نرم افزارحسابداری صدگان

شرط قبولی در آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران

25 6,595

حسابداراپ

یکی از شرط‌های قبولی در آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران، کسب حداقل …. نمره در هر آزمون از صد نمره است. در هر حال این شرط را برگزارکنندگان این آزمون گذاشته‌اند و در حال حاضر اجرا می‌شود. یک پیشنهاد در رابطه با این شرط قبولی دارم و آن این است که این شرط حداقل نمره قبولی را بردارند و بجای آن درصدی از شرکت‌کنندگان در آزمون را که بالاترین نمرات را کسب کرده‌اند، به عنوان قبول‌شدگان در آزمون یادشده اعلام کنند.

بدین ترتیب می‌توان سطح امتحان را در حد بسیار بالایی چه از نظر عملی و چه از نظر فنی و تئوری برگزار کرد، زیرا دیگر کسی از مشکل بودن سوالات شکایتی نخواهد داشت. علت آن هم این است که اگر آزمون مشکل باشد، برای همه مشکل است و فقط بهترین‌ها که بالاترین نمرات از صد را کسب کرده‌اند، به صورت درصدی، برای مثال از ۵ تا ۱۰ درصد، به عنوان قبول شدگان در آزمون اعلام خواهند شد. بنظرم این بهترین روش برای برگزاری آزمون و اعلام قبول شدگان است.
در امتحانات انجمن‌های حرفه‌ای معتبر دنیا که برگزار می‌شود، سوالات امتحانات بقدری مشکل است که شرکت‌کنندگان در آزمون فقط می‌توانند قسمتی از سوالات و آن هم به صورت ناقص پاسخ دهند، زیرا سوالات بسیار فنی و عملی بوده و طراحان برای طرح این سوالات، ماهها وقت صرف کرده و فکر کرده‌اند تا بتوانند سوالاتی را مطرح کنند که تکراری نباشند و در هیچ کتابی نتوان مشابه آن سوالات را پیدا کرد و سوالات به صورت فنی و عملی بوده و دارای نکته‌های بسیار ظریف هستند که فقط کسانی که دارای مطالعات عمقی و تجربه کاری کافی هستند، بتوانند جزو قبول شدگان آن آزمون‌ها باشند.
بدیهی است که انجمن‌های حرفه‌ای دنیا، برای قبول شدن در آزمون‌های آنها، درصد معینی را از قبل مشخص می‌کنند، ولی هیچگاه به صورت رسمی این مطلب را مطرح نمی‌کنند.
بعد از هر آزمون نیز شرکت‌کنندگان در آزمون، مشکل بودن سوالات را مطرح می‌کنند، ولی دیگر شکایتی از کسی ندارند، زیرا اگر در آن آزمون موفق نگردند، خودشان درک می‌کنند که در دامنه درصد قبولی آن انجمن حرفه‌ای قرار نگرفته‌اند.
می‌دانم که عده‌ای از کسانی که می‌خواهند در آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران که در آذر ماه امسال برگزار می‌شود شرکت کنند، نسبت به مطالب قبلی من معترض هستند. به این افراد باید عرض کنم که چه پیشنهاداتی دارند. می‌فرمایند که درهای جامعه حسابداران رسمی ایران را کاملا باز بگذاریم تا هر کسی از آنجا رد می‌شود، برود داخل ساختمان جامعه و یک مدرک آماده «حسابدار رسمی» به او داده شود؟ به نظر من این روشی که من در مقاله‌هایم قبلا و حالا پیشنهاد می‌کنم، به هیچ وجه سختگیری و انحصار‌طلبی برای حسابدار رسمی شدن نیست. همان‌طور که قبلا در مقاله‌هایم درج کرده‌ام، تعداد قبول‌شدگان در آزمون جامعه نباید صد در صد یا نود درصد شرکت‌کنندگان در آزمون باشد.
اگر چنین باشد، فردا هر شخصی بدون اینکه معلومات، دانش و سابقه کاری حرفه‌ای داشته باشد، عضو جامعه حسابداران رسمی می‌شود که این خود یک فاجعه برای جامعه حرفه‌ای ما خواهد شد و حتی شما خواننده گرامی که معتقد هستید این سخت‌گیری‌ها (که به نظر من به هیچ وجه سخت‌گیری محسوب نمی‌شود) نباید باشد، خودتان که به عنوان یک حسابدار رسمی شناخته شدید،
از این عنوان حسابدار رسمی که هر کسی با کمترین معلومات حرفه‌ای وارد این جامعه شده، بیزار خواهید شد و از اینکه در جایی عنوان کنید که حسابدار رسمی هستید خجالت خواهید کشید.
با آرزوی موفقیت شما در آزمون جامعه حسابداران رسمی ایران در آذرماه ۱۳۹۰. البته باید آرزوی موفقیت برای آن عده‌ای که دارای شرایطی که قبلا در مقالات خود درج کرده‌ام، باشند.

