نرم افزارحسابداری صدگان

سود سپرده ها از انتشارخبر افزايش تاسکوت بهمني وتکذيب بانک مرکزي

0 667

حسابداراپ

خبرهاي مربوط به افزايش ۲.۵ درصدي نرخ سود سپرده ها با واکنش هاي متفاوتي مواجه شد تا صحت اين خبر با ترديد جدي مواجه شود.

اين ترديد زماني تقويت شد که بهمني سخنگوي شوراي پول و اعتبار مصوبات جلسه سه شنبه شب اين شورا را اعلام کرد ولي در رد يا تاييد خبرافزايش نرخ سود سپرده ها موضعي نگرفت.

.

 اين درحالي است که خبرگزاري ايسنا روز سه شنبه ساعت ۱۷:۱۵ از مصوبه شوراي پول و اعتبار مبني بر افزايش ۲.۵ درصدي نرخ سود سپرده ها خبر داده بود. خبري که به جز سکوت بهمني با تکذيب مسئول روابط عمومي بانک مرکزي و يک عضو شوراي پول و اعتبار مواجه شده بود. با اين حال روز گذشته ايسنا مدعي شد که افزايش نرخ سود سپرده ها در ساعات اوليه جلسه ديروز شوراي پول و اعتبار تصويب شد و در ادامه جلسه و پس از چند ساعت به دلايل مختلف از جمله انتشار اين خبر به بيرون از جلسه و برخي فشارهاي بيروني که باعث تغيير راي اعضا شده اين موضوع بار ديگر مطرح و به تصويب نرسيد.

.

اين درحالي است که هادي قوامي، عضو ناظر مجلس در شوراي پول و اعتبار درگفت وگو با خراسان گفت: اين موضوع که افزايش نرخ سود سپرده هاي بانکي در ساعات اوليه جلسه شوراي پول و اعتبار تصويب و در ساعات انتهايي لغو شد، کذب است.

.

وي افزود: پيشنهادهايي درباره افزايش نرخ سود سپرده بانکي شد اما چون اين موضوع قبلا توسط شوراي پول و اعتبار بررسي و رد شده بود، موضوع افزايش نرخ سود سپرده ها در دستور کار قرار نگرفت.قوامي در ادامه به خراسان گفت: افزايش نرخ سود اوراق مشارکت از ۱۵.۵ درصد به ۱۷درصد و افزايش وام ازدواج از ۲.۵ ميليون تومان به ۳ميليون تومان، اعطاي وام قرض الحسنه ۶ميليون توماني به زندانيان معسر و اعطاي وام ۳۵ميليون توماني براي خريد و ۴۵ميليون توماني براي ساخت مسکن اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها از جمله مصوبات بود.وي تصريح کرد: در جلسه شوراي پول و اعتبار تصويب شد که براي وام هاي زير ۱۰ميليون تومان يک ضامن معتبر کافي مي باشد.

.

در همين ارتباط خبرگزاري فارس مدعي شد شوراي پول و اعتبار هيچ مصوبه اي درباره نرخ سود بانکي نداشته است، با اين حال محمود بهمني، رئيس کل بانک مرکزي ديروز از افزايش نرخ سود اوراق مشارکت به ۱۷درصد براساس مصوبه سه شنبه شب شوراي پول و اعتبار خبر داد و گفت: در اين جلسه تصميم گرفته شد تا نرخ سود اوراق مشارکت که در گذشته ۱۵.۵ درصد بود به ۱۷درصد افزايش يابد، ضمن اين که بورس و فرابورس هم مي توانند اين اوراق را خريداري کنند. به گزارش مهر بهمني اظهار داشت: از اين پس نرخ سود گواهي سپرده  عام بانک ها با يک درصد بيشتر از نرخ هاي معمول منتشر خواهد شد و بانک ها مي توانند آن را در اختيار مردم قرار دهند.

.

تصويب يک ضامن براي تسهيلات کمتر از۱۰ميليون تومان

رئيس کل بانک مرکزي يکي ديگر از مصوبات را ارائه يک ضامن معتبر براي تسهيلات کمتر از ۱۰ميليون تومان اعلام کرد و گفت: طبق تصميم جديد، ضامن معتبر فقط کارمند نيست.

پندار سیستم

.

تغيير دستورالعمل ال سي هاي داخلي

بهمني به تغيير دستورالعمل ال سي هاي داخلي اشاره کرد و بيان داشت: با توجه به شرايط جديدي که در نظر گرفته شد، جلوي هرگونه سوء استفاده گرفته مي شود؛ ضمن اين که تا ۶ماه آينده نيز دستورالعمل هاي بهتري را براي ال سي ها ارائه خواهيم داد. وي از تاکيد شوراي پول و اعتبار بر ضرورت استفاده منابع صندوق هاي قرض الحسنه در استان هاي خود خبر داد و گفت: از اين طريق، مناطق محروم و خود استان هايي که صندوق ها در آن واقع شده اند مي توانند از منابع استفاده کنند.

.

گزارش ايسنا از تصويب اوليه افزايش نرخ سود سپرده و لغو آن در ساعات پاياني

در جلسه سه شنبه شب شوراي پول و اعتبار افزايش نرخ سود سپرده هاي بانکي ابتدا به تصويب رسيد اما پس از ساعاتي لغو شد.

به گزارش ايسنا در جلسه جنجالي شوراي پول و اعتبار که به طور کم سابقه اي حدود شش ساعت به طول انجاميد اتفاقات مهمي افتاد که باعث تغيير راي اعضاي شورا شد. اعضاي شوراي پول و اعتبار که پس از ماه ها بحث و جدل هاي کارشناسي درباره افزايش نرخ سود سپرده هاي بانکي متقاعد شده بودند اين موضوع را در دستور کار قرار داده و آن را تصويب کردند. اما اين تمام ماجرا نبود چرا که پس از اين که خبرنگار ايسنا از افزايش ميانگين ۲.۵ درصدي نرخ سود سپرده هاي بانکي مطلع و اين خبر در ساعت ۱۷مخابره شد با ادامه جلسه و پس از چند ساعت به دلايل مختلف از جمله انتشار اين خبر در بيرون جلسه شورا موضوع بار ديگر مطرح و به تصويب نرسيد!

.

گزارش ايسنا حاکي است که برخي فشارهاي بيروني باعث تغيير راي اعضا شده است و در حالي که بهمني همچنان بر موضوع افزايش نرخ سود تاکيد داشت اما اصرارهاي او به دليل تغيير راي اعضاي شورا بي نتيجه ماند.

.

روابط عمومي بانک مرکزي افزايش نرخ سود را تکذيب کرد

مديرکل روابط عمومي بانک مرکزي در گفت وگو با خبر آنلاين خبر افزايش ۲.۵ درصدي نرخ سود بانکي را تکذيب کرد. رضا سراج گفت: تنها افزايش نرخ سود اوراق مشارکت تا ۱۷درصد در جلسه شوراي پول و اعتبار تصويب شده است.

.

منبع : روزنامه خراسان

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.