نرم افزارحسابداری صدگان

از کاروانسرا تا اینترنت!

0 687

حسابداراپ

هیچ فعالیت اقتصادی در دنیای امروز بدون وجود زیرساخت‌های لازم ممکن نیست. اما پیشرفت فن‌آوری و تحولات دنیای تجارت این زیرساخت‌ها را تغییر داده و مي‌دهد. امروز برای مدتی کوتاه جهان در حال توسعه فرصتی پیدا کرده است تا در زیرساخت‌های اقتصادی از جهان توسعه یافته پیشی بگیرد. آیا این هم فرصتی از دست رفته خواهد بود؟ برای کسانی‌که در ایران سفر کرده‌اند کاروانسراهای قدیمی منظره‌ای عادی هستند. این بناهای مستطیلی‌شکل مسکن و محل استراحت کاروان‌ها و مسافران خسته دل بودند. اگر به تاریخ نگاه کنیم این کاروانسراها وجود جاده ابریشم را ممکن کردند و عصر طلایی تجارت ایران را رقم زدند.

 

پندار سیستم

این عصر با افول دولت صفوی و پیشی گرفتن تجارت دریایی پایان یافت. راه چین نه از ایران که از بنادر هند مي‌گذشت و بریتانیا بر دریاها فرمان مي‌راند. هنوز بسیاری هستند که آرزو دارند جاده ابریشم جدیدی، ایران را به اوج آن روزها بازگرداند.

زمانی که دنیا انقلاب صنعتی را پشت سر گذاشت، بنادر، خطوط راه‌آهن، تلگراف و بعدا تلفن و بزرگراه‌ها شریان‌های اقتصادی کشورها بودند. مهم نبود که در کجای دنیایید بدون راه‌آهن توسعه اقتصادی ممکن نبود. اولین وامی که بانک جهانی تصویب کرد برای بازسازی خطوط راه آهن در کشورهای آسیب دیده از جنگ جهانی دوم بود. با پیشرفت جوامع در قرن بیستم بیمارستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به این زیرساخت‌ها اضافه شدند. تفاوت و شکاف بین کشورهای توسعه یافته و جهان سوم هر روز بیشتر و بیشتر شد. همه برنامه‌های توسعه پایدار بر گسترش و توسعه زیرساخت‌ها تاکید مي‌کردند. اما توسعه زیرساخت‌ها کاری پر هزینه بوده و هست. درآمدهای اندک کشورهای در حال توسعه برای پر کردن این شکاف کافی نبود.
اما حالا جهان در آستانه فرصت دیگری است. این روزها هیات مدیره شرکت‌ها به راه‌آهن اهمیت مي‌دهند؛ اما مهم‌تر از راه‌آهن تعداد برج‌های مخابراتی کشورها است. اینکه سیستم مخابراتی تا چه حد پیشرفته است و پهنای باند اینترنت تا چه حد توان حمل اطلاعات را دارد. انگار در لابه‌لای روزهایی که مي‌گذرند شکافی ایجاد شده است تا کشورها بتوانند زیرساخت‌های اقتصادی خود را قرن بیست و یکمی کنند؛ بدون آنکه نگران قرن بیستم باشند. موفقیت برزیل، هند، ترکیه و مالزی تا حد زیادی مدیون موقعیت‌شناسی این کشورها در بهره‌وری از این فرصت است.
از این دید توسعه زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی مورد نیاز شبکه جهانی اینترنت در کشور ارتباط تنگاتنگی با توسعه پایدار اقتصادی و رسیدن به جایگاه منطقه‌ای در خور ایران پیدا مي‌کند. ما فرصتی داریم که نه تنها به کشورهای دیگر بپیوندیم، بلکه در زمره پیشتازان قرار بگیریم. جاده ابریشم امروز ما نه از آسیای مرکزی، بلکه از شبکه جهانی اینترنت مي‌گذرد. باعث تاسف است که نیازهای کوتاه مدت و نگرانی‌های بی‌پایه گذرا چشمان ما را به این افق طلایی بسته است. آيا این فرصت هم در هزار خم ادارات و کوته‌بینی دیوانسالاران ما گم خواهد شد و نصيب ما بازهم همان آه‌حسرت خواهد بود؟

منبع : دنیای اقتصاد

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.