نرم افزارحسابداری صدگان

زمزمه دریافت مالیات ارزش افزوده ازمعاملات ارزی صرافی‌ها

0 554

حسابداراپ

در پي اخذ ماليات ارزش افزوده از سكه شنيده مي شود كه معاملات ارزی در صرافی‌ها هم مشمول مالیات بر ارزش افزوده مي‌شود.


یک منبع آگاه به دنیای اقتصاد گفت: در جلسه‌اي که میان مسوولان بانک مرکزی و صرافان تشکیل شده، اعلام شده است که از پاییز امسال بر معاملات ارزی در صرافی‌ها ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده اعمال شده و میزان افزوده شده از مردم دریافت مي‌شود.

این منبع آگاه در عین حال با انتقاد از اجرایی شدن چنین شرایطی در صرافی‌ها افزود: این مورد هنوز قطعی نشده و البته مورد قبول صرافی‌ها نیست. وی همچنین از ایجاد دوگانگی در معاف شدن بانک‌ها در این طرح گلایه کرد و افزود: دلایل بانک مرکزی برای معافیت بانک‌ها این اعلام شده است که بانک‌ها موسسات مالی و اعتباری هستند، اما صرافی‌ها فقط موسسات مالی هستند اما اعتباری نیستند.

پس از شوک ۱۸ هزار تومانی مالیات بر ارزش افزوده سکه در روز اول خرداد که قیمت آن را در شعب بانک ملی بالا برد، این بار خرید و فروش ارز در صرافی‌ها سیبل درآمد زایی سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته تا از بابت فروش ارز به مردم، ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز از آنها دریافت شود. محمد قاسم پناهی، معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی نیز با تایید این خبر به دنیای اقتصاد گفت: این مساله در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار دارد. در عین حال یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از این شیوه گفت: این عامل ضمن افزودن بر قیمت ارز در کشور موجب فرار سرمایه‌ها مي‌شود. دکتر علی فخر موحدی در گفت‌و‌گویی با دنیای اقتصاد گفت: در تمام دنیا از نقل و انتقال پول مالیات گرفته نمي‌شود. باید دانست که چنین تصمیماتی با چه توجیه اقتصادی و بر اساس کدام سیاست‌ها در کشور آن هم در شرایط فعلی اتخاذ مي‌شود؟

همچنین یک کارشناس بانکی با بیان اینکه بر پول نمي‌توان مالیات بست، گفت: پول در هیچ جای دنیا مالیات ندارد.

پندار سیستم

دکتر تاج محمد قجاوند افزود: این کار یک عمل ربوی است که به طور قطع فقها نیز با آن مخالفت خواهند کرد.وی در ادامه افزود: اصولا در هیچ جای دنیا بانکداری مالیات ندارد و در عین حال تاکید کرد که بر پول نمي‌توان مالیات بست اما مي‌توان تعادل قیمت آن را از طریق عرضه و تقاضای آن دربازار کنترل کرد. وی در عین حال در خصوص نوسان ارز و سکه در کشور و تزریق عجولانه ارز در بازار گفت: متاسفانه اقتصاد کشور یک اقتصاد شمشیری است که بانک مرکزی با شمشیر به دست گرفتن یک روز نرخ ارز را بالا و روز دیگر پایین مي‌آورد.

وی تبعات این کار را افزایش رانت‌خواری در کشور دانست كه خود نتیجه عدم تعادل در بازار‌های مالی است. یک فعال بازار ارز نیز به خبرنگار ما گفت: پول کالا نیست که بخواهند بر آن مالیات بر ارزش افزوده ببندند.

 وی با برشمردن تبعات اشتباه مالیات بر ارزش افزوده سکه و افزایش حباب قیمت آن در بازار گفت: با اعمال این چنین قوانینی عرضه ارز کم شده و قیمت ارز در کشور با ابهامات بیشتری همراه خواهد شد. مصطفی خانزاده افزود: پول کالا نیست تولید هم نمي‌شود که از آن بتوان مالیات گرفت. اسکناس فقط دست به دست مي‌شود. وی افزود: در این شرایط تنها بر حباب قیمت ارز افزوده شده و انگیزه‌ها برای رانت خواران بازار را گسترده‌تر مي‌کند.

 وی همچنین در مورد نوسان قیمت‌ها در بعد از ظهر‌ها گفت: معمولا بانک مرکزی تا ساعت ۱۳ امکان تزریق ارز و کنترل بازار را در اختیار دارد. از آن زمان به بعد بازار تحت سلطه سفته‌بازی‌های دلالان است.

یک صراف نیز به دنیای اقتصاد در مورد افزایش و کاهش زیاد قیمت ارز در بازار گفت: سیاست‌های بانک مرکزی فقط زمینه‌های رانت‌خواری را بیشتر مي‌کند. وی افزود: کنترل قیمت ارز باید به تدریح و کم کم صورت بگیرد و از حرکات هیجانی مانند افت ۸۰ تا ۱۰۰ تومان در روز از قیمت آن به شدت پرهیز کرد. وی بالا رفتن مجدد قیمت ارز در روز گذشته را نتایج برخورد‌های شتاب‌زده با مقوله ارز ارزیابی کرد.

منبع : دنياي اقتصاد

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.