- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

با تصويب ۶ دستورالعمل ، بورس مبارزه با پولشويي را آغاز مي‌كند

سنا- در جلسه اخير شوراي عالي مبارزه با پولشويي، شش دستورالعمل مبارزه با پولشويي در بورس اوراق بهادار تصويب شد.

يازدهمين جلسه شوراي عالي مبارزه با پولشويي عصر روز دوشنبه با حضور وزراي اقتصاد و دادگستري برگزار شد كه در اين جلسه شش دستورالعمل مبارزه با پولشويي مرتبط با بورس اوراق بهادار به تصويب اعضاي شورا رسيد.

دستورالعمل‌هاي مصوب شامل دستورالعمل شناسايي مشتريان در بازار سرمايه، دستورالعمل نحوه مراقبت از اشخاص مظنون، تهيه بخشنامه نگهداري و امحاي اسناد، تهيه بخشنامه ارسال اسناد و مدارك به نشاني پستي اشخاص، تهيه بخشنامه رعايت مقررات مبارزه با پولشويي در حوزه معاملات الكترونيكي و اينترنتي و تهيه بخشنامه‌هاي لازم در خصوص فرآيند نحوه ثبت و ارسال اطلاعات معاملات مشكوك به مراجع ذي‌ربط است.


در حوزه اقدامات اجرايي هم اقداماتي نظير تهيه سامانه شناسايي مشتريان و تاييد ادواري اطلاعات، تهيه برنامه‌هاي عملياتي مبارزه با پولشويي، تشكيل واحد مبارزه با پولشويي و تهيه الگوي سازماني آن، تهيه و ايجاد سامانه نرم افزاري مناسب براي استخراج و ارجاع گزارش معاملات مشكوك و ارتقاي بانك جامع اطلاعات مشتريان و كارگزاران در بورس صورت گرفته است. همچنين در حوزه اقدامات كنترلي و نظارتي در بورس اوراق بهادار، اقداماتي شامل پيگيري و نظارت مستمر بر حسن اجراي آيين نامه اجرايي و دستورالعمل‌هاي مرتبط توسط اشخاص تحت نظارت و ارائه راهكارهاي اصلاحي، اعلام سياست‌ها، رويه‌ها و شيوه‌هاي كنترل داخلي، اعلام نقاط قابل بهبود به دبيرخانه براي بررسي و اخذ تدابير لازم و شناخت نقاط قوت فرآيند جاري در سازمان براي بهره‌برداري پيش‌بيني شده است.


دبيرخانه شوراي عالي مبارزه با پولشويي پس از تصويب آيين نامه‌هاي اجرايي در آذر ۸۸ شكل گرفت و بر اساس نقشه راه اين دبيرخانه هم‌اكنون در مرحله نهايي قرار دارد كه ويژگي اين مرحله ايجاد تعاملات داخلي و بين‌المللي يكپارچه و مديريت هوشمند مبارزه با پولشويي است.