- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

پیش‌نویس اصلاح قانون کار سه‌جانبه تدوین شود.

۵۵ درصد از مواد قانون کار به نفع دولت اجرایی می‌شود.

داود اخوان، نماینده کارگران در هیات‌های حل اختلاف در گفت‌وگو با ایلنا خواستار اجرای صحیح قانون کار در واحدهای تولیدی کشور شد و افزود: نمایندگان کارگری در صورتی موافقت خود را با اصلاح قانون کار اعلام خواهند کرد که پیش‌نویس به صورت سه‌جانبه تدوین شود.

نماینده کارگران در هیات‌های حل اختلاف پیش‌نویس فعلی اصلاح قانون کار را موجب کاهش امنیت شغلی کارگران در کشور اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: با تایید و تصویب پیش‌نویس فعلی ۹۹ درصد از کارگران امنیت شغلی خود را از دست خواهند داد.

همچنین رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: ۵۰ درصد قانون فعلی کار اجرایی نشده است و اصلاح آن به هیچ‌وجه ضرورت ندارد و به ضرر کارگران و کارفرمایان است.

رضا پارسا در گفت‌و‌گو با ایلنا قانون کار ایران را دومین قانون معتبر کشور دانست و اظهار داشت: دولت پس از گذشت ۲۱ سال درصدد اصلاح این قانون برآمده است.

وی با اشاره به تهیه پیش‌نویس قانون کار توسط دولت تاکید کرد: دولت در بیشتر مواد این پیش‌نویس حمایت از کارگر و کارفرما را نادیده گرفته است.

مشاور امور اشتغال استاندار گیلان با بیان اینکه تصویب این جایگزینی جلوی هزینه خانوار بانک مرکزی را خواهد گرفت، یادآورشد: باید پیش‌نویس قانون کار با حضور شرکای اجتماعی تدوین می‌شد که صورت نپذیرفت.

پارسا با اشاره به اعتراض شرکای اجتماعی متشکل از کارگران و کارفرمایان به پیش‌نویس قانون کار دولت گفت: تاکنون کمیته‌های تخصصی با حضورتمامی شرکای اجتماعی تشکیل شده و از مشاوره حقوقی استفاده کرده‌ایم تا بتوانیم در مجلس دفاع کنیم.

نایب رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور به ارزیابی ماده «۴۱» قانون فعلی کار ایران پرداخت و اذعان داشت:

حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی اعلام می‌شود، این در حالی است که در پیش نویس شرایط اقتصادی کشور لحاظ شده است.عضو هیات امنای صندوق تامین اجتماعی کشور با اشاره به ابراز نارضایتی کارفرمایان نسبت به پیش‌نویس قانون کار دولت اظهار داشت: در برخی از مواد تهیه شده توسط دولت نقش کارگران کمرنگ در نظر گرفته شده است.

پارسا خاطرنشان کرد: کارفرمایان تاکید دارند باید در کارگران ایجاد انگیزه وجود داشته باشند تا بتوانند کار بکنند.
وی با اعلام در نظر گرفته شدن دولت برای شرکای اجتماعی خود برای بررسی مواد تهیه شده، اذعان داشت: وقتی به جمع نهایی رسیدیم پیش‌نویس را به دولت اعاده خواهیم داد.

رییس کانون شوراهای اسلامی کار گیلان با انتقاد شدید از اخراج کارگران که بر اساس پیش‌نویس توسط کمیته انضباطی است، گفت: رفع اختلاف بین کارگر و کارفرما باید براساس ماده «۱۵۷» قانون کار باشد در غیراین صورت کارفرما، کارگر را سریعا اخراج می‌کند.

پارسا با ابراز ناخرسندی از اجرای ۵۰ درصدی قانون کار ایران طی ۲۱ سال گذشته اصلاح آن را به ضرر کارگران و کارفرمایان دانست و متذکر شد: از جمله مواد اجرایی نشده تشکیل شوراهای اسلامی کار در کارگاه‌های بیش از ۵۰ نفر کارگر است که تاکنون وزارت کار شکایتی برای عدم تشکیل آن به محاکم قضایی ارایه نکرده است.

منبع: جهان صنعت