نرم افزارحسابداری صدگان

تب زرد در بورس کالا

0 597

حسابداراپ

گروه بورس: به‌دنبال افزایش قیمت جهانی طلا تا مرز ۱۹۰۰دلار در هر اونس، هیجان خرید قرارداد‌های آتی سکه در بورس کالا به اوج رسید و قیمت هر قرارداد آتی سکه طلا برای تحویل در اسفند ماه به ۶۰۰ هزار تومان رسید.

به گزارش همشهری، قرارداد آتی حالت تکامل یافته قرارداد سلف است که از طرفین قرارداد، سپرده‌ای به‌عنوان حاشیه اطمینان گرفته می‌شود تا ملزم به اجرای تعهدات خود شوند. بدین‌ترتیب، پس از امضای قرارداد، خریدار موظف است تا بخشی از قیمت نهایی را به‌صورت پیش‌پرداخت بپردازد. فروشنده نیز در تاریخ موعد، نسبت به تحویل تمام کالا اقدام می‌کند.

خریدار مابقی تعهدات خود را هم در زمان موعد نهایی پرداخت می‌کند. بر همین اساس روز گذشته قیمت هر قرارداد آتی سکه طلا برای تحویل در اسفند ماه از مرز ۶۰۰ هزار تومان عبور کرد، این به معنای آن است که خریداران این قرارداد پیش‌بینی می‌کنند قیمت هر سکه طلا تا اسفند ماه امسال از مرز این قیمت هم عبور خواهد کرد.

بر همین اساس محمد رضا طهماسبی رئیس اداره قرارداد‌های آتی سکه بورس کالا در گفت‌وگو با همشهری درباره قیمت قرارداد آتی سکه گفت: قیمت قرارداد آتی سکه برای تحویل در اسفند ماه در روز گذشته در بالاترین قیمت به ۶۰۶ هزار تومان رسید.
وی دلیل افزایش قیمت قرارداد‌های آتی سکه در بورس کالا را افزایش قیمت‌های جهانی و داخلی دانست و گفت: در حال حاضر قیمت طلا در سطح داخلی کاملا با قیمت‌های جهانی همگراست چراکه استراتژی بانک مرکزی تغییر کرده و دیگر قیمت‌ها را کنترل نمی‌کند.

پندار سیستم

وی افزود: تا پیش از این نگاه سرمایه‌گذاران در بازار نقدی از یک طرف به قیمت‌ها در بانک کارگشایی و کنترل‌های بانک مرکزی بود و از طرف دیگر به بازار قرارداد‌های آتی اما در حال حاضر قیمت داخلی طلا و سکه به واسطه اینکه بانک مرکزی قیمت‌ها را آزاد گذاشته است، کاملا همگرا با قیمت‌های جهانی است.

طهماسبی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت طلا به‌ویژه سکه در روز‌ها آینده باز هم افزایش خواهد یافت، گفت: آنچه در بازار قرارداد‌های آتی مهم است انتظارات سرمایه‌گذاران از قیمت‌ها در آینده است که باعث افزایش یا کاهش قیمت‌ها می‌شود اما شرایط اقتصاد جهانی و تمامی مولفه‌های سیاسی اقتصادی حاکم بر قیمت‌ها نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها کماکان ادامه خواهد داشت.

طلا از مرز ۱۹۰۰ دلار عبور کرد

قیمت جهانی طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازارهای جهانی رکورد ۱۹۱۰ دلار را به ثبت رساند و در ادامه با اندکی کاهش به ۱۹۰۴ دلار در هر اونس رسید. به گزارش بلومبرگ، هر اونس طلا در بازار نیویورک در این روز برای لحظاتی به ۱۹۱۰ دلار رسید که این بالاترین رقم ثبت‌شده برای قیمت این فلز در طول تاریخ معاملات آن است. بی‌بی‌سی هم گزارش داد: نگرانی از کاهش ارزش دلار، بهای طلا را افزایش داده است.

نگرانی از رکود در اقتصاد آمریکا و گسترش بحران مالی در منطقه یورو عامل افزایش تقاضا برای طلا در بازارهای جهانی و افزایش بهای این فلز گرانبهاست. تحلیلگران می‌گویند بهای طلا از سطح کنونی بالاتر خواهد رفت. به گفته آنها پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی آمریکا تا پایان هفته برای ایجاد تحرک در اقتصاد این کشور اقدام به تزریق نقدینگی به بازار کند و به همین علت تقاضا برای طلا افزایش یافته است. تزریق منابع مالی تازه به بازار به معنی چاپ اسکناس جدید و کاهش ارزش دلار است.

منبع : همشهری

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.