نرم افزارحسابداری صدگان

دستورالعمل کفایت سرمایه‌ نهادهای مالی ابلاغ شد

0 1,050

حسابداراپ

فارس- معاون سازمان بورس از ابلاغ دستورالعمل کفایت سرمایه‌ نهادهای مالی در یکی دو هفته آینده، صدور ۴ مجوز تاسیس شرکت‌‌های تامین سرمایه، صادر نشدن مجوز جدید کارگزاری و پایبندی به قول حضور کارگزاران رتبه الف بورس کالا در بورس اوراق بهادار خبر داد.

پندار سیستم

قاسم محسني با بیان اینکه تقاضاهای مربوط به راه‌اندازی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری همچنان به سازمان بورس ارائه‌ می‌شود، اظهار كرد: دستورالعمل کفایت سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای مالی و کارگزاران وارد مرحله نهایی شده و هیات مدیره سازمان در حال اعمال آخرین اصلاحات است تا طی دو هفته آینده نهایی و برای اجرا ابلاغ شود.
کاربرد کفایت سرمایه نهادهای مالی
وی ادامه داد: دستورالعمل کفایت سرمایه مربوط به کلیه تعهدات نهادهای مالی از جمله تعهد پذیره‌نویسی بوده و حتی اگر سبدگردان‌ها و کارگزاران تعهداتی را نپذیرفته باشند باید کفایت سرمایه لازم را رعایت کنند. در این میان مانند بانک‌ها که دارای کفایت سرمایه هستند، ضریب کاهنده بر روی دارایی‌های نهادهای مالی اعمال مي‌شود. محسنی افزود: در غیر این صورت هر زیان مالی باید فورا به سازمان بورس اطلاع داده شود تا برنامه‌های اصلاحی لازم را انجام دهد. در صورتی که وضعیت حاد باشد سازمان اقداماتی را برای مشتریان در این‌گونه نهادهای مالی با هدف حفظ دارایی‌های مالی انجام خواهد داد.وی درباره صندوق تضمین کارگزاران هم گفت: دستورالعمل این صندوق هم تهیه و برای رسیدگی به کمیته مقررات ارجاع شده که در مرحله بعد توسط هیات مدیره بررسی خواهد شد.
صدور مجوز تاسیس ۴ شرکت تامین سرمایه جدید
محسنی درباره صدور مجوز برای شرکت‌های تامین سرمایه جدید هم که از این پس باید با مشارکت حداقل سه گروه باشد، توضیح داد: تاکنون ۴ شرکت تامین سرمایه پارسیان با مشارکت مخابرات، سرمایه‌گذاری‌های سایپا و سمند، تامین سرمایه گنجینه امید با حضور سرمایه‌گذاری امید، گل‌گهر، چادرملو و صندوق کارکنان بانک‌ها، تامین سرمایه سپهر با حضور بانک صادرات، سرمایه‌گذاری خوارزمی و صنایع شیمیایی ایران و سرمایه‌گذاری صندوق کارکنان صنعت نفت و همچنین یک شرکت تامین سرمایه دیگر با مشارکت بانک‌های شهر و توسعه صادرات و دو گروه دیگر مجوز تاسیس را از شورای عالی بورس دریافت کرده که در حال تامین وجوه حداقل ۱۰۰ میلیارد تومانی و معرفی مدیران و ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها هستند.
مجوز کارگزاری برای بانک‌های تازه تاسیس داده نمی‌شود
وی در بخش دیگری از اظهارات خود در واکنش به این سوال که آیا بانک‌های تازه‌تاسیس می‌توانند مجوز کارگزاری بورس را هم دریافت کنند یا خیر پاسخ داد: سازمان بورس در حال حاضر برنامه‌ای برای صدور مجوز جدید شرکت‌های کارگزاری بورس برای بانک‌ها ندارد. اما بانک‌های تازه تاسیس در صورت تمایل می‌توانند اقدام به خرید دیگر شرکت‌های کارگزاری کنند.
قول سازمان به کارگزاران بورس کالا
معاون نظارت بر نهادهای مالی در برابر این نکته که به گفته برخی از مدیران شرکت‌های کارگزاران بورس کالا که حایز رتبه الف شده اند، قول سازمان بورس مبنی بر حضور این گروه در معاملات بورس اوراق بهادار عملی نشده و فقط مجوز فعالیت ۶ماهه در فرابورس صادر شده توضیح داد: اصلا چنین قراری را نگذاشته بودیم. بلکه قرار بود چون این گروه چندان آشنایی با مکانیزم اوراق بهادار نداشتند، بعد از اتمام رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا اعلام کنیم چه تصمیمی داریم. محسنی در پایان گفت: در این میان به قول خودمان هم عمل کرده و هر کارگزاری که حایز رتبه الف شده باشد و ۶ ماه هم در فرابورس فعالیت کند با نظر سازمان می‌تواند وارد معاملات بورس اوراق بهادار شود. این قول به صورت شفاهی بوده که به آن عمل خواهد شد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.