پندار سیستم

گارو هوانسیان‌فر

عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان

 یادداشت درج شده در دنیای اقتصاد شنبه ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۰

محل تبلیغ شما

25 نظرات
  1. ج می گوید

    بسمع تعالی

    باسلام وخسته نباشید

    اگر شخصی دارای ۱۷سال سابقه کارحسابداری وحسابرسی باشد ودارای مدرک کارشناسی حسابداری باشد

    شرایط حسابدار رسمی شدن آن چیست؟

    باتشکر

  2. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    طبق شرايطي كه بنده اطلاع دارم ، داشتن حداقل سه سال سابقه بيمه اي نزد موسسات حسابدار رسمي از شرايط اوليه شركت در آزمون حسابدار رسمي است.
    در تصویبنامه ۹۰۴۵/ت۱۳۸۷۵هـ مـورخ ۲۳/۷/۷۴(آئین نامه تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و چگونگی انتخاب آنان +اصلاح تبصره ۳) هم شرايط توضيح داده شده است.
    باتشكر

  3. مهدی می گوید

    به نظر من همین روش فعلی که هرکس بالاتر از …….. درصد بزند و قبول شود بهتر است چون در این حالت شخص با کسی رغیب نیست و تنها رغیب هر فرد خودش می باشد. فرض کن امسال همه خیلی بخونند و من هم بخونم و تنها بخاطر اینکه عده ای بیشتر خوندند قبول نشوم
    یا بر عکس همه نخونند و من هم کم بخونم و بخاطر اینکه مابقی کم خوندند من قبول بشم
    خیلی بده مگه نه!!!!!!!!!

  4. زینب 888 می گوید

    سلام.من دارای مدرک کارشناسی حسابداری هستم و دارای سابقه کار و بیمه نمی باشم .ایا شرایط اجازه ثبت نام در آزمون رامیدهد؟من از کجا باید شروع کنم تا بتوانم عضو انجمن شوم ؟ لطفا اگر کسی میدونه راهنماییم کنه!!!

  5. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    خير دراين شرايط امكان شركت نداريد.
    لازم است سابقه ي لازم را نزد موسسات عضوكسب كنيد.

  6. جوادمقنی فیروزسالاری می گوید

    سلام بنده حدود۱۶سال سابقه کارحسابداری دارم دانشجوی مقطع ارشدحسابداری هستم در رابطه با شرایط شرکت در آزمون حسابدار رسمی به بند ده سال سابقه کارمدیریتی برخوردم با این شرایط همه که نمی توانندشرکت کنند .درضمن درسایر جوامع وانجمن های رسمی درایران که می توانم شرکت کنم بیشتر راهنمایی کنید. با احترام

  7. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    اين تصويب نامه را مرور كنيد.

  8. حبیبی می گوید

    سلام
    من کارشناسی معماری خوانده ام و دوره های حسابداری گذرانده ام و قادر به انجام کارهای حسابداری هستم آیا از نظر قانونی من که مدرک دانشگاهی حسابداری ندارم می توانم بعنوان حسابدار در شرکت خصوصی استخدام شوم؟؟
    اگر جواب خیر است در صورتی که کارشناسی ارشد حسابداری قبول شوم چطور؟
    لطفاً واضح پاسخ دهید چون من رشته ام حسابداری نیست خیلی با قوانین آشنا نیستم اما از چند نفری شنیده ام طبق قانون بدون مدرک دانشگاهی حسابداری نمی توان بعنوان حسابدار مشغول بکار شد (از نظر قانونی)

  9. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    اين موضوع حاصل توافق با كارفرماست و الزامي قانوني دراين خصوص نداريد.

  10. پرک می گوید

    سلام ببخشید این سه سال سابقه رو تا زمان ثبت نام آزمون که مرداد ماهه در نظر میگیرند یا تا زمان آزمون که آذر ماهه یا زمان اعلام نتایج؟و اینکه آیا بصورت آزمایشی هم میتونیم در آزمون شرکت کنیم یا که باید مدارک سابقه کاررو قبل شرکت در آزمون ارائه کنیم؟

  11. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    سه سال سابقه در زمان ثبت نام ملاك است.
    خير آزمون آزمايشي پيش بيني نشده است.

