- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

اصلاح P/E بازار با تداوم بحران‌های جهانی

نیمه دوم سال‌جاری بورس با روندی کاملا آرام و متعادل کار خود را آغاز کرده و با توجه به پایان دوره عملکرد شش ماهه شرکت‌ها در شهریورماه به نظر می‌رسد بازار در انتظار ارایه گزارش‌های عملکرد نیمه اول سال مالی جاری نشسته است.


البته زمانی که در آن به سر می‌بریم، خیلی از شرکت‌های صنایع برتر مثل صنایع سنگ آهن، پتروشیمی و نیز شرکت‌هایی که پتانسیل سودآوری بالایی دارند، در روزهای اخیر گزارش عملکرد مثبتی از خود ارایه کردند.

یاسر مهرآور، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطالب در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار داشت: در روزهای اخیر شرکت‌هایی همچون معدنی و صنعتی چادرملو با پوشش حدود ۶۳ درصدی EPS سال مالی جاری خود، در سه ماهه دوم سال درصد پوششی به مراتب بیشتر از سه ماهه اول داشته و این نوید آن را می‌دهد که در گزارش‌های ۱۲ ماهه عملکرد مثبتی را از خود به نمایش می‌گذارد و احتمال تعدیل سود برای آن وجود دارد.

وی شرکت پتروشیمی پردیس را دیگر شرکتی بر شمرد که گزارش‌های مثبتی از عملکرد خود به بازار ارایه داده اما در خصوص عدم شکل‌گیری روند قیمتی مناسب برای این سهم اظهار داشت: با توجه به اینکه بازار کماکان انرژی لازم را به دست نیاورده، این سهم در قیمت مناسب‌تر باز نشد اما جای رشد بیشتری را داشت.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اکثر شرکت‌ها در حال اصلاح P/E خود هستند و بر اساس گزارش‌های عملکرد پایان نیمه اول سال‌جاری برخی شرکت‌ها برای خرید، گزینه‌های معقولی‌اند.


توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی دنیا

این کارشناس بازار سرمایه بورس را در شش ماهه دوم سال‌جاری طبق گزارش‌های ارایه شده عملکرد شش ماهه اول به ویژه برای صنایع برتر مثبت پیش‌بینی کرد و افزود: البته برای اظهارنظر در مورد رفتار بازار سهام در ماه‌های پیش رو باید به تحولات سیاسی و اقتصادی دنیا نیز توجه داشت که روی قیمت فلزات اساسی از جمله مس، روی، سنگ‌آهن و فولاد و نیز قیمت نفت اثر‌گذار است چراکه در صورت بروز هرگونه اتفاق جدیدی ممکن است قیمت سهام شرکت‌های مربوط به آنها با افت مواجه شود البته در این صورت اینگونه سهم‌ها برای خرید ارزنده‌تر می‌شوند اما قیمت‌های فعلی سهام آنها در حال حاضر نیز برای خرید مناسب به نظر می‌رسد.

مهرآور با اشاره به نوسانات زیاد اخیر در بازارهای جهانی به تمامی سرمایه‌گذاران و سهامداران توصیه کرد روند قیمت‌های جهانی و به ویژه فلزات اساسی را مدنظر قرار دهند. توجه به این نکته لازم است که چنانچه افت بیشتری در بازارهای بین‌المللی روی دهد، اثر منفی و نزولی آن را در بازار سهام کشور شاهد خواهیم بود که در نتیجه شکل‌گیری روند نزولی، P/E کل بازار یک پله تصحیح می‌شود.


رشد ۳ ماهه چهارم  با بهبود اوضاع جهانی

مهرآور اعلام گزارش‌های عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها را نیز در نیمه دوم سال‌جاری مثبت و معقول ارزیابی کرد و در رابطه با تحقق کامل بودجه‌ها در پایان سال مالی جاری گفت: صورت‌های مالی پایان دوره شرکت‌ها به بهبود اوضاع جهانی وابستگی زیادی دارد و در صورت کاهش بحران‌ها می‌توان رشد بهتری را در بورس کشور در سه ماهه چهارم سال‌جاری انتظار داشت.

وی با فرض ثبات شرایط سیاسی و در کنار آن شرایط اقتصادی، اسامی صنایع برتر نیمه دوم سال ۹۰ را اینگونه عنوان کرد: در صورتی که شرایط سیاسی از ثبات لازم برخوردار باشد، صنایعی همچون سنگ‌آهن و سهم‌های وابسته به آن، پتروشیمی و در راس آنها پتروشیمی خارک و پردیس برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند و سهامی کم‌ریسک و مطمئن از لحاظ بازدهی به شمار می‌روند. این سهم‌ها از آن جهت مناسب به نظر می‌رسند که پوشش منطقی و معقولی را در دوره‌های گذشته از خود ارایه کرده‌اند.در این بین لیزینگی‌ها نیز با توجه به قراردادهای جدیدی که با شرکت‌های خودروساز منعقد می‌کنند دیگر گزینه‌های انتخابی برای سرمایه‌گذاری هستند.


استقبال از صنعت لیزینگ

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با نگاهی به روال پیشین صنعت لیزینگ می‌توان به این نکته توجه داشت که گزارش‌های ۶ و ۹ ماهه عملکرد شرکت‌های این گروه نسبت به دوره سه ماهه اول جذاب‌تر است و حرکت سهام این گروه به طور عمده در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر P/E این گروه جذابیت آن را بیشتر و ریسک سرمایه‌گذاری روی سهام این صنعت را کاهش می‌دهد. شاید به همین دلیل باشد که بازار در روزهای اخیر به سمت این گروه اقبال نشان داده است.

وی در بیان وضعیت بازارهای موازی بورس اظهار داشت: پیش‌بینی رونق در بازار مسکن را می‌توان برای سال آتی انتظار داشت البته این رونق با رشد قیمت‌ها رخ نخواهد داد و تنها میزان مبادلات و نقل و انتقال واحدهای ساختمانی می‌تواند افزایش یابد اما مسلم است که این رونق می‌تواند برای شرکت‌های ساختمانی مفید واقع شود.

بازار طلا نیز در ماه‌های آتی روندی ملایم با برآیندی رو به بالا را خواهد پیمود. از آنجایی که این فلز گرانبها با بحران‌های جهانی مرتبط است با تشدید بحران‌ها در ماه‌های اخیر این سیر صعودی در بازار معاملات آتی سکه طلای داخلی نیز تاثیر دارد البته نرخ طلای داخلی علاوه بر نرخ اونس جهانی به نرخ دلار داخلی نیز وابسته است.

وی افزود: شاید اونس جهانی روندی معقول و رو به رشد را در نیمه دوم سال‌جاری طی کند اما نمی‌توان سیاست بانک مرکزی در ارتباط با تعیین نرخ ارز را پیش‌بینی کرد.

بر همین مبنا باید همواره روند نسبت ریال به دلار را نیز پیگیری کرد تا بتوان اطلاعات بهتری نسبت به نحوه حرکت بازار طلا به دست آورد.

وی به تمامی سهامداران توصیه کرد که قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام گزارش‌های عملکرد شش ماهه شرکت‌هارا مورد بررسی قرار داده و صنایع پر پتانسیل و برتر با ریسک پایین را انتخاب کنند و با در نظر داشتن اوضاع و شرایط جدید در سراسر جهان و در داخل کشور از خرید سهم‌هایی که از روند سودآوری آنها اطمینان کافی ندارند، پرهیز کنند.

منبع : جهان صنعت