نرم افزارحسابداری صدگان

اشکالات سيستم مالياتي انکارناپذير است.

0 722

حسابداراپ

راحت تر شدن کار موديان، فرهنگ سازي و ترغيب مردم به استفاده از خدمات الکترونيکي و کاهش ارتباط حضوري با ادارات از اهداف ارائه خدمات الکترونيکي در امور مالياتي است.

.

حسين نبي صفار مديرکل امور مالياتي استان خراسان رضوي در عين حال با اشاره به موانع پيش روي توسعه خدمات الکترونيکي گفت: مشکل معتبر نبودن امضاي ديجيتال همچنان وجود دارد.ضمن آن که زيرساخت هاي فني کافي براي پذيرش تمامي اظهارنامه ها و انجام کامل امور مالياتي به صورت الکترونيکي شکل نگرفته است.

.

نبي صفار تصريح کرد: به دنبال تاييد شدن امضاي ديجيتال هستيم تا هيچ نيازي به مراجعه حضوري موديان به ادارات امور ماليات نباشد.

.

وي با اظهار اين که «ماليات سالم ترين منبع درآمد دولت است» گفت: اگر ماليات گرفته نشود براي امور جاري و عمراني کشور بايد نفت بيشتري بفروشيم.دولت هر چه کار بيشتري انجام دهد به منابع مالي بيشتري نياز دارد و محل هزينه ها نيز مشخص است.

.

بيشترين و کمترين استقبال از تحويل اظهارنامه هاي مالياتي

مديرکل امور مالياتي استان، همچنين از وجود بيش از ۷۰۰هزار پرونده مالياتي در اين اداره خبر داد و گفت: بيش از ۸۰درصد از اظهارنامه ها از اشخاص حقوقي دريافت شده است و «بنگاه هاي املاک» کمترين آمار تسليم اظهارنامه را به خود اختصاص دادند.

.

نبي صفار افزود: با تصويب مجلس در قانون بودجه سال۹۰ معافيت مالياتي مشاغل اتومبيل (وانت بارها، تاکسي و اتوبوس ها، ماشين هاي سنگين و…) حتي در صورت تحويل ندادن اظهارنامه مالياتي پابرجاست.

.

وي همچنين با اشاره به نحوه تقسيم بندي مشاغل در قانون ماليات به مشمولان بندهاي الف، ب و ج گفت: کاسبان و بازاريان مشمول بند ج اين قانون مي شوند و اگر چه از آن ها توقع نداريم دفاتر مالي رسمي تهيه کنند، اما همان يادداشت هايي را که براي حساب و کتاب دخل و خرج خود نگه داري مي کنند را به عنوان اسناد معتبر در نظر گرفته و به آن ها رسيدگي مي کنيم.

.

وي تصريح کرد: فاکتورهاي ساده خريد و فروش که داراي نام فروشنده، خريدار و آدرس آن ها باشد براي ما کاملا قابل قبول است.

.

نبي صفار از مطالعه نکردن قوانين مالياتي توسط صاحبان صنايع و مديران مالي شرکت هاي خصوصي گلايه کرد و گفت: براي مديران مالي واحدهاي مختلف اشراف به قوانين و آيين نامه هاي مالياتي که به راحتي مي توان تهيه کرد نيز ضروري است. چرا که گاهي آشنا نبودن موديان با حقوق و وظايف خود ممکن است براي آن ها مشکل ساز شود.

پندار سیستم

.

وي تصريح کرد: آمادگي داريم براي دوره هاي آموزشي اصناف مختلف مربي اعزام کنيم تا نياز اطلاعاتي موديان مرتفع شود. به گفته وي در سال گذشته براي اصناف مختلف بيش از ۱۰۰هزار نفر ساعت کلاس آموزشي برگزار شده است.

.

وي در پاسخ به اين سوال که برخي فعالان اقتصادي معتقدند که ادارات ماليات ملزم به وصول مبلغ پيش بيني شده در درآمدهاي خود هستند و اين امر باعث بروز برخي تخلفات در نحوه محاسبه ماليات موديان مي شود گفت: هر چند سهم درآمدي هر استان از ماليات تعيين مي شود و اگر چه تکليف داريم و تلاش هم مي کنيم رقم پيش بيني شده تامين شود، اما اگر به هر دليلي اين امر محقق نشد هيچ مشکلي متوجه ادارات استان ها نخواهد بود. وي افزود: براي مثال در سال۸۸ پيش بيني مالياتي استان محقق نشد، مگر چه اتفاقي افتاد؟يا در همين ۴ ماهه اول امسال تنها ۳۲ درصد از سهم ماليات هاي غيرمستقيم تامين شده اما مشکلي نيست چرا که در اين خصوص پاسخ هاي منطقي و دلايل روشن داريم و از عملکرد خود دفاع مي کنيم.

.

نبي صفار درباره اقدامات انجام شده براي جلوگيري از بروز تخلف و سوء استفاده احتمالي در هنگام تعيين و اخذ ماليات از موديان گفت: سيستم به گونه اي طراحي شده که مامور رسيدگي به پرونده و مسئول وصول ماليات دو فرد مختلف باشند تا در خصوص محاسبه رقم ماليات شبهه اي صورت نگيرد.

.

وي با اشاره به درآمد ۶۰۰ ميليارد توماني سال گذشته استان از محل دريافت ماليات، گفت: نزديک به ۱۶۰ ميليارد تومان از اين مبلغ معوقات سال هاي گذشته بود که با وصول آن ها درآمد مالياتي استان بيش از پيش بيني قانون بودجه ۸۹ محقق شد.

.

وي گفت: براي ترغيب موديان به پرداخت معوقات خود نيز بدهي آنان را تا سقف شش ماه تقسيط مي کنيم.

.

نظام مالياتي يکي از محورهاي طرح تحول اقتصادي

مديرکل امور مالياتي خراسان رضوي با اظهار اين که «اشکالات سيستم مالياتي انکارناپذير است» افزود: اگر وضع موجود مطلوب بود ديگر نيازي به تلاش نداشتيم و اساسا تحول در نظام مالياتي کشور به دليل پذيرش ايرادهاي موجود مطرح مي شود؛ تا آن جا که يکي از محورهاي هفت گانه طرح تحول اقتصادي همين تحول در نظام مالياتي است.

.

وي ادامه داد: اصلاح قوانين و روز آمد کردن آن با اوضاع اقتصادي کشور، مقابله با اقتصاد زيرزميني، جايگزيني فناوري هاي نوين با مکانيزم هاي سنتي، کاهش دخالت انسان و سپردن امور محاسباتي به رايانه از جمله برنامه هاي اين طرح تحول و به منظور تحقق عدالت مالياتي است.

.

وي در پايان خاطرنشان کرد: افراد حقيقي و حقوقي در صورت نارضايتي از نحوه محاسبه ماليات خود از زمان ابلاغ برگ تشخيص ماليات «مستقيم» تا يک ماه و در ماليات «بر ارزش افزوده» تا ۲۰ روز فرصت دارند به اداره کل امور مالياتي مراجعه و اعتراض خود را اعلام کنند.

.

منبع:روزنامه خراسان

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.