  12. محمد امین می گوید

    به نظر من امتحان حسابداران رسمی باید بیرحمانه باشه
    هر کسی که بتونه بالاترین درصد از هر درسی بزنه بتونه بالا بیاد
    اگر قرار باشه هر کی بالای nدرصد بزنه بعد بیاد تو..که کار سختی نیس.
    این امتحان باید سخترین باشه تا بهترینای کشورو جذب کنه

  13. مجید می گوید

    داشتن ۳ سال سابقه حسابرسی برای شرکت در آزمون الزامی نیست، با ۶ سال سابقه کار مالی تمام وقت و بیمه میشه در آزمون شرکت کرد، البته بعد از قبولی در آزمون میبایست در یک موسسه حسابرسی سابقه حسابرسی کامل بشه برای داشتن حق امضاء.

  14. علی می گوید

    با سلام و خسته نباشید
    من بیش از ۶ سال سابقه حسابداری دارم و تقریبا ۳ سال سابقه حسابرسی آیا پس از قبولی نیز نیازی به بیمه حسابرسی دارم جهت حق امضا یا خیر-با تشکر

  15. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    سابقه بیمه شما باید نزد موسسات عضوجامعه باشد.

  16. رضا می گوید

    سلام
    براس ۱۳۹۵ قانون مالیاتی جدید برای ازمون می اید یا قدیم؟

  17. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    به نظر بنده بند های جدید ملاک است.

  18. ایوب می گوید

    باسلام من سابقه بیمه ای حساسبرسی از ابان سال۹۲پرداخت شده است سوال ایا من میتوانم در ازمون کارکنان حرفه ای نیم سال ۹۵شرکت کنم.
    با تشکر

  19. ارش می گوید

    مقاله اقای هوانسیان فر رو خوندم ، پیشنهاد ایشان متین ولی ایا قبول میکنند هم خودشان و اقایونی که در سال ۸۰ کارت بهشون اعطا شده هم در این ازمون شرکت کنند ؟ بقول ایشون باید نخبه ها بیان بالا ، بنده مطمئنم اکثر اقایونی که سال ۸۰ کارت بهشون اهدا شده در حدی نیستن که همین ازمونی که با این شرایط برگزار میشه ۲۰% هم نمره بیارن ، اگه قبول میکنن یا علی همه در یک شرایط از صفر شروع کنیم

  20. اشتیانی می گوید

    سلام.من یک سال و ۳ ماه سابقه کار حسابرسی بعد از مدرک فوق دیپلم دارم و ۳ ماه بعد لیسانس و ۴ سال و ۶ ماه هم سابقه حسابداری بعد لیسانس دارم. آیا می تونم در امتحان حسابداران رسمی شرکت کنم؟

  21. جواد می گوید

    با سلام
    جالب است در آزمون ۹۵ جامعه حسابداران با وجود اینکه در آگهی آمده بود از قوانینی که در سال ۹۵ لازم الاجراست سوال خواهد آمد ولی بیشتر سوالات مربوط به ۹۴بود . به کجا ببریم این شکایت

  22. مهر می گوید

    جناب هوانسیان‌فر کاملا با گفته های شما موافقم نباید به هرکسی عضویت در جامعه را عطا کرد لیکن خود بهتر می دانید آنها که در ابتدای تشکیل جامعه و بی هیچ آزمونی عضویت در جامعه را کسب نموده اند یا آنان که صرفا بدلیل سمت های دولتی به این مقام نایل شده اند در صورت شرکت در آزمون حسابدار رسمی شاید ده درضدشان نیز قبول نشوند.
    همچنین به خوبی می دانید فعالیت این دوستان در حرفه صورت خوشی نداشته و بعضا باعث بی اعتباری حرفه می گردند

  23. مهدوی می گوید

    سلام
    من فوق لیسانس حسابداری دارم با ۷سال سابقه کار حسابداری بابیمه .آیا من میتونم در این آزمون شرکت کنم؟یا به صرف نداشتن سابقه کار حسابرسی نمیتونم.

  24. داور می گوید

    سلام
    دوستان من کارشناسی ارشد ریاضی مالی دارم و خیلی علاقه مندم که در آزمون حسابدار رسمی شرکت کنم آیا از نظر قانونی ممانعتی برای من وجود دارد؟

  25. لیلا می گوید

    باسلام.
    من فوق لیسانس حسابداری هستم و حدود ۶سال سابقه بیمه تامین اجتماعی باعنوان شغلی حسابدار دارم آیا میتونم درآزمون شرکت کنم؟
    لطفا راهنمایی کنید ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.