نرم افزارحسابداری صدگان

بورس يا فرا بورس؟

0 663

حسابداراپ

برخي تفاوت هاي اين بازار با فرابورس عبارتند از:

۱- بازار فرابورس هيچ مكان فيزيكي متمركز و خاصي ندارد كه داد و ستدكنندگان يا متخصصين همچون بورس هاي كلاسيك گرد هم آيند.

۲- قوانين استاندارد اقلام مورد مبادله در بازار فرابورس انعطاف پذير مي باشند يعني قوانين معمولاً ناشي از توافق طرفين مي باشد.

۳- ساعات كار فرابورس از انعطاف پذيري بيشتري برخوردار است.

۴- در بازارهاي فرابورسي با توجه به اينكه شرايط معاملات با نظر طرفين تعيين مي گردد مزايايي از قبيل شفافيت قيمت ها و كاهش ريسك وجود ندارد.

۵- بورس رسمی برای فعالان در این بازار مزایایی از قبیل شفافیت قیمت‌ها و کاهش ریسک را به دنبال دارد در صورتی که در بازارهای فرابورسی با توجه به اینکه شرایط معاملات با نظر طرفین قرارداد تعیین می‌گردد، این شرایط به صورت کامل وجود ندارد.

 ۶- سطح فعلی امکانات الکترونیکی، انجام معاملات ۲۴ ساعته را امکان پذیر می نماید که بدون شک، در مقایسه با یک بورس، مزیت عمده ای محسوب شده و برای داد و ستد کنندگان از قاره های مختلف نیز، شکل تفاوتهای سازمانی بین قاره ها را از بین می برد.

.

مزاياي بازار فرابورس چيست؟

بازار فرابورس ايران، بازاري منعطف و در عين حال تحت نظارت دقيق سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود. حضور در اين بازارها به معناي معرفي و شناخت شركت ها در سطح ملي بوده و مزاياي متعددي براي شركت پذيرفته شده و سهامدارانش قابل ترسيم است:

۱- تامين مالي آسان و ارزان شركت ها در راستاي توسعه فعاليت: كاركرد اصلي بورس و فرابورس، تجهيز جمع آوري و هدايت پس اندازهاي كوچك مردم براي اجراي طرح هاي بزرگ اقتصادي، جهت فراهم آوردن ضريب نقد پذيري بيشتر سرمايه، شفافيت و امكان نظارت بيشتر. فرابورس نيز مانند بورس راهي براي تامين مالي ارزان قيمت شركت ها است.

۲- بهره مندي از معافيت مالياتي شركت هاي پذيرفته شده در فرابورس: بر اين اساس شركت هاي پذيرش شده در بازار فرابورس ايران مشمول مزاياي مالياتي قابل توجهي خواهند شد كه مقدار آن براساس لايحه اي كه توسط دولت به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده تا ميزان ۱۰ درصد تخفيف خواهد بود.

۳- كاهش نرخ ماليات نقل و انتقال: از مزاياي فرابورس براس سهامداران شركت هاي سهامي كاهش ماليات نقل و انتقال سهام اين شركت ها از ۴ درصد ارزش اسمي به نيم درصد ارزش معامله همانند بورس اوراق بهادار تهران است. اين مزيت در حقيقت در معامله يك سهم د رنرخ ۱۰۰۰ ريال از ۴۰ ريال براي هر سهم در خارج از بورس به ۵ ريال براي هر سهم در بازار فرابورس ايران منجر خواهد شد.

۴- نقل و انتقال سهام به صورت آسان – سريع و كم هزينه: با فعاليت فرابورس چه در رابطه با سهام شركت هاي پذيرفته شده و چه در رابطه با معاملات عمده موردي اين نقل و انتقال با سهولت انجام خواهد گرفت.

۵- شفافيت و اعتبار قيمت سهام بواسطه مبادله در فرابورس: با توجه به نظارت و شفافيت مكانيسم عرضه و تقاضا قيمت سهام شركت ها در فرابورس مبين شرايط روشني براي وضعيت مالي شركت است و در همه معاملاتي كه شركت يا سهامداران آن انجام مي دهند مي تواند مبناي عمل قرار گيرد.

پندار سیستم

۶اطلاع رساني هماهنگ و عادلانه به سرمايه گذاران بالفعل و بالقوه: پس از پذيرش سهام شركت ها در فرابورس مكانيسم هاي قانوني و مراجع رسمي براي اعلام اطلاعات شركت وجود خواهد داشت و پس از آن ارائه اطلاعات و شفافيت بيشتر عملكرد مديران خواهد شد.

.

ورود به فرابورس چه مزيت هايي براي سهامداران  دارد؟

مهمترين مزيت براي سهامداران ، شفافيت و اعتبار قيمت سهام بواسطه مبادله در فرابورس است كه اين مهم بواسطه نظارت و شفافيت مكانيسم عرضه و تقاضا در قيمت سهام بوجود مي آيد كه سبب افزايش قيمت اسمي سهام و حتي چندين برابر شدن آن مي گردد.

مزيت مهم ديگر آن كاهش ماليات نقل و انتقال سهام آنها مي باشد. در حقيقت در معامله يك سهم در نرخ ۱۰۰۰ ريال از ۴۰ ريال براي هر سهم در خارج از بورس به ۵ ريال براي هر سهم در بازار فرابورس منجر خواهد شد. همچنين نقل و انتقال سهام به صورت آسان، سريع و كم هزينه انجام خواهد شد.

.

براي سرمايه گذاران حقيقي و حقوقي سرمايه گذاري در فرابورس چه جاذبه هايي دارد؟

۱- افزايش قيمت سهام: سرمايه گذاري در سهام، صاحبان سرمايه را لااقل در مقابل كاهش قدرت خريد پول محافظت مي كند. همچنين حسن مديريت در اداره شركت، ارزش سهام شركت را بالا مي برد.

۲- سود سهام: ميزان سود هر شركت بستگي به عوامل مشخصي دارد. مديريت شركت، تقاضاي بازار و اوضاع كلي اقتصادي كشور.

۳- معافيت مالياتي: شركتهايي كه در فرابورس پذيرفته مي شوند از پرداخت ۱۰ درصد ماليات معاف هستند و طبعاً سهامداران از اين مزايا سود مي برند.

۴- حق راي و اعمال مديريت: صاحبان سهام شركتها به نسبت تعداد سهامي كه در اختيار دارند در مجمع عمومي صاحبان سهام حق راي دارند.

۵- تنوع سرمايه گذاري: تنوع اوراق بهاداري كه در فرابورس عرضه مي شود به سهامداران امكان مي دهد كه سرمايه خود را بين سهامهاي گوناگون تقسيم كند و باعث كاهش ريسك و زيانهاي احتمالي شود.

۶- اطمينان از محل سرمايه گذاري: شركتهايي كه در فرابورس وارد مي شوند بايد تمام شرايط و ضوابط تعيين شده توسط فرابورس را رعايت كنند لذا سهام شركت غير واقعي با مديريت ضعيف و داراي ساختار مالي نامناسب در فرابورس جايي ندارد.

۷- حق خريد سهام جديد الانتشار: سهامداران يك شركت در خريد سهم جديد الانتشار همان شركت نسبت به ساير خريداران اولويت دارند.

.

منبع : سايت بانك سرمايه

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.