نرم افزارحسابداری صدگان

اثر دومینوی اختلاس بر سهام بانک‌ها

0 769

حسابداراپ

پس از انتشار خبر اختلاس ۳ هزار میلیاردتومانی، بسیاری از گروه‌ها اقدام به فروش سهام بانک‌ها در بورس تهران کردند به‌طوری که در طول چند روز میلیارد‌ها تومان از ارزش سهام بانک‌ها به‌ویژه سهام بانک صادرات در بورس کاسته شد.

در چنین شرایطی از سازمان بورس انتظار می‌رفت برای جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران کوچک، نماد بانک‌ها را که هر روز شایعات تازه‌تری در مورد آنها منتشر می‌شد متوقف کند و از بانک‌هایی که در این زمینه در معرض اتهام بودند توضیح بخواهد. در همین رابطه و در مورد بررسی وضعیت سهام بانک‌ها و دلایل توقف نمادشان در بورس گفت‌وگویی با نصرالله برزنی، کارشناس بازارسرمایه انجام داده‌ایم که می‌خوانید.

قبل از انتشار خبر اختلاس ۳‌هزار میلیارد تومانی، روزانه میلیون‌ها سهم بانکی در بورس خریداری می‌شد اما پس از انتشار خبر، صف‌های سنگینی برای فروش سهام آنها تشکیل شد؛ آیا انتشار این خبر بر قیمت سهام بانک‌ها در بورس تأثیر داشت؟

قطعا، بحث اعتماد و امنیت سرمایه‌گذاران، نخستین شرط سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است. زمانی که یک خبر مهم در باره سهام یک شرکت یا یک صنعت منتشر می‌شود، نحوه تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران تغییر می‌کند؛ بنابر این انتشار خبر اختلاس ۳‌هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی، باعث نگرانی سهامداران شد.

بنابراین شما تأیید می‌کنید که پس از انتشار این خبر، حجم فروش سهام بانک‌ها در بورس به‌شدت افزایش پیدا کرد؟

پندار سیستم

بله، قطعا، ضمن اینکه انتشار شایعات دیگری در باره گسترش ابعاد این اختلاس در بانک‌های دیگر اثر دومینو‌واری روی سهام دیگر بانک‌های حاضر در بورس داشت و باعث کاهش ارزش سهام بسیاری از بانک‌ها در بورس شد اما اثر انتشار این خبر روی سهام بانک صادرات به‌مراتب بیشتر از بانک‌های دیگر بود.

تا قبل از انتشار خبر اختلاس ۳‌هزار میلیارد تومانی، اخبار غیررسمی حکایت از آن داشت که گروهی به شکل هدفمند در حال خرید سهام بانک‌ها در بورس هستند آیا شما از این ماجرا اطلاع داشتید؟

شناسایی این گروه‌ها و تأیید این موضوع بسیار سخت و دشوار است.

به‌نظر شما آیا بهتر نبود نماد بانک‌ها به‌ویژه نماد بانکی که در ماجرای اختلاس نقش اساسی داشت متوقف شود؟

ببینید، پس از انتشار هر خبر اثرگذار روی میزان سود آوری یک شرکت، نماد آن شرکت باید متوقف شود و این یک اصل اساسی در بازار سرمایه است اما اینکه نماد این شرکت متوقف شود یا خیر در حوزه اختیارات و تصمیم‌گیری نهاد ناظر بازار است که درجه اهمیت آن خبر را تشخیص دهد.

منبع : همشهری

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.