- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

ماليات بر ارزش افزوده بر اساس ميزان مصرف

به گزارش رسانه مالياتي ايران، تحولات عرصه اقتصاد کشور و شاکله روند توليد و توزيع ثروت و درآمد به جد مستلزم بازنگري و تجديد نظر در دکترين ماليات و نيز نحوه وصول آن است. از اين منظر اجراي ماليات بر ارزش افزوده در بيش از ۱۵۰ کشور جهان، خود بيانگر مقبوليت و کارآمدي اين مقوله براي دولت ها در همه زمان ها است. اصولا هر کالايي که جهت فروش وارد هزارتوي بازار شده در پارادايم پر پيچ و خم توليد خود به طور قطع توسط چندين توليد کننده و در فرآيندي تدريجي و زمانبر ساخته شده است.

براي مثال از آنجا که يک نان ابتدا گندم بوده سپس آرد و بعد خمير و در نهايت پخته و نان مي شود لذا قيمت گندم موجود در هر عدد نان تا قيمت نان فروخته شده در نانوايي از همان مرحله کاشت و زحمات به عمل آورن گندم تا اين مرحله نهايي تدرجا افزايش يافته که به آن ارزش اضافي در اين چرخه ارزش افزوده گفته مي شود.

تجربه نشان داده ثبات و تداوم وصول بموقع ماليات موجبات ثبات در برنامه ريزي دولت براي ارايه خدمات مورد نياز در زمينه هاي گوناگون شده، ليکن تحولات عرصه اقتصاد کشور و شاکله روند توليد و توزيع ثروت و درآمد به جد مستلزم بازنگري و تجديد نظر در دکترين ماليات و نيز نحوه وصول آن است.

اجراي صحيح و راهبردي اين ماليات با نرخي ثابت و يکسان از يکسو پيش بيني پريوديک ميزان درآمد دولت و لذا امکان برنامه ريزي بهينه را مهيا کرده و از ديگر سو سيکل هاي کوتاه مدت وصل آن تداوم تامين نقدينگي خزانه دولت را تضمين مي کند.

رييس پژوهشکده امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي، کاهش کسري بودجه دولت، بهبود مديريت نقدينگي و افزايش پايه هاي مالياتي را از مزاياي ماليات بر ارزش افزوده برشمرده و ميسرسازي سياست گذاري بين بخشي، ممانعت از فرار مالياتي و شفاف سازي مبادلات ميان توليد تا مصرف را از ديگر مزاياي اين قانون مي داند.

بيژن صفري مي افزايد: ماليات بر ارزش افزوده در نهايت منجر به افزايش رشد اقتصادي و رفاه اجتماعي در کشور خواهد شد. در قانون ماليات بر ارزش افزوده، عدالت حکم کرده که هر که بيشتر مصرف مي کند بايد ماليات بيشتري هم بپردازدف لذا مردم نيز جهت ابقاي حقوق خود ياد مي گيرند هنگام خريد کالاهايي که مشمول معافيت نيست حتما فاکتور مطالبه کرده تا فروشنده به خاطر ماليات پايان سال، قيمت عادلانه حساب کرده و اگر هم قيمت اضافه گرفت، دولت ماليات مستحقه را از فروشنده هاي اينچنيني قادر به اخذ باشد. بهتر است بدانيم اگر منابع حاصل از ماليات بر ارزش افزوده در امور سرمايه گذاري در منابع مورد نياز صرف شود دوباره به چرخه توليد کشور باز خواهد گشت و به همين سبب اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده کمک سترگي به افزايش درآمد مالياتي و ايجاد فضا جهت اجراي بهينه سياست هاي مالياتي به حساب مي آيد.

در سيستم ماليات بر ارزش افزوده، هر فروشنده هنگام فروش کالا و خدمات، ماليات که به آن تعلق مي گيرد را بر صورتحساب افزوده و آن را همراه قيمت کالا و خدمات از مشتري دريافت مي کند، لذا نخستين فروشنده ، ماليات را يکجا به دولت پرداخت کرده و در مراحل بعدي اما هر فروشنده تنها مابه التفاوت ماليات يعني ماليات دريافتي پس از کسر مالياتي که خود پرداخت کرده را به حساب سازمان امور مالياتي واريز کرده که اين عمل در يک دوره سه ماه انجام مي پذيرد.

متوسط نرخ ماليات بر ارزش افزوده در دنيا ۱۲ درصد است اما اين نرخ در ۲۲ درصد کشورها بالاي ۲۰ درصد، در ۴۸ درصد از کشورها بين ۱۵ تا ۲۰ درصد و در بين ۲۴ درصد از کشورها بين ۱۰ تا ۱۵ درصد است. ضمن آنکه قانون ماليات بر ارزش افزوده شامل همه کالاها و خدمات موجود در بازار ايران به استثناي ۱۷ قلم خدماتي است که نيازهاي اساسي خانوارها است و در ماده ۱۲ اين قانون بيان شده است. درباره ۲ کالاي سيگار و سوخت هواپيما هم به نوعي استثنا وجود دارد که از سيگار ۱۲ درصد و از سوخت هواپيما ۲۰ درصد ماليات بر ارزش افزوده اخذ مي شود.