- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

استاندارد نوینی در ارتباط با اندازه‌گیری و افشای ارزش منصفانه منتشرشد.

در ۱۲ می‌۲۰۱۱، هیأت استانداردهای حسابداری بین‌المللی استاندارد گزارشگری مالی بین‌المللی ۱۳ با عنوان اندازه‌گیری ارزش منصفانه را منتشر کرد، این استاندارد منبع واحدی برای رهنمود اندازه‌گیری ارزش منصفانه بر اساس استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی ارائه می‌کند.

استاندارد گزارشگری مالی بین‌المللی ۱۳ ارزش منصفانه را تعریف می‌کند، رهنمودی را در ارتباط با تعیین ارزش منصفانه ارائه می‌کند و الزامات یکنواختی را برای افشای اندازه‌گیری ارزش منصفانه معرفی می‌کند. این استاندارد الزاماتی را در ارتباط با زمان الزام به اندازه‌گیری ارزش منصفانه ارائه نمی‌کند؛ این استاندارد به توصیف نحوه‌ی اندازه‌گیری ارزش منصفانه در صورت الزام در استاندارد دیگر می‌پردازد.
در حال حاضر برخی از استانداردها (مثلاً استاندارد حسابداری بین‌المللی ۳۰، سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات) اندازه‌گیری ارزش منصفانه را بر مبنایی مستمر الزامی کرده‌اند، بعضی از استانداردها (مثلاً، استاندارد گزارشگری مالی بین‌المللی ۵ دارایی‌های غیرجاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف شده) ارزش منصفانه را تنها در شرایط خاص الزامی می‌کنند و بعضی از استانداردها (مثلاً، استاندارد گزارشگری مالی بین‌المللی ۳، ترکیب‌های تجاری) ارزش منصفانه را تنها در زمان شناسایی اولیه‌ی یک قلم الزامی می‌کنند.