت صورت گیرد. برنامه ما این بود که ابتدا با عرضه فیزیکی شروع کرده و سپس روی اوراق نفت بازار مالی نفت شکل دهیم نه بازار فیزیکی که همه اینها مستلزم یک بازار فیزیکی در مرحله نخست بود. اما با توجه به نظری که دوستان داشتند ابتدا تعداد خریداران بیشتر بود اما کم‌کم این تعداد کاهش یافت و خریداران با توجه به ضعف موجود تصور کردند که موضوع جدی نیست و همین امر باعث شد که دیگر خریداری نیز برای این محصول وجود نداشته باشد.

.
صالح‌آبادی درباره راهکار ارایه شده توضیح داد و گفت: در حال حاضر بحث اوراق سلف نفتی از سوی وزارت نفت مطرح شده است که در بازار عرضه شود. این اوراق در بازار پیش‌فروش خواهد شد. به عنوان مثال نفت به قیمت روز برای تحویل در چهار سال آینده به صورت سلف پیش‌فروش می‌شود. سپس اگر قیمت در چهار سال آینده کمتر از عدد بود با همان قیمت باز خرید و پول پرداخت می‌شود اما اگر بیشتر بود به همین قیمت نفت را می‌دهیم، یعنی این اوراق تلفیقی از اوراق با درآمد ثابت و فروش نفت است. منتها در عمل باید دید چقدر استقبال صورت می‌گیرد.

.

دبیر شورای‌عالی بورس در پاسخ به این سوال که آیا شما موافق طرح مطرح شده هستید، گفت: از دید تامین مالی برای ما بسیار مهم است و برای نفتی‌ها هم مهم است زیرا حوزه‌های نفتی مشترکی با کشور‌های منطقه داریم. هرچه زودتر این حوزه‌ها به بهره‌وری برسد درآمدشان عاید کشور خواهد شد بنابراین ماهم راغب هستیم که برای نفت ابزار تامین مالی را تسهیل کرده و در قالب این ابزار بتوانیم به هدف بورس نفت نزدیک‌تر شویم.

.
مشارکت فعال سرمایه‌گذاران

مدیرعامل بورس کالای ایران نیز گفت: با عنایت به برگزاری یکسری جلسات کارشناسی و برقراری تعاملات مثبت و سازنده با وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران و همچنین حمایت‌های ارزنده سازمان بورس اوراق بهادار به‌زودی قراردادهای سلف موازی استاندارد نفتی در بورس کالای ایران راه‌اندازی می‌شود.

.
حسین پناهیان ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: تصویب دستورالعمل قراردادهای سلف موازی استاندارد نفتی از طریق مراجع مربوطه، مراحل نهایی را سپری می‌کند و به‌زودی پس از تصویب نهایی، جزییات آن به اطلاع فعالان بازار و علاقه‌مندان خواهد رسید.

.
پناهیان تاکید کرد: با راه‌اندازی این ابزار مالی در بورس کالای ایران، امکان مشارکت فعال سرمایه‌گذاران و عموم مردم در بخش نفت فراهم خواهد شد و همه می‌توانند با هر میزان سرمایه در این بازار از فرصت‌های سرمایه‌گذاری به نحو مطلوب بهره‌برداری کنند.

.
مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: همچنین از سوی دیگر صنعت نفت کشور می‌تواند با استفاده از این ابزارها و فرصت‌های جدید، نیازهای مالی پروژه‌های خود را به سهولت و سرعت تامین کند و ان‌شاءالله شاهد شتاب بیشتر در رشد و شکوفایی اقتصاد ملی خواهیم بود.حال باید دید با انتشار این اوراق، استقبال از آن به چه میزان است؛ آیا این اوراق همانند عرضه نفت‌خام در بورس به بن‌بست می‌رسد یا می‌تواند جایگزینی مناسب برای عرضه‌های ناموفق در بورس باشد، باید منتظر ماند و دید.

.

منبع:جهان صنعت