- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

انتقاد از پیش‌نویس قانون کار در مجلس

نماینده تهران در مجلس و دبیرکل خانه کارگر با سخنرانی در جلسه علنی دیروز مجلس به ارائه دیدگاه‌های خود درمورد قانون کار پرداخت.
به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب با اشاره به سالروز تصویب قانون کار در ۲۹ آبان سال ۱۳۶۹گفت: قانون کار جمهوری اسلامی ایران حاصل یک دوره پر فراز و نشیب از قانونگذاری در ایران بود.

.

نماینده تهران ادامه داد: قانون کار که قانون مظلومین است، نباید به سخره گرفته شود و در یکی از مواد این قانون به انعطاف برای حل اختلافات، تقویت بیمه بیکاری، تقویت تشکل‌ها‌ی کارگری و حق اعتراض صنفی آنها اشاره شده است.

.
وی اضافه کرد: آن چیزی که به عنوان تغییر یا اصلاح این روز‌ها مطرح است، نکاتی دارد که باید به آن توجه کرد. نادیده گرفتن موضوع قراردادهای کار، تعیین حداقل دستمزد و حق عیدی و پاداش که مشروط به شرایط اقتصادی شده و ماده‌ای که حقوقی را به صورت یکطرفه به کارفرما داده از جمله نکات مورد توجه است.

.

دبیرکل خانه کارگر افزود: متاسفانه در پیش‌نویسی که از دو سال قبل از تصویب قانون پنج ساله پنجم توسعه آماده شده بود، در مورد ماده ۷۳ قانون برنامه و حتی گنجاندن مواردی نظیر حق اعتراض تشکل‌های کارگری و کارفرمایی که نوعی چرخ تعادل محسوب می‌شوند، دقت نشده‌است، با این حال متن اصلاحات را آماده كرده و اصرار دارند که نمایندگان کارگران آن را امضا كنند.

.

وی خطاب به نمایندگان مجلس هشتم، اظهار کرد:

در ماده ۲۱ قانون کار به ماهیت قرارداد بین کارگر و کارفرما خدشه وارد شده است، یعنی با افزودن تبصره حق اخراج دسته جمعی را برای کارفرمایان ایجاد كرده است و همچنین در ماده ۲۷ اجازه اخراج یا پایان کار به عهده کمیته انضباطی که انتخاب اغلب اعضای آن در اختیار کارفرماست سپرده شده و خسارت اخراج و حق سنوات سالانه به صندوق زیر نظر کار واریز می‌شود و کارگر حق برداشت تا پایان کار نخواهد داشت.