- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

تصمیم عالی جامعه حسابداران رسمی ایران

به‌تازگي نامه‌ای از جامعه حسابداران رسمی ایران دریافت کردم در رابطه با آزمون احراز رتبه‌های حرفه‌ای (حسابرس ارشد، سرپرست و سرپرست ارشد) که در آذر ماه امسال برگزار می‌شود. در این نامه درج شده که از شرایط اصلی فعالیت کارکنان حرفه‌ای موسسات و شاغلان انفرادی در هر رتبه، داشتن گواهینامه قبولی رتبه مربوطه خواهد بود.

من این پیشنهاد جامعه را به فال نیک می‌گیرم که در رشته حسابرسی، در کلیه موسسات حسابرسی، چه معتبر و چه ……، افرادی که سمت‌های حسابرس ارشد، سر پرست و سر پرست ارشد را دارند، همگی تقريبا در یک سطح معلومات و دارای حداقل اطلاعات حسابداری مالی، حسابرسی، قانون مالیات‌ها و …. باشند. این قدم بسیار مثبتی است که بعد از این هر کسی خود را سر پرست ارشد، سرپرست یا حسابرس ارشد ننامد. با داشتن چنین گواهی‌نامه‌ای، کار موسسات حسابرسی هم در استخدام کارکنان جدید ساده می‌شود و هم در ارتقاي مقام و بالطبع افزایش حقوق و مزایا.
اغلب اتفاق افتاده که در آگهی‌های استخدام که در روزنامه‌های کثیرالانتشار داده‌ایم، اشخاصی مراجعه کرده‌اند و سمت خود را سرپرست نامیده‌اند. هرگاه از آنها سوالات بسیار جزئی می‌پرسیدیم، قادر به پاسخ به بيشتر سوالات نبودند، برای مثال: از شخصی که ادعا داشت سمت او سرپرست است، پرسیدم که آیا در کار حسابرسی، تاییدیه مدیران از مدیریت شرکت (واحد مورد رسیدگی) اخذ می‌کنید؟ پاسخ داد: بله. پرسیدم به چه علت این تاییدیه را اخذ می‌کنید؟ کمی فکر کرد و پاسخ داد: «حقیقتش نمی دانم، ولی تاییدیه مدیران از مدارک بسیار مهم است که به ما گفته‌اند باید حتما در پرونده حسابرسی موجود باشد».!
در این رابطه دو پیشنهاد دارم:
۱- این موضوع شامل کلیه افرادی باشد که در حرفه حسابرسی در هر محل و جایی که کار می‌کنند باشد و تنها به کارکنان بخش خصوصی محدود نشود.
۲- چنین آزمونی برای مدیران و مدیران ارشد نیز در نظر گرفته شود.
تصمیم «جامعه» در این مورد بسیار خوب و پسندیده است و باعث اعتلای حرفه حسابرسی در کل مملکتمان خواهد شد. به این ترتیب کلیه حسابرسان شاغل مجبور به مطالعه دائم موارد مرتبط با حرفه حسابرسی خواهند شد.
گارو هوانسيان‌فر – عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان