نرم افزارحسابداری صدگان

رییس سازمان بورس مهم ترین مصوبات شورای عالی بورس را اعلام کرد : تصویب یک آیین نامه،دو دستورالعمل و دو ابزار مالی جدید

0 609

حسابداراپ

 رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام خبر تصویب یک آیین نامه، دو دستورالعمل و دو ابزار مالی جدید در نشست اخیر شورای عالی بورس، تأکید کرد: شرایط کنونی بازار سرمایه، مطلوب و رضایت بخش است. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) دکتر “علی صالح آبادی” با بیان مطلب فوق گفت : هشتاد و پنجمین نشست شورای عالی بورس عصر دوشنبه در دفتر وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد که در نهایت یک آیین نامه، دو دستورالعمل و دو ابزار مالی جدید به تصویب رسید.

سخنگوی سازمان بورس اظهار داشت : آیین نامه تایید و سلب صلاحیت حرفه ای مدیران ناشران، نهادهای مالی و تشکل های خود انتظام، نخستین موضوعی بود که به تصویب شورای عالی بورس رسید.

دکتر صالح آبادی با بیان اینکه آیین نامه فوق در اجرای ماده ۱۳ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی به تصویب شورای عالی بورس رسید، گفت: اجرای این آیین نامه باعث تقویت نظارت، توسعه شفافیت و کاهش تخلفات در بازار سرمایه می شود.

سخنگوی سازمان بورس گفت : دستورالعمل تایید صلاحیت حرفه ای مدیران نهادهای مالی نیز در راستای اجرای قانون برنامه پنجم اصلاح شد به طوریکه در دستورالعمل جدید ضمانت های اجرایی قوی تری پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در دستورالعمل جدید امتیازهایی درخصوص مدرک تحصیلی و سوابق تجربی مدیران نهادهای مالی شامل اعضای هیات مدیره و مدیران عامل پیش بینی شده است به گونه ای که آنان باید حداقل های لازم را برای عضویت در این مسئولیت ها داشته باشند.

دکتر صالح آبادی افزود : بر اساس این دستورالعمل، اداره ثبت شرکت ها نمی تواند صورت جلسات انتخاب هیات مدیره نهادهای مالی را ثبت کند، مگر اینکه مجوز سازمان بورس در مورد تایید صلاحیت آنها را اخذ کرده باشد.

رییس سازمان بورس گفت : دستورالعمل فوق ابزار نظارتی خوبی است که می تواند به سطح تخصص، تحلیل و ارتقای بازار سرمایه کمک کند.

وی تصویب دستورالعمل اجرایی آیین نامه سرمایه گذاری خارجی را از دیگر مصوبات جلسه اخیر شورای عالی بورس برشمرد و اظهار داشت: مزایای خوبی در آیین نامه سرمایه گذاری خارجی برای انتقال ارز از سوی دولت پیش بینی شده است به طوریکه اگر ارز در برهه ای از زمان در بازار وجود نداشته باشد، بانک مرکزی، ارز کافی را به نرخ رایج بازار تامین و در اختیار سرمایه گذار خارجی قرار می دهد.

دبیر شورای عالی بورس گفت: در دستورالعمل جدید نحوه محاسبه و میزان ارزی که سرمایه گذار خارجی می تواند از بورس خارج کند، مشخص شده است.

پندار سیستم

وی اضافه کرد : سرمایه گذاری خارجی باید مجوز نقل و انتقال ارز را از بانک مرکزی دریافت کند اما مبلغ آن را سازمان بورس بر اساس فرمول مندرج در این دستورالعمل تعیین می کند.

تصویب دو ابزار مالی جدید در بازار سرمایه

سخنگوی سازمان بورس از تصویب اوراق مرابحه و قرض الحسنه در شورای عالی بورس خبر داد و گفت : یکی از رسالت های مهم بازار سرمایه تامین مالی بنگاه های اقتصادی و شرکت هاست و قطعا این دو ابزار مالی جدید می تواند در کنار سهام، اوراق مشارکت و اوراق اجاره به تامین مالی شرکت ها کمک کنند.

وی خاطر نشان کرد: اوراق قرض الحسنه برای تامین مالی پروژه های خیرخواهانه (مانند بازسازی، مرمت و احیای امکان مقدس) منتشر خواهد شد.

رضایت اعضای شورای عالی بورس از وضعیت بازار سرمایه

رییس سازمان بورس با بیان اینکه وضعیت بازار سرمایه در جلسه عصر دوشنبه شورای عالی بورس مورد بررسی قرار گرفت، گفت : تمامی اعضا از روند کنونی بازار سرمایه ابزار رضایت کردند.

وی افزود : خوشبختانه بازار سرمایه از استحکام خوبی برخوردار است به طوریکه اعتماد عمومی به بازار جلب شده و همچنان حمایت های دولت و شورای عالی بورس از این بازار ادامه دارد.

دکتر صالح آبادی با بیان اینکه بورس اوراق بهادار تهران از لحاظ شاخص، تعداد دفعات معاملات و ارزش معاملات رشدهای خوبی داشته است، اظهار داشت: تاکنون حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان در بورس تهران، ۱۱ هزار میلیارد تومان در بورس کالای ایران و چهار هزار میلیارد تومان در فرابورس معامله شده است.

وی تصریح کرد : در مجموع اعضای شورای عالی بورس شرایط بازار سرمایه را مورد ارزیابی قرار دادند به گونه ای که فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری در این بازار وجود دارد.

منبع : سنا

